چهارشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۳
کد خبر: 172279

آمار رسمی از سالانه 40 هزار عمل زیبایی در ایران حکایت دارد. اما به نظر می رسد میزان واقعی بیش از این تعداد است. تنها 60 درصد جراحی ها مربوط به بینی هستند. ایران با افزایش رتبه ای سالانه در میان ده کشور برتر جهان از نظر میزان بالای جراحی پلاستیک قرار گرفته است. انجمن بین المللی جراحی پلاستیک و زیبایی در سال 2013 میلادی اعلام کرده بود که ایران رتبه چهارم را در جهان کسب کرده است.

اپیدمی جراحی پلاستیک در ایران

سلامت نیوز: آمار رسمی از سالانه 40 هزار عمل زیبایی در ایران حکایت دارد. اما به نظر می رسد میزان واقعی بیش از این تعداد است. تنها 60 درصد جراحی ها مربوط به بینی هستند. ایران با افزایش رتبه ای سالانه در میان ده کشور برتر جهان از نظر میزان بالای جراحی پلاستیک قرار گرفته است. انجمن بین المللی جراحی پلاستیک و زیبایی در سال 2013 میلادی اعلام کرده بود که ایران رتبه چهارم را در جهان کسب کرده است.

 خبرگزاری "فرانسه" با انتشار گزارشی به افزایش بی سابقه عمل های جراحی پلاستیک در ایران در سال های اخیر می پردازد.

 
به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه خبری خرداد، این خبرگزاری برای درک بهتر موضوع به سراغ افرادی رفته که مستقیما با جراحی های پلاستیک در ارتباط هستند. خبرگزاری فرانسه می نویسد:"نازنین می گوید که تمام این عمل ها را می خواهد. کوچک کردن بینی برای سومین بار، تتو کردن ابروها و لیپوساکشن ران. تمام این عمل ها  از نظر او باعث می شوند تا او اندامی ایده آل را بدست اورد و این موضوع را راه حل می داند. این بیمار در دهه 40 عمر است. او دوبار تحت نظر یک پزشک دیگر بینی اش را عمل کرده اما از کار او راضی نیست و بار سومی است که می خواهد بینی اش را عمل کند و به زیر تیغ چراحی بسپارد".

 

خبرگزاری فرانسه در ادامه اشاره می کند که پوشش الزامی حجاب و و تنها معلوم بودن مو و صورت احتمالا یکی از اصلی ترین دلایلی بوده که زنان ایرانی را به عمل بینی بیش از پیش ترغیب کرده است چرا که بینی اصلی ترین عضو آشکار در صورت است". خبرگزاری فرانسه در ادامه اشاره می کند که "لیپوساکشن" حذف چربی ها یکی دیگر از عمل های محبوب در میان زنان ایرانی است و در این باره می نویسد:"این موضوع صرفا محود به زنان ثروتمند پایتخت نشین نمی شود. از جمله جراحی ها و عمل های زیبایی دیگر می تواند به تزریق بوتاکس در گونه ها یا پیشانی ها برای پنهان کردن چین و چروک و تزریق کلاژن در لب ها اشاره کرد. تتو یا همان خالکوبی ابرو که عملی دردناک است و به جای برداشتن ابرو با نخ از جمله عمل های زیبایی در حال رشد در ایران بوده اند".

 

خبرگزاری فرانسه به نقل از یکی از اعضای جامعه جراحان زیبایی و پلاستیک ایران می افزاید:"براساس آمار رسمی در ایران سالانه 40 هزار عمل زیبایی انجام می شود که 60 از آن ها مربوط به بینی است. او اما معتقد است که میزان واقعی بسیار بیش تر از آمارهای رسمی است چرا که حجم بالایی از جراحی ها و عمل ها نیز توسط جراحان غیر متخصص انجام می شوند که افرادی که وضع مالی خوبی ندارند به سراغ آن مراکز و افراد می روند".

 

خبرگزاری فرانسه در ادامه اشاره می کند که در شهرهای بزرگ ایران می توان مردانی را هم دید که بر روی بینی شان چسب زده اند و این موضوع نشان می دهد که از زیر تیغ جراحان زیبایی گذشتن در ایران محدود به زنان نمی شود. این خبرگزاری در ادامه می افزاید:"ایران با افزایش رتبه ای سالانه در میان ده کشور برتر جهان از نظر میزان بالای جراحی پلاستیک قرار گرفته است. انجمن بین المللی جراحی پلاستیک و زیبایی در سال 2013 میلادی اعلام کرده بود که ایران رتبه چهارم را در جهان کسب کرده است و پس از برزیل، مکزیک و ایالات متحده قرار گرفته است".

 

خبرگزاری فرانسه اشاره می کند که هزینه جراحی پلاستیک در ایران در حدود 1.500 دلار است که تقریبا پنج برابر حداقل دستمزد ماهانه 270 دلاری در آن کشور است. "مهرناز مدیری" مدیر 27 ساله یک شرکت بازرگانی مواد غذایی در تهران می گوید که در حدود 1.800 دلار برای جراحی پلاستیک هزینه کرده و فکر می کند این مبلغی منصفانه بوده است. او می گوید:"می دانم برخی از جراحان معروف در ایران برای یک عمل ساده بینی حق الزحمه ای شش هار دلاری را دریافت می کنند. من هرگز فکر نمی کردم عمل جراحی کنم اما زمانی که مادر و خواهرم بینی شان را عمل کردند دیدم این ایپدمی مسری است" !

 

خبرگزاری فرانسه در ادامه اشاره می کند که اگرچه استفاده از ماهواره در ایران طبق قانون ممنوع است اما دسترسی گسترده به آن وجود دارد و چهره های سینمایی و تلویزیونی به خصوص در شبکه های کشورهای امریکای لاتین و ترکیه یکی از انگیزه های گسترش عمل های جراحی در ایران بوده اند چرا که همواره نقش اول زن بازیگری است که جراحی پلاستیک کرده و زیبا به نظر می رسد.

 

این خبرگزاری اشاره می کند که هم چنین آگهی های پخش شده از این شبکه ها درباره کرم های لاغری و موارد دیگر نیز از عوامل تاثیرگذار بوده اند. یکی از پزشکانی که هر روز با بیماران مختلفی در این زمینه سروکار دارد می گوید:"ما از عراق و جمهوری آذربایجان نیز بیمار داریم اما عمدتا خانم های ایرانی هستند که از خارج از کشور به ایران می ایند. آنان می دانند که اگر بخواهند در امریکا یا کشورهای اروپایی عمل کنند باید هزینه بیش تری را بپردازند. او در این باره می افزاید:"بیست سال پیش تنها پنج درصد از مردان بینی خود را عمل می کردند اکنون ان رقم به 35 درصد رسیده است".

 

این پزشک معتقد است که این موضوع نشانه ای از پیشرفت و مدرن شدن جامعه است. با این حال، برخی از ایرانی ها بر این باور است که این روندی اسفبار و نمادی از گسترش فرهنگ غرب در ایران است. این خبرگزاری می افزاید:"در این میان کارزارهایی نیز برای ابراز مخالفت مشغول هستند که از جمله آن ها می توانند به صفحه ای تحت عنوان "دماغ طبیعی من" اشاره کرد که اوایل سال جاری میلادی در فیس بوک ایجاد شد و هدفش برهم زدن معیارهای زیبایی تعریف شده در جامعه امروز است و تغییر این ذهنیت است که لزوما بینی های سربالای عمل شده زیبا هستند".

 

مصطفی کاشانی که در دهه 30 زندگی خود به سر می برد به خبرنگار خبرگزاری "فرانسه" می گوید:"من بینی ام در جریان یک سانحه شکست و پس از ازدواج همسرم اصرار کرد که آن را عمل کنم. من از این کار خودداری می کردم اما بعد از اصرارهای خواهرم که انگیزه اصلی ام بود این عمل را انجام دادم".

 

خبرگزاری فرانسه در پایان می نویسد:"سولماز 27 ساله که پیش از این یک بار در سن 20 سالگی بینی اش را برای نخستین بار عمل کرده بود پیش تر قصد عمل دوباره داشت اما اکنون منصرف شده است و می گوید:"امروز اکثر دخترها یک نوع بینی دارند. آن ها شبیه هم به نظر می رسند همان بینی بسیار نازک شبیه عروسک ها".

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha