مدیرکل پیشین بهزیستی خراسان رضوی با اشاره به اینکه 33 درصد جمعیت مشهد حاشیه‌نشین هستند بر لزوم احیای روستاها به منظور کاهش حاشیه‌نشینی تاکید کرد.

سلامت نیوز:مدیرکل پیشین بهزیستی خراسان رضوی با اشاره به اینکه 33 درصد جمعیت مشهد حاشیه‌نشین هستند بر لزوم احیای روستاها به منظور کاهش حاشیه‌نشینی تاکید کرد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا ،تهمینه شکیب درباره چرایی 33 درصد حاشیه‌نشینی در استان خراسان رضوی گفت: وقوع خشکسالی در شهرستان‌های استان، مسائل درمانی و بیکاری از جمله مسائلی هستند که باعث مهاجرت روستائیان به شهرها  و در نتیجه رشد حاشیه نشینی‌ در این استان شده است. به عبارت دیگر ساکنان روستاهای محروم یا روستاهایی که با خشکسالی مواجهند به امید یافتن شغلی برای گذران زندگی مجبور به مهاجرت می‌شوند.


وی با بیان اینکه معتقدم؛ باید حصاری دور قسمت‌های حاشیه‌ای کشیده شود که حاشیه‌های جدید ایجاد نشود، ادامه داد: ما در وضعیتی قرار داریم که اگر به این جمعیت خدمات رسمی ارائه دهیم، گمان می‌کنند؛ شهروند رسمی هستند و اگر این خدمات را ارائه ندهیم به عنوان انسان با مشکلاتی مواجه می‌شوند، لذا باید رویکردی داشته باشیم که افراد جدید به این مجموعه اضافه نشوند.  


شکیب با اشاره به اینکه وقتی به این مجموعه، خدمات ارائه دهیم به نوعی این جمعیت را به رسمیت می‌شناسیم، اظهار کرد: در حال حاضر نمی‌توانیم؛ این جمعیت را جابه‌جا کنیم، اما اگر بتوانیم؛ پایگاه‌های خدمات‌رسانی بهزیستی را گسترش دهیم، می‌توانیم از تعداد افرادی که به این جمعیت افزوده می‌شوند؛ اطلاعاتی به دست آوریم. اما آنچه ضروری است ایجاد خط قرمزهایی است که از افزایش این جمعیت جلوگیری کند.


مدیرکل سابق بهزیستی استان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: هدف برخی از مهاجرت به شهرها آن است که نمی‌خواهند؛ کسی آنها را بشناسد و سکونتگاه‌های غیررسمی حاشیه‌ای امن برای آنها است، لذا مداخله اصلی باید از طریق شناسایی و رفع علل ایجاد حاشیه‌نشینی انجام شود. در غیر اینصورت حاشیه‌نشینی گسترده‌تر خواهد شد.


وی با تاکید براینکه مسئولان کارهای لازم برای ایجاد اشتغال را انجام می‌دهند، عنوان کرد: گاهی افرادی که وارد این چرخه می‌شوند؛ مهارت خاصی نداشته و قصدشان روزمره زندگی کردن است. برخی از افرادی که به شهرها مهاجرت می‌کنند؛ حتی به داشتن شغلی کاذب راضی هستند و دوست ندارند؛ داخل فرآیندهای قانونی قرار بگیرند.


شکیب با بیان اینکه یکی از راه‌های کاهش جمعیت حاشیه‌نشین احیای روستاها است، گفت: بسیاری از ساکنان روستاها به رغم داشتن خانه و زندگی در روستای محل زندگی خود به دلیل بیکاری ناچار به مهاجرت می‌شوند. لذا احیای دوباره روستاها بهتر از ایجاد شغل برای آنان در سطح شهر مشهد و در نتیجه افزودن به جمعیت این شهر است.


وی همچنین بر اهمیت ایجاد عدالت اجتماعی در روستاها تاکید کرد و افزود: یکی از اقداماتی که سازمان بهزیستی در این راستا انجام داد؛ ایجاد روستا مهدها بود  که هم منجر به ایجاد اشتغال برای دختران جوان شد و هم کودکان از رشد اجتماعی برخوردار شدند، همچنین ارائه یک وعده غذای گرم در این مهدها نیز از جمله اقدامات مثبت در راستای رفع فقر غذایی کودکان روستایی است.


مدیرکل سابق بهزیستی استان خراسان رضوی تاکید کرد: اگر هر دستگاهی به تناسب وظایف خود در جهت احیای روستاها و ایجاد عدالت اجتماعی در این مناطق گام بردارد، می‌توانیم زمینه ماندگاری روستائیان در روستاها را فراهم کنیم.


شکیب در پایان خاطرنشان کرد: حاشیه‌نشینی می‌تواند به لحاظ بهداشتی و اجتماعی پیامدهایی داشته باشد و حاشیه‌ای امن را برای آسیب‌های اجتماعی ایجاد کند، لذا ساماندهی این موضوع می‌تواند؛ نقشی مثبت در امنیت استان ایجاد کند.
 
حاشیه نشینی در خراسان رضوی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha