معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به کمبود100 هزار تخت بیمارستانی در کشور، گفت: با روند موجود، دولت برای تامین این تعداد تخت به 50 سال زمان نیاز دارد.

تامین 100 هزار تخت بیمارستانی لازم با روند موجود 50 سال زمان می‌برد

سلامت نیوز: معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به کمبود100 هزار تخت بیمارستانی در کشور، گفت: با روند موجود، دولت برای تامین این تعداد تخت به 50 سال زمان نیاز دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، محمد آقاجانی در حاشیه اجلاس قطب درمان غرب کشور که امروز(16 دی) با حضور روسا و معاونین درمان چهار دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کردستان، ایلام و همدان در کرمانشاه برگزار شد، در جمع خبرنگاران با اشاره به مشکلاتی که در بحث زیر ساخت‌های درمان کشور وجود دارد، اظهار کرد: در حال حاضر میانگین عمر بیمارستانهای کشور 35 سال است که نشان از فرسودگی بیمارستانهای کشور دارد.

وی افزود: در کشور بیمارستانهایی با قدمت بیش از 100 سال داریم و بطور جد نیاز به ساخت بیمارستانهای جدید برای جایگزینی این بیمارستانها و نیز توسعه بیمارستانهای کشور داریم.

آقاجانی تعداد تخت‌های بیمارستانی کشور را 120 هزار تخت اعلام کرد و افزود: متاسفانه عمده این تخت‌ها نبز فرسوده هستند.

معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضریب تعداد تخت به ازای هر 100 نفر جمعیت را در کشور 1.5 اعلام کرد و افزود: این رقم در کشورهای توسعه یافته چند برابر این عدد است و حتی در کشورهای همسایه ما نیز این رقم حدود 2.7 تخت به ازای هر 100 نفر جمعیت است.

آقاجانی کمبود تخت در بیمارستانهای کشور را جدی دانست و اظهار کرد: در حال حاضر حدود 100 هزار تخت بیمارستانی در کشور کم داریم.

وی همچنین به کمبود تخت‌های دیالیز در سطح کشور اشاره کرد و افزود: در حال حاضر 4500 تخت دیالیز در سطح کشور وجود دارد و به طور جد نیازمند توسعه تخت‌های دیالیز هستیم.

آقاجانی اظهار کرد: نیازمند اضافه شدن 2700 تخت و ماشین دیالیز در سطح کشور هستیم.

دولت برای تامین 100 هزار تخت بیمارستانی 50 سال زمان نیاز دارد

وی به برنامه وزارت بهداشت در زمینه اصلاح زیرساخت ها و کمبودهای بخش درمان در راستای اجرای طرح تحول سلامت اشاره کرد وافزود: در همین راستا وزرات بهداشت اجرای 1100 پروژه جدید را در 560 بیمارستان دولتی کشور در دستور کار دارد.

آقاجانی با اشاره به شروع این پروژه‌ها از ابتدای سال جاری اظهار کرد: اجرای این 1100 پروژه در پنج زمینه بلوک‌های زایمانی، بخش‌های اورژانس، بخش‌های سرطانی، کیلینک‌های ویژه و بخش مراقبت‌های ویژه ICU خواهد بود.

معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: این پروژه‌ها امسال و ظرف سال آینده به بهره برداری خواهند رسید و امیدواریم بهره برداری از آنها بتواند مقداری از کمبودهای بخش درمان کشور را جبران کند.

آقاجانی با بیان اینکه جبران کمبودهای عمده بخش درمان کشور نیازمند سرمایه گذاری بخش خصوصی است، اظهار کرد: بخش درمان کشور به طور جد نیازمند ساخت بیمارستانهای مدرن و جدید است و نیاز جدی به تامین تخت‌های بیمارستانی داریم.

وی افزود: توان دولت تامین دو هزار تخت بیمارستانی در سال است و با توجه به نیاز کشور به 100 هزار تخت، حدود 50 سال زمان نیاز است تا دولت بتواند تخت‌های مورد نیاز را تامین کند.

معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: در همین راستا و با توجه به نیاز ورود سرمایه گذار بخش خصوصی، وزارت بهداشت بسته‌های سرمایه گذاری را آماده کرده که بخش عمده‌ای از آن عرضه شده و بخش دیگر آن نیز به زودی عرضه می‌شود.

آقاجانی با بیان اینکه بخش عمده‌ای از این سرمایه گذاری‌ها مربوط به ساخت بیمارستانهای جدید است، اظهار کرد: ساخت 100 بیمارستان جدید را در سطح کشور به بخش خصوصی پیشنهاد دادیم.

وی اظهار کرد: بسته‌های دیگر سرمایه گذاری پیشنهادی مربوط به بخش‌های تصویر برداری، زنجیره خدمات آزمایشگاه تشخیص طبی و ساخت مراکز سرطان است.

آغاز ساخت 150 مرکز سرطان در کشور

آقاجانی با بیان اینکه ساخت 200 مرکز سرطان در سه سطح در دستور کار قرار دارد، گفت: 150 مرکز سطح یک سرطان از محل اعتبارات دولتی در حال ساخت است.

وی افزود: برای ساخت 37 مرکز سطح دو و 13 مرکز سطح سه در کشور نیازمند سه هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی هستیم که خوشبختانه تاکنون مشارکت‌های خوبی داشتیم و ساخت 9 مرکز از مجموع مراکز سطح دو و سه سرطان در کشور آغاز شده است.

جبران چند دهه عقب ماندگی حوزه درمان کشور با این اعتبارات ممکن نیست

آقاجانی به عقب ماندگی‌های بخش درمان کشور در چند دهه گذشته اشاره کرد و افزود: امیدواریم با اجرای 1100 پروژه جدید بخشی از عقب ماندگی‌های حوزه درمان کشور جبران شود، اما قطعا برای جبران مطلوب این کمبودها نیازمند ورود سرمایه گذاران بخش خصوصی هستیم.

وی در ادامه به برنامه طرح تحول به عنوان یکی از برنامه‌های شاخص در حوزه درمان اشاره کرد و افزود: این طرح که از اردیبهشت ماه سال گذشته در کشور آغاز شده، تاکنون روند مطلوبی را در اجرا طی کرده است.

وی مجموع اعتبارات این طرح را در سال گذشته 6600 میلیارد تومان اعلام و تصریح کرد: این میزان اعتبارات در سال جاری به 4800 میلیارد تومان کاهش یافت که امیدواریم بطور کامل تخصیص شود.

آقاجانی اظهار کرد: علی رغم این کاهش بودجه، تمام تلاشمان را برای اجرای هر چه بهتر این طرح به کار می‌گیریم و تلاشمان بر این است تا بتوانیم برای سال آینده بودجه بیشتری را بگیریم.

وی اظهار کرد: کمبودها در حوزه درمان به حدی زیاد است که این میزان اعتبارات هم برای آن ناکافی است و این منابع هم نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای درمان کشور باشد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha