چهارشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۵
کد خبر: 172290

کاهش مصرف سوخت و پیشگیری از گازگرفتگی شهروندان و آتش‌سوزی منازل از جمله اهداف این ممنوعیت است.

سلامت نیوز:کاهش مصرف سوخت و پیشگیری از گازگرفتگی شهروندان و آتش‌سوزی منازل از جمله اهداف این ممنوعیت است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم، ممنوعیت استفاده از شومینه‌های گازسوز و زغال‌سوز در تهران دیروز در شورای شهر تهران تصویب شد؛ طرحی که دلایل اصلی تصویب آن کاهش مصرف سوخت و انرژی و احتراق ناقص، پیشگیری از گازگرفتگی شهروندان یا آتش‌سوزی خانه‌ها، کم کردن آلاینده‌های هوا، جلوگیری از اتلاف فضا و هزینه‌های ساخت و ساز، مطرح شد و به نظر می‌رسد با توجه به این علت‌ها چنین طرحی در سراسر کشور باید اجرایی شود مگر آن که نظارت‌های لازم برای ایمن‌سازی شومینه‌ها در دیگر استان‌ها انجام گیرد.

ناایمن بودن شومینه ها، موضوعی نیست که فقط مختص پایتخت باشد، حالا به معضل مشترک تمام کلانشهرهای کشور تبدیل شده است و به همین دلیلی، احتمال این‌که این ممنوعیت توسط شورای‌های دیگر نقاط کشور هم مورد توجه قرار بگیرد، وجود دارد.

کفه موافقان، در تهران سنگین‌تر بود

از یکصد و شصت و هشتمین جلسه علنی شورای شهر تهران که یک فوریت طرح ممنوعیت استفاده از شومینه گازسوز و زغال‌سوز به عنوان یک وسیله گرمایشی در منازل بررسی و مطرح شد، تا دیروز که اعضای شورای شهر تهران در دویست و بیست و سومین جلسه خود، این طرح را تصویب کردند، دقیقا هفت ماه گذشت.

نتیجه همه این بحث‌ها رای‌گیری دیروز بین اعضای شورا بود که کفه ترازوی رای‌گیری این بار به سمت موافق‌ها چرخید و این طرح تصویب شد.

ارتقای سلامت جامعه دلیل موافقت

با وجود تصویب ممنوعیت استفاده از شومینه گازسوز و زغال‌سوز در منازل، موافقان و مخالفان این مصوبه همچنان روی موضع خود ایستاده‌اند. ما برای بررسی بیشتر دلایل این دو گروه سراغ دو نفر از اعضای شورا رفتیم؛ ‌علیرضا دبیر و معصومه آباد. حدس این موضوع چندان سخت نیست که رئیس کمیته ایمنی شورای شهر تهران جزو موافقان این طرح باشد.

آباد در همین باره به ما گفت: با توجه به حوادثی که طی این مدت در مورد احتراق ناقص یا مسدود شدن مسیر عبور گاز‌های حاصل از سوخت شومینه و... در سطح تهران اتفاق افتاده است، اعضای شورا تصمیم گرفتند به این موضوع ورود پیدا کنند و محدودیت طراحی شومینه‌ها را در ساختمان‌ها و منازل مسکونی مورد بررسی قرار بدهند. به نظر من این مصوبه جزو تصمیمات کاملا درست شوراست و می‌تواند در روند ساخت و ساز، ارتقای سلامت جامعه و کنترل حوادثی که در این زمینه اتفاق می‌افتد، اصلاحاتی انجام بدهد.

ورود به حریم شخصی خانه‌ها ‌دلیل مخالفت

اما علیرضا دبیر دیگر عضو شورا از اولین ماه تابستان و همزمان با مطرح شدن موضوع ممنوعیت در شورای شهر، در صف مخالفان ایستاد و هنوز هم روی حرفش ایستاده است.

دبیر درباره دلایل مخالفتش تاکید کرد: در کشورما مقررات ملی ساختمان وجود دارد که مبنای ساخت و ساز در همه جای کشور است. این مقررات را متخصصان و افراد آگاه و کاربلدی وضع کرده اند و اگر این مقررات با همه جوانب شان رعایت شود، خیلی از مشکلات ما در این زمینه حل می‌شود و دیگر نیازی نیست که به مردم بگوییم در خانه‌هایتان شومینه بسازید یا نسازید. این موضوع به شهرداری چه ارتباطی دارد؟ به شورای شهر چه ارتباطی دارد؟ این موضوع خیلی شخصی است.

شومینه؛‌ وسیله گرمایشی مشترک در تمام کشورهای دنیا

اما خارج از دیوارهای شورای شهر تهران، یعنی جایی که قرار است این مصوبه در ساختمان‌های بلند و کوتاهش به اجرا دربیاید، تصویب این طرح بازخوردهای مختلفی داشت.

به همین بهانه پای صحبت‌های محمدرضا یوسفیان نشستیم؛ ‌کارشناس ساختمان و عضو سابق هیأت مدیره نظام مهندسی. یوسفیان با اشاره به این‌که شومینه به عنوان یک وسیله گرمایشی در دیگر نقاط دنیا هم استفاده می‌شود، به ما گفت: البته در دیگر کشورها تمهیداتی برای تخلیه گازهایی که از آن متصاعد می‌شود و حتی تامین‌های آن اندیشیده می‌شود و در نتیجه مشکلات مختلفی که به‌خاطر استفاده نادرست در کشور ما دیده می‌شود، به‌وجود نمی‌آید.

به نظر من اگر ما همان قوانینی را که در نصب و اجرای شومینه در منازل داریم، به‌خوبی اجرا کنیم مسلما هیچ‌کدام از این مشکل‌ها و حادثه‌ها به‌وجود نمی‌آید و لزومی به تصویب چنین طرح‌هایی نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha