سلامت نیوز: مدیر کل نظارت و اعتبار بخشی وزارت بهداشت در برنامه "گفت‌وگوی اجتماعی" رادیو گفت‌وگو، اظهار کرد: ایران از نظر پزشکی در سطح بالایی قرار دارد و برای افزایش درآمد کشور می توانیم به آن توجه ویژه ای کنیم، ضمن اینکه یک بازوی امنیت ملی نیز محسوب می شود و در تعمیق نفوذ فرهنگی و توسعه دیپلماسی کشور نیز بسیار تاثیرگذار است.
برنامه "گفت‌وگوی اجتماعی" با موضوع گردشگری سلامت و با حضور دکتر سید محمد حسین میر دهقان مدیر کل نظارت و اعتبار بخشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دکتر سید حسن طباطبایی نژاد کارشناس گردشگری سلامت روانه آنتن شد.
دکتر سید محمد حسین میر دهقان در تعریف گردشگری سلامت اظهار داشت: هر کسی که برای پیشگیری، حفظ و بهبود و ارتقاء سلامت جسمی وارد کشور شود و بالای 24 ساعت و زیر یک سال در کشور اقامت داشته باشد، گردشگر سلامت است.
وی افزود: امروز در کشور شاهد ورود افراد خارجی بسیار زیادی برای درمان هستیم که در مراکز متعدد مشغول درمان می باشند. وزارت بهداشت به دنبال این موضوع است که فرآیند ورود و خروج بیماران به ایران را کاملا ساماندهی کند که نیازمند هماهنگی میان سازمان های مختلف مانند، سازمان گردشگری، وزارت امور خارجه و سازمان نظام پزشکی است.
مدیر کل نظارت و اعتبار بخشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به دلایل اهمیت گردشگری سلامت اشاره کرد و گفت: دلیل نخست این است که در توسعه پایدار و پویای اقتصاد کشور، گردشگری کمک بسیار زیادی می کند. دوم اینکه این استراتژی ملی همه کشورها است و در ایران نیز از نظر پزشکی در سطح بالایی قرار داریم که برای افزایش درآمد کشور می توانیم به آن توجه ویژه ای کنیم، ضمن اینکه یک بازوی امنیت ملی نیز محسوب می شود و در تعمیق نفوذ فرهنگی و توسعه دیپلماسی کشور نیز بسیار تاثیرگذار است.
میر دهقان با تاکید بر تمرکز بر نقاط قوت کشور بیان داشت: در کشور ما پزشکان حاذقی وجود دارند. امروز از تکنولوژی های بسیار بالایی برخوردار هستیم و روز به روز پیشرفته تر نیز می شوند. بخشی از گردشگران نیز برای مناطق طبیعی درمانی وارد کشور می شوند.
مدیر کل نظارت و اعتبار بخشی وزارت بهداشت با بیان اینکه در 5 سال گذشته آمار ورود گردشگران سلامت رو به افزایش بوده است، اظهار داشت: امیدوار هستیم بر اساس برنامه سند چشم اندازی که طراحی شده است، بتوانیم سالانه 500 هزار گردشگر جذب کنیم.
وی با اشاره به کمبودها گفت: هنوز به آن حد که تمام ابزارآلات و امکانات را داشته باشیم که بتوانیم پاسخ گوی این نیازها باشیم، نرسیده ایم ولی به سرعت به سمت آن در حال حرکت هستیم و امیدواریم به زودی به این نقطه برسیم.
میر دهقان در خصوص توجه وزارت بهداشت به این امر خاطرنشان کرد: جذب توریست برای درمان در کشور حدود دو سال است که به صورت جدی در کشور در حال انجام است. اولین قدمی که انجام شد، ایجاد تعامل میان ارگان هایی که درگیر این موضوع هستند، بود. هفتمین جلسه شورای راهبردی گردشگری سلامت را با حضور دو تن از معاونین وزرا و دو تن از روسای سازمان های مرتبط برگزار کردیم که این جلسات به صورت ماهانه است.
وی ادامه داد: در حقیقت هماهنگی میان ارگان ها یک نقص جدی بود که امیدوار هستیم، این مصوباتی که حاصل این جلسات هستند، تحقق عملی تری یابند که تا امروز نیز درصد زیادی از آن نیز عملی شده است زیرا همگی هدف مشترکی را دنبال می کنیم.
مدیر کل نظارت و اعتبار بخشی وزارت بهداشت در بیان دیگر اقدامات صورت گرفته توسط وزارت بهداشت، اظهار داشت: دومین هدفی که ما دنبال می کنیم، ساماندهی سریع مراکز درمانی است که در این موضوع فعال هستند. آئین نامه ای تدوین شد که دو روز پیش به بیمارستان ها ابلاغ شد و با توجه به رصدی که از این مراکز می کنیم، به آنها درجه خواهیم داد. 
وی در بیان سومین اقدام گفت: ورود و خروج بیماران را رصد خواهیم کرد تا از چه مناطقی وارد می شوند و از چه مناطقی خارج می شوند تا بیمارانی که تحت درمان قرار می گیرند را پیگیری کنیم تا نقص درمان در کشور نباشد زیرا این موضوع باعث کاهش تعداد بیماران می شود.
در ادامه دکتر سید حسن طباطبایی نژاد درباره وضعیت گردشگری سلامت، بیان داشت: تقریبا از سال 2000 به عنوان یک اتفاق مهم اقتصادی در کل دنیا مطرح شد و کل کشورهای در حال توسعه به آن توجه کردند زیرا خدمات پزشکی، خدمات گرانی است.
وی افزود: بیشتر اقدامات پزشکی به سمت اقدامات کم تهاجم رفته است که طول بستری را کوتاه می کند و به همین جهت برای بیمار گزینه های بیشتری نسبت به گزینه های در دسترس وجود دارد و این باعث شده است در طول 20 سال گذشته به عنوان یک پدیده مهم اقتصادی به آن نگاه شود.
کارشناس گردشگری سلامت با بیان اینکه گردشگری سلامت یک فرصت اقتصادی برای کشورهای در حال توسعه ایجاد کرده است، اظهار داشت: در گذشته در این حوزه از سوی کشورهای در حال توسعه به سمت کشورهای پیشرفته بود تا به اعمال جراحی جدید دسترسی داشته باشند ولی در حال حاضر معضل اصلی مسئله قیمت است و در کنار آن مشکل نا کافی بیمه ها را در دنیا نیز داریم و یکی از گزینه ها برای درمان رفتن به کشورهای ثالث برای دسترسی به خدمات ارزان تر است.
طباطبایی نژاد با اشاره به اینکه موج گردشگری در ابتدا در تمام دنیا سفرهای انفرادی بود، گفت: بعد از آن کارفرماهای بزرگ به این فکر کردند که بجای اینکه هزینه های سنگین بیمه را بدهند، مشوق هایی برای سفر کارکنانشان به کشورهای دیگر جهت جراحی های بزرگ مانند پیوند دهند تا سفر کنند.
این کارشناس گردشگری سلامت با بیان اینکه در موج سوم خود بیمه ها درگیر این موضوع شده اند، خاطرنشان کرد: بسیاری از بیمه های خصوصی جزو پیشنهاداتی که به مشتریان خودشان می دهند، پوشش هزینه های درمان در خارج از کشور است زیرا این موضوع به نفع بیمه است و انتخاب های بیشتری را جلوی مشتری خودش قرار داده است.
طباطبایی نژاد به ایران اشاره کرد و گفت: این موضوع از سال 80 به صورت جدی در وزارت بهداشت و سازمان گردشگری به آن توجه شد و تقریبا به عنوان یکی از اولویت های سرمایه گذاری به آن توجه می شود. در طول این سال ها شاهد روند رو به رشد سلامت بوده ایم و تنها مبدا تغییر کرده است. در گذشته کشورهای حاشیه خلیج فارس از این موضوع استقبال می کردند ولی الان عراق در حقیقت بازار اصلی ایران است.
شایان ذکر است، برنامه "گفت‌وگوی اجتماعی" هر روز ساعت 13:30 از شبکه رادیویی گفت‌وگو پخش می شود و فایل صوتی آن برای علاقمندان در تارنمای شبکه موجود است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha