سه‌شنبه ۱۷ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۱:۲۱
کد خبر: 17234

یك متخصص پوست در یزد با اشاره به اینكه لكه‌های كم رنگ پوستی به دو دسته هستند، گفت: عامل یك نوع از این لكه‌ها قارچ می‌باشد كه به وسیله‌ داروهای موضعی، خوراكی و رعایت بهداشت فردی قابل درمان بوده و جای نگرانی برای فرد ندارد.

دكتر نصرت پورسینا در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار كرد: لكه‌های كم رنگ و پر رنگ پوست اصولا باعث نگرانی افراد شده كه در صدد معالجه‌ی آن بر می‌آیند در حالیكه اكثر این لكه‌ها جای نگرانی ندارند چرا كه واگیردار نبوده و با درمان‌های طبی بهبود می‌یابند.

وی لكه‌های كم رنگ پوستی را به دو دسته بزرگ تقسیم كرد و افزود: یك نوع كه كاملا بی رنگ بوده و به نام دپیگ مانته و لكه‌های كم رنگ تر را به نام ‌هایپو پیگ مانته ‌شناخته می شوند.

وی عنوان كرد: تشخیص دقیق این دو دسته بسیار مهم است زیرا سر دسته‌ لكه‌های بی رنگ، برص یا ویتیلیگو می‌باشد كه این بیماری هیچ گونه درد، سوزش و خارش ندارد اما از نظر ظاهر برای افراد خوشایند نیست و باور غلطی كه وجود دارد این است كه مردم از فرد مبتلا به این بیماری كناره گیری كرده و بیمار مایوس و سر شكسته می‌شود.

دكتر پورسینا در ادامه خاطر نشان كرد: این بیماری هیچ گونه واگیری برای دیگران نداشته و برای فرد نیز هیچ زیانی تنها در مورد زیبایی نخواهد داشت.

وی افزود: خوشبختانه درمان های جدیدی برای بیماری برص بدست آمده ضمن اینكه در بیشتر مواقع بیماری خود به خود بهبود می یابد.

این متخصص پوست ابراز كرد: لكه‌های هایپوپیگ مانته‌ عامل مختلفی دارد به طوری كه لكه‌هایی كه روی قفسه‌ی سینه و قسمت فوقانی بازو وجود دارد و عامل لكه‌های كم رنگ و پررنگ هستند، بیشتر علامت یك بیماری قارچی به نام پیتریازیس ‌می‌باشند كه در فصل تابستان در مناطق دارای آب و هوای شرجی، افرادی كه كار پر تحرك دارند و در مناطق گرم و مرطوب زندگی می‌كنند بیشتر دیده می‌شود.

وی ادامه داد:‌عامل این بیماری نوعی قارچ به نام مالاسزیا فورفور می‌باشد كه باید به طور كامل درمان شود.

پورسینا یادآور شد: بیمار باید به مدت 2 هفته از داروهای ضد قارچ به صورت موضعی و خوراكی استفاده كند و پس از بهبودی نیز روزانه استحمام كند تا بیماری عود نكند.

وی نوعی دیگر از این بیماری را وجود خال‌های كم رنگ عنوان كرد و گفت: این خال‌ها سلولهای رنگ ساز ندارند و گاهی اوقات با بیماری برص اشتباه شده و فرد و خانواده وی را نگران می‌كند.

این متخصص پوست در پایان گفت: تشخیص این بیماری و لكه‌ها از طریق دستگاههای مخصوص مانند لامپ وود می‌باشد و بیمار جهت تشخیص دقیق این لكه‌ها باید حتما به متخصص پوست مراجعه نماید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha