پزشک فوق تخصص مراقبت های ویژه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از نبود کارشناس تنفس در این بخش ها اظهار گله مندی کرد.

سلامت نیوز: پزشک فوق تخصص مراقبت های ویژه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از نبود کارشناس تنفس در این بخش ها اظهار گله مندی کرد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ،دکتر سیدحسین اردهالی افزود: در زمان حاضر در کشورهای پیشرفته دوره کارشناسی تنفس برای بخش های مراقبت ویژه بیمارستانی راه اندازی شده است و این کارشناسان فقط کارهای مربوط به تنفس بیمار را انجام می دهند؛ این در حالی است که در کشور ما متاسفانه بار این فعالیت ها به عهده پرستار است.

اردهالی اظهار کرد: این نکته را نیز نباید فراموش کرد که شمار پرستارها نیز کم است و کمبود پرستار و کمبودهای جانبی دیگر همچون کارشناس تنفس باید در بخش های مراقبت ویژه کشورمان جبران شود.این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: در زمان حاضر این کمبود در بخش های یاد شده به عنوان یکی از مشکلات جدی به شمار می آید.

وی گفت: اگر چه کمبود پرستار در دیگر بخش های مراکز درمانی و بیمارستانی مشهود است؛ اما این موضوع در بخش مراقبت های ویژه بیشتر به چشم می خورد که با توجه به حساسیت این بخش ها، می بایست اقداماتی برای جبران کمبود پرستار انجام شود.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی کار پرستاران را بسیار سنگین دانست و اظهار کرد: پرستاران در بخش مراقبت های ویژه با نگهداری همزمان چند بیمار در بخش هائی همچون، آی سی یو در واقع ایثار می کنند.وی در ادامه به کمبود تخت های بیمارستانی در بخش مراقبت های ویژه اشاره کرد و گفت: اکنون حدود 2 هزار و 800 تخت در این بخش ها در کشور داریم که تعدادشان کم است و می بایست اقداماتی برای افزایش تعداد تخت ها صورت گیرد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی هر چند به اقدامات خوب وزارت بهداشت در زمینه رفع کمبود ها از جمله کمبود تخت های مراقبت ویژه اشاره کرد اما در عین حال گفت که بازهم این تعداد تخت موجود در حد بسیار کم است.

اردهالی با بیان اینکه قرار است تعداد تخت های مراقبت های ویژه با همت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به پنج هزار تخت برسد، افزود: باید 10 درصد تخت های بیمارستانی در کشور تخت مراقبت های ویژه باشد.


**85 پزشک فوق تخصص مراقبت های ویژه در کشور

به گفته وی، اکنون 85 پزشک دانش آموخته فوق تخصص مراقبت های ویژه در کشور داریم که البته این شمار پزشک در مقایسه با جمعیت حال حاضر و امکانات موجود بسیار کم است.

این پزشک فوق تخصص مراقبت های ویژه افزود: رشته پزشکی مراقبت های ویژه حدود 10 سال است که راه اندازی شده است و نیازمند همکاری و حمایت مسئولان است که امیدواریم اقداماتی برای جبران کمبود پرستار، افزایش تعداد تخت ها و حتی خود پزشکان این رشته صورت گیرد.

 محمد میرزابیگی معاون پرستاری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز گذشته از گنجانده شدن شاخص های ملی پرستاری، موضوع پرستاری جامعه نگر و صلاحیت حرفه ای پرستاران در قانون برنامه توسعه ششم خبر داد.

وی اظهار کرد: حدود یکصد هزار حدود یکصد هزار پرستار فقط برای بیمارستان های دولتی کشور کم داریم.به گفته این مقام مسئول در وزارت بهداشت بر اساس شاخص نسبت پرستار به جمعیت باید 240 هزار پرستار شاغل در کشور داشته باشیم؛ بر اساس شاخص نسبت پرستار به پزشک به 210 هزار پرستار و بر اساس شاخص نسبت پرستار به تخت بیمارستانی به 220 هزار پرستار نیاز داریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha