رئیس سازمان غذا و دارو گفت: طرح شناسه اصالت تا پایان امسال به نقطه اوج خود می‌رسد و بعد از آن می‌توانیم داروهایی که مجوز ندارند را غیرقانونی اعلام و از عرضه آن جلوگیری کنیم.

سلامت نیوز:رئیس سازمان غذا و دارو گفت: طرح شناسه اصالت تا پایان امسال به نقطه اوج خود می‌رسد و بعد از آن می‌توانیم داروهایی که مجوز ندارند را غیرقانونی اعلام و از عرضه آن جلوگیری کنیم. 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ،رسول دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو  در خصوص طرح شبنم گفت: ما ابداع‌کننده این روش نبودیم و این طرح سال‌‌ها است که در کشورهای مختلف اجرا می‌شود اما نتوانست در کشور ما موفق باشد؛ چراکه شرکت‌هایی اطلاعات دارو را نزد خود نگه می‌داشتند و در اختیار سازمان غذا و دارو نبود و امکان سو استفاده برای داروهای غیرمجاز فراهم‌شده بود و هر شرکت کالای خود را تضمین می‌کرد.


وی افزود: اما در حال حاضر سیستم نظارتی جدیدی در دستور کار داریم که طراح آن سازمان غذا و دارو است و در آن، نظارت مستقیمی بر صدور مجوز‌ها صورت می‌گیرد تا امکان جعل و هرگونه سو استفاده در زمینه دارو از متخلفان گرفته شود.


دیناروند ادامه داد: با دعوت از شرکت‌های علاقه‌مند و انتخاب یکی از آن‌ها به‌عنوان پشتیبان رسمی معاونت غذا و دارو، غالب اجرایی این طرح را ساماندهی کردیم.


وی افزود: در حال حاضر شرکت‌های مورد تأیید وزارت بهداشت که در زمینه تولید و واردات دارو فعالیت دارند با دریافت شناسه اصالت در سایت سازمان ثبت‌نام و شماره سلامت کالای خود را دریافت می‌کنند و به این صورت امکان صدور شماره سلامت بدون مجوز وزارت بهداشت امکان‌پذیر نیست.


معاون وزیر بهداشت گفت: این طرح تا پایان امسال به نقطه اوج خود می‌رسد و بعد از آن می‌توانیم داروهایی که مجوز ندارند را غیرقانونی اعلام کنیم. همچنین با اجرایی شدن کامل این طرح می‌توان تمام وسایل آرایشی و بهداشتی و مکمل داروها را از زمان تولید تا رسیدن به دست مشتری کنترل کرد.


وی افزود: با درج این شناسه بر روی کالاها امکان استعلام اصالت آن از سامانه پیامکی سازمان غذا و دارو وجود دارد و خریداران می‌تواند با ارسال کد مندرج به روی کالا به شماره «۲۰۰۰۸۸۲۲»، پیام تائید اصالت یا رد آن را دریافت کنند.


وی گفت: قطعاً اگر کسانی بخواهند در این طرح کارشکنی کنند و با انجام کارهایی همچون واردکردن کالاهای غیرقانونی همراه کالاهای مجوز دار طرح را دور بزنند برخورد خواهیم کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha