سروش مدبری، مدیرکل سابق دفتر آب‌وخاک سازمان حفاظت محیط‌زیست، به افشای آلوده‌شدن زمین‌های اطراف پالایشگاه تهران و خریداری اراضی از سوی پالایشگاه و از بین‌رفتن و نابودی خاک این منطقه پرداخت.

سلامت نیوز: سروش مدبری، مدیرکل سابق دفتر آب‌وخاک سازمان حفاظت محیط‌زیست، به افشای آلوده‌شدن زمین‌های اطراف پالایشگاه تهران و خریداری اراضی از سوی پالایشگاه و از بین‌رفتن و نابودی خاک این منطقه پرداخت.

 به گزارش سلامت نیوز به نقل از تسنیم، وی یادآور شد: حدود ١٥ سال پیش بود که مردم منطقه اطراف پالایشگاه تهران متوجه شدند از چاه‌هایشان نفت بیرون می‌آید و بعد از آن بود که مسئولان وقت و حتی مدیران بعدی آن به فکر چاره‌اندیشی برآمدند اما به توفیقی نرسیدند. مدیرکل سابق دفتر آب‌وخاک سازمان حفاظت محیط‌زیست تصریح کرد: تنها چاره‌اندیشی مسئولان ذی‌ربط، خریداری زمین‌هایی بود که دیگر خاک آنها کاربری خود را از دست داده بود؛ مدیران آن زمان زمین‌ها را خریداری کرده و دور آن حصاری به عنوان تملک پالایشگاه کشیدند.

مدبری خاطرنشان کرد: با رویکردهای اشتباه مسئولان وقت، کاربری زمین‌های اطراف پالایشگاه از بین رفت و دیگر خاک آنها دچار آلودگی شد که فایده‌ای نداشت. وی ادامه داد: در ١٢ سال گذشته نیز مسئولان ذی‌ربط هر کدام سعی کردند این مشکل را رفع کنند، اما به موفقیتی دست پیدا نکردند و همچنان خاک این منطقه و محدوده خریداری‌شده آلوده است.


مدیرکل سابق دفتر آب‌وخاک سازمان حفاظت محیط‌زیست درباره کارهای صورت‌گرفته برای رفع این مشکل گفت: در سال ٨٤ نیز دولت فشار زیادی وارد کرد که پالایشگاه جواب‌گو باشد، اما متولیان امر و شرکت‌های نفتی هر کدام مشکل به وجودآمده را گردن دیگری می‌انداختند و این در حالی بود که عامل اصلی آلودگی زمین‌ها پالایشگاه تهران بود. مدبری ادامه داد: پالایشگاه در آن دوران علت اصلی را می‌دانست ولی با خریداری زمین‌ها و اضافه‌کردن آنها به اراضی خود، سعی در پاک‌کردن صورت‌مسئله داشت.

وی یادآور شد: در سال‌های ابتدایی دولت نهم کمیسیون زیربنایی دولت، سازمان محیط‌زیست را موظف کرد با تشکیل کارگروهی، این موضوع را دنبال کند و شرکت نفت نیز مشاورانی دراین‌باره گرفت اما باز هم بهبودی دراین‌باره حاصل نشد، چراکه زمین‌ها کاربری خود را از دست داده بود و علت اصلی آن هم پالایشگاه تهران بود.

مدیرکل سابق دفتر آب‌وخاک سازمان حفاظت محیط‌زیست همچنین به موضوع ارتباط سلامت مردم با آلوده‌نبودن آب‌وخاک اشاره کرد و گفت: یکی از علت‌های افزایش بیماری‌ها، آلودگی آب و خاک است که باید مسئولان زیست‌محیطی به آن توجه کنند. مدبری در پایان تصریح کرد: باید موضوع آلوده‌نشدن خاک مورد لحاظ قرار گیرد؛ خاک مظلوم‌ترین بخش است و متولی خاصی ندارد که باید مسئولان ذی‌ربط به آن توجه نشان دهند، چراکه ارتباط مستقیم با سلامت و بهداشت مردم دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha