در این بیانیه بر ایجاد ساز و کار پیشگیرانه در خصوص ارزیابی مخاطرات سلامتی و زیست محیطی محصولات دستکاری شده ژنتیکی (تراریخته) در چارچوب منشور حقوق شهروندی و الزام ممنوعیت واردات و تولید محصولات تراریخته در كشور تاکید شده است.

بیانیه پایانی سومین جشنواره بین المللی هفته ارگانیک تهران

سلامت نیوز:در این بیانیه بر ایجاد ساز و کار پیشگیرانه در خصوص ارزیابی مخاطرات سلامتی و زیست محیطی محصولات دستکاری شده ژنتیکی (تراریخته) در چارچوب منشور حقوق شهروندی و الزام ممنوعیت واردات و تولید محصولات تراریخته در كشور تاکید شده است.

 به گزارش سلامت نیوز، در بیانیه پایانی سومین جشنواره بین المللی هفته ارگانیک تهران آمده است:

خداوند را شاکریم که در سال همدلی و همزبانی دولت و ملت، در راستای منافع ملی و عمل به سیاست های ابلاغی رهبر فرزانه انقلاب در زمینه محیط زیست، سومین جشنواره بین المللی هفته ارگانیک تهران با رشد چشمگیر کمی و کیفی و همچنین استقبال بی نظیر شهروندان تهرانی و سایر استانهای کشور همراه گردید. پیام واضح این جشنواره "رویکرد جدید شهروندان به سبک زندگی مبتنی بر فرهنگ بومی، دسترسی به محصولات ارگانیک و سالم و حق آگاهی آنها از ماهیت مواد غذایی از بذر تا سفره" می باشد. قطعا از این پس مسئولیت دولتمردان، نهادهای حکومتی و سازمانهای مردم نهاد بسیار سنگین تر از گذشته خواهد بود. لذا برگزارکنندگان این همایش، ماموریت های زیر را در جمع بندی این رخداد عظیم تبیین می نمایند: 


1.  عزم ملی در اجرای سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری در زمینه محیط زیست، خصوصا گسترش اقتصاد سبز با تاکید بر محصولات کشاورزی سالم و ارگانیک وصیانت از منافع ملی برای نسل های آینده


2.  مکلف نمودن وزارتخانه جهاد کشاورزی در اجرای بند "د" و "ز" ماده 143 برنامه پنجم توسعه کشور جهت افزایش سطح زیر کشت و توسعه نهاده های کشاورزی ارگانیک و جبران این عقب ماندگی در برنامه ششم توسعه کشور.


3.  تولید "محصولات ارگانیک و سالم" بدون دسترسی به "آسمان آبی و زمین پاک" میّسر نمی باشد. قطعا با برنامه ریزی منسجم، بستر سازی و عزم ملی در توسعه انرژی های پاک، صنعت کم کربن و استقرار نظام حسابرسی زیست محیطی، شاهد تحقق آرمان غذای سالم، شهروند سالم و جامعه سالم خواهیم بود.


4.  افزایش حمایت های مادی و معنوی از تحقیق و توسعه، استانداردسازی، فرهنگ سازی و تولید محصولات ارگانیک در راستای تحکیم بنیانهای اقتصاد مقاومتی و توسعه صادرات غیر نفتی با ارزش افزوده بالا مبتنی بر کارآفرینی و اشتغالزایی و بهبود وضعیت معیشتی كشاورزان خرد.


5.  ضرورت توجه به تنوع و ظرفیت غذاهای محلّی و مهندسی غذاهای بومی ایرانی جهت ترویج و تجاری سازی منوی ایرانی با محوریت محصولات ارگانیک، کالری های پاک و رویکرد واقع بینانه به سبک زندگی ایرانی.


6.  فرهنگ سازی و اصلاح الگوی مصرف خانواده های ایرانی در جهت ارتقاء سلامتی سبد غذایی، مبارزه با چاقی و کاهش ضایعات مواد غذایی.


7.  ایجاد ساز و کار پیش گیرانه در خصوص ارزیابی مخاطرات سلامتی و زیست محیطی محصولات دستکاری شده ژنتیکی (تراریخته) در چارچوب منشور حقوق شهروندی و الزام ممنوعیت واردات و تولید محصولات تراریخته در كشور.

8.  اصلاح قانون ایمنی زیستی کشور با در نظر گرفتن ماده 4 سیاستهای کلی محیط زیست، ابلاغی مقام معظم رهبری مبنی بر جرم انگاری تخریب محیط زیست و مجازات موثر و بازدارنده آلوده کنندگان محیط زیست و الزام آنها به جبران خسارت.


9.  ارتقاء مشارکت سازمان صدا و سیما جهت گسترش اطلاع رسانی عمومی کشاورزی ارگانیک و تبلیغ رخدادهای ارگانیک در کشور و جلوگیری از تبلیغات محصولات تراریخته در صدا و سیما.


10.    الگو برداری ملّی از دستاوردهای این جشنواره و تخصیص هفته آخر آذر منتهی به شب یلدا در تقویم به عنوان جشنواره هفته ارگانیک ایران در کلیه شهرها و مشارکت تشکّلهای مردم نهاد و شهرداری ها در برگزاری این فستیوال شهری در تقویت فرهنگ بومی و سبک زندگی ایرانی.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha