رییس مرکز مدیریت شبکه و ارتقای سلامت وزارت بهداشت از نظر مساعد این وزارتخانه برای بازگشت بهورزان به نظام سلامت کشور خبر داد.

جدیدترین برنامه‌ها برای بازگشت بهورزان به نظام سلامت

سلامت نیوز:رییس مرکز مدیریت شبکه و ارتقای سلامت وزارت بهداشت از نظر مساعد این وزارتخانه برای بازگشت بهورزان به نظام سلامت کشور خبر داد.


به گزارش سلامت نیوزبه نقل از ایسنا،دکتر ناصر کلانتری ، درباره آخرین وضعیت حضور بهورزان در مراکز بهداشتی درمانی کشور گفت: در حال حاضر حدود 18 هزار خانه بهداشت داریم که 32 هزار بهورز در این خانه‌ها فعالند. وظیفه آنها هم ارائه خدمات اولیه سلامت مثل آموزش تغذیه و بهداشت، ارائه خدمات به مادران باردار، خدمات تعالی خانواده، کنترل سلامت کودکان زیر پنج سال از جمله قد و وزن، تغذیه با شیر مادر و غربالگری‌های مربوط به رشد و تکامل آنها، واکسیناسیون و کنترل بیماری‌های شایع دوران کودکی به همراه ارائه خدمات به دیگر گروه‌های سنی مثل سالمندان و همچنین خدمات بهداشت محیط و کنترل بهداشت مکان‌های عمومی است.


وی افزود: زمانی بهورزان تنها ارائه دهندگان خدمت در روستا بودند. از 10 سال گذشته که طرح پزشک خانواده روستایی آغاز شد و ماما به عنوان دستیار پزشک به کار گرفته شد، خدمات بهورزی با ماماها موازی شد و از آن زمان بهورزی در سایه قرار گرفت. از طرفی یک سوم روستاهای کشور قبل از اجرای طرح تحول نظام سلامت، پزشک نداشتند و در این نقاط خدمات از طریق بهورزان ارایه می‌شد. اکنون نیز نیازمند بازنگری مجدد در تعیین مرز خدماتی بین بهورز و دستیار پزشک خانواده هستیم.


کلانتری با اشاره به نظر مساعد وزیر بهداشت مبنی بر بازگشت بهورزان به جایگاه قبلی خود در نظام سلامت، ادامه داد: طبق گفته وزیر بهداشت بهورزان باید به جایگاه قبلی خود بازگردند. قرار است به تدریج برنامه‌ای را اجرا کنیم که طبق آن، بهورز اولین نفری باشد که خدمت ارائه می‌کند و دستیار پزشک در روستا تبدیل به مراقب سلامتی که ناظر بر این خدمت است، می‌شود و خدمات سطح بالاتر را از طریق ارجاع به مردم ارائه خواهد داد.


رییس مرکز مدیریت شبکه و ارتقای سلامت وزارت بهداشت درباره نقش کارشناسان بهداشت عمومی در مراکز بهداشتی درمانی گفت: ما باید در مسیر تبدیل این کارشناسان به مراقب سلامت حرکت کنیم. این کارشناسان با توجه به دوره‌ای که در دانشگاه تعریف شده، تربیت می‌شوند. طی این دوره‌ها، کارشناسان بهداشت عمومی آموزش‌های لازم در رابطه با ارایه خدمات بسته جدید و نوین سلامت را دریافت می‌کنند. در برنامه آموزشی کارشناسان بهداشت عمومی باید تغییری ایجاد شود که آنها بر اساس بسته‌های نوین سلامت آموزش ببینند.


کلانتری با تاکید براینکه حضور ماماها تضادی با حضور کارشناسان بهداشت به عنوان کارشناس مراقب سلامت ندارد، افزود: ما در پایگاه سلامت باید پنج مراقب سلامت داشته باشیم که دو نفر از آنها باید زمینه تحصیلی مامایی داشته باشند و ارایه خدمات به مادران باردار و مسائل زنان و جمعیت را بر عهده گیرند. سه نفر بعدی می‌توانند کارشناس بهداشت باشند و دوره آموزشی 147 ساعته حضوری و 600 ساعته از راه دور را بگذرانند و تبدیل به مراقب سلامت شوند. در حال حاضر بسیاری از دانشگاه‌ها از حضور این نیروها به عنوان مراقب سلامت بهره می‌گیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha