آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید گفت: باید در زمینه های گوناگون پزشکی از جمله تلقیح مصنوعی و مرگ مغزی، نظر شرع را دانست و خطوط قرمز را بررسی کرد.

سلامت نیوز: آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید گفت: باید در زمینه های گوناگون پزشکی از جمله تلقیح مصنوعی و مرگ مغزی، نظر شرع را دانست و خطوط قرمز را بررسی کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، وی عصر چهارشنبه در دیدار اعضای نشست هم اندیشی دانشکده سلامت و دین در مدرسه امام سجاد(ع) قم، با ابراز قدردانی از تلاش برای راه اندازی این دانشکده، اظهارکرد: هر اقدام جدیدی با مشقت هایی همراه است و کسانی موفق می شوند که شهامت و شجاعت تحمل مشکلات را داشته باشند.
وی با اشاره به سابقه تاریخی علوم پزشکی در اسلام، گفت: بسیاری از پزشکان ماهری که در دنیا درخشیدند از حوزه های علمیه برخاستند و در صورتی که تاریخ علم به درستی تدوین شود، پرده از روی این حقیقت برداشته می شود.
آیت الله مکارم شیرازی، بر لزوم تدوین تاریخ علوم در اسلام تاکید کرد و افزود: متاسفانه در زمینه تدوین تاریخ جامع علوم اسلامی نظیر تاریخ فلسفه، شیمی، فیزیک، ریاضیات و پزشکی غفلت شده است.
وی در ادامه، به تدریس کتاب قانون ابن سینا طی 300 سال در دانشگاه های پزشکی اروپا اشاره کرد و گفت: این مساله نشان دهنده ارزش و درخشش اقدام های دانشمندان علوم اسلامی است.
این مرجع تقلید همچنین با انتقاد از کسانی که فکر می کنند ما جیره خوار علوم دیگران هستیم، خاطرنشان کرد: باید به این افراد گفته شود علمای بزرگ اسلام، معلمان علوم مختلف بوده اند.
آیت الله مکارم شیرازی، به لزوم استخراج آیات قرآن کریم در زمینه علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: کتاب هایی در زمینه طب از ائمه معصومین(ع) به جای مانده است که مجموعه نظرات علوم اسلام در این رابطه باید گردآوری شود.
وی، ادبیات عرب را کلید ورود به علوم مختلف اسلامی دانست و خاطرنشان کرد: پژوهشگران پزشکی باید دوره ادبیات عربی را برای استخراج این علوم بگذرانند.
این مرجع تقلید با بیان اینکه بهترین نقطه کشور برای بررسی طب و دین ، شهر مقدس قم است، گفت: قم مرکز فقاهت و اقیانوس عظیم علوم شیعی است و می توان از پژوهشگران حوزه برای علوم طب و دین کمک گرفت.
آیت الله مکارم شیرازی در پایان، راه اندازی دانشکده طب و دین را خدمت شایسته ای به اسلام و علم پزشکی دانست و برای دست اندرکاران این اقدام از خداوند متعال آرزوی توفیق کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha