چهارشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۹
کد خبر: 172878

كمبود امكانات، پزشك متخصص، دارو و هزار و یك كمبود دیگر بیماران شهرستانی را راهی تهران می‌كند و قدم گذاشتن به تهران آغاز مشكلات آنها می‌شود؛ مشكلاتی كه هزینه‌های اقتصادی تنها بخش كوچكی از آنهاست. خیابان‌خوابی همراهان بیمار و كوچ دارویی از دیگر پیامدهای مشكلات ناعدالتی در توزیع امكانات سیستم بهداشت و درمان در كشور هستند. تمامی این عوامل دست به دست یكدیگر می‌دهند و باعث می‌شوند كه نیمی از بیماران حاضر در تهران افراد شهرستانی باشند.

خانه به دوشی برای درمان

سلامت نیوز: كمبود امكانات، پزشك متخصص، دارو و هزار و یك كمبود دیگر بیماران شهرستانی را راهی تهران می‌كند و قدم گذاشتن به تهران آغاز مشكلات آنها می‌شود؛ مشكلاتی كه هزینه‌های اقتصادی تنها بخش كوچكی از آنهاست. خیابان‌خوابی همراهان بیمار و كوچ دارویی از دیگر پیامدهای مشكلات ناعدالتی در توزیع امكانات سیستم بهداشت و درمان در كشور هستند. تمامی این عوامل دست به دست یكدیگر می‌دهند و باعث می‌شوند كه نیمی از بیماران حاضر در تهران افراد شهرستانی باشند.


به گزارش سلامت نیوز ،روزنامه آرمان در ادامه نوشت: 21 درصد از جمعیت ایران یعنی حدود 17 میلیون نفر در روستاها ساكن هستند و بالای نیمی از جمعیت هم در شهرهای كوچك و شهرستان‌هایی ساكن هستند كه از نظر امكانات بیمارستانی و حضور پزشك اصلا وضعیت خوبی ندارند. قسمت اعظمی از امكانات پزشكی شامل بیمارستان‌ها، پزشكان عمومی و تخصصی و سایر امكانات حوزه درمان و حتی داروهای مورد نیاز بیماران در شهر12 میلیونی تهران تمركز یافته‌اند، اگر شرایط نسبتا مناسب بعضی از كلان‌شهرها را هم در نظر بگیریم در بهترین حالت حدود 75 درصد از جمعیت كشور از امكانات پزشكی درجه یك محروم هستند و هر فردی كه در این مناطق زندگی می‌كند برای یك بار هم كه شده برای دسترسی به این امكانات راهش به تهران خواهد افتاد. نگفته می‌توان وضعیت مناطق محروم كشور كه از كمبود حدود سه هزار پزشك عمومی رنج می‌برند را از نظر پزشك متخصص حدس زد. حتی بعضی از این مناطق هم كه از نظر بیمارستان و پزشك عمومی و متخصص شرایط‌شان اندكی از بقیه مناطق بهتر است، با این وجود از قسمت زیادی از امكانات پزشكی و تخصص‌ها محروم هستند و همین نیازشان را برای دسترسی به این امكانات پزشكی به كلان‌شهرها و به ویژه شهر تهران بیشتر می‌كند.

روز گذشته، نایب رئیس كمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینكه بیش از 50 درصد بیماران بیمارستان‌های تهران از شهرستان‌ها و اطراف تهران هستند، گفت: «توزیع ناعادلانه پزشك متخصص و امكانات در شهرستان‌ها باعث شده كه بیش از 50 درصد بیماران بیمارستان‌های پایتخت از شهرستان‌ها باشند و به دلیل آنكه تجمع 30 درصدی رشته‌های فوق تخصصی پزشكی در كلان‌شهر تهران است، باید توسعه رشته‌های تخصصی پزشكی در همه شهرها صورت گیرد تا از عزیمت بیماران به كلان‌شهرها نیز جلوگیری شود.» عبدالرحمان رستمیان ادامه داد: «به دلیل آنكه سیستم مشخصی برای پذیرش بیماران شهرستانی در كلان‌شهرها وجود ندارد لذا برای پذیرش با مشكل مواجه می‌شوند.» به گزارش خانه ملت، او بر ضرورت ایجاد بیمارستان‌های معین در كلان‌شهرها برای سهولت در پذیرش بیماران شهرستانی تاكید كرد و افزود: «بیمارستان‌های معین برای پذیرش بیماران شهرستان‌ها باید در همه استان‌های كشور تعریف شود و اگر تخت خالی نداشتند، بیمارستان بعدی مشخص شود و بیماران به بیمارستان‌های مذكور فرستاده شوند تا به خاطر كمبود تخت معطل نشوند.»

هزار و یك مشكل بیمار شهرستانی

مشكل بیماران شهرستانی با مراجعه به تهران تمام نمی‌شود و مشكلات ریز و درشتی كه آنان در این شهر دارند باعث می‌شود گاهی تحمل شرایط برایشان كار سختی شود. ساعت‌های طولانی در راه بوده‌ای و حالا كه به تهران رسیده‌ای، صف طولانی مطب خستگی‌ات را چندین برابر می‌كند، اما ورود به اتاق پزشك انتهای مشكلات نیست، بلكه استارت مشكلات از همین جا زده می‌شود. باید هزار جا را بگردی تا بتوانی نوبتی برای آزمایش، سونوگرافی یا سی تی اسكن آن هم در یك آزمایشگاه خصوصی پیدا كنی، دكتر كه بستری شدن و عمل را تجویز كرد تازه مرحله جدید مشكلات شروع می‌شوند، از آنجا كه جایی برای ماندن نداری و باید برای انجام كارهای بیمارت به او نزدیك باشی خیابان‌خوابی در اطراف بیمارستان شروع می‌شود. مشكلاتت چندبرابر خواهند شد وقتی كه برای پیدا كردن یك نسخه مجبوری تمام شهر را دور بزنی و این تنها توصیف كوچكی از هزاران مشكلی بود كه بیماران شهرستانی در شهر تهران با آنها دست و پنجه نرم می‌كنند. قدم به یكی از مطب‌های مركز شهر می‌گذاریم، مطب یك متخصص كلیه كه شهرت زیادی دارد، مطب به حدی شلوغ است كه هوا هم در جابه‌جا شدن مشكل دارد، آدم كه دیگر جای خود دارد. زن و مرد میانسالی گوشه‌ای از مطب نشسته‌اند، خستگی در نگاه‌شان فریاد می‌زند و ناگفته می‌توان حدس زد كه خبرهای خوبی در پیش نیست. بعد از كمی صحبت معلوم می‌شود كه ساكن یكی از شهرستان‌های استان كرمانشاه هستند و به دلیل مشكل كلیه زن مجبور به آمدن به تهران شده‌اند و سه ساعت انتظار در مطب تنها گوشه كوچكی از مشكلات آنهاست.

مرد در این باره می‌گوید: «همسرم 10 سال است مشكل كلیه دارد، شهر ما متخصص كلیه ندارد و برای درمان به كرمانشاه می‌رفتیم ولی نسخه همیشگی پزشكان در آنجا سنگ شكن بود كه جواب نمی‌داد و همیشه سنگ‌ها و عفونت كلیه سر جای خودشان بودند و حتی این سنگ‌شكن‌ها شرایط كلیه‌اش را بدتر كردند. سه سال قبل وقتی درمان‌ها جواب نداد به این پزشك متخصص در تهران مراجعه كردیم و او دلیل اصلی مشكل را پیدا كرد و برای رفع مشكل راه حلی چند ساله داد كه لازم بود هر سه ماه یك‌بار به تهران می‌آمدیم. همسرم بعد از عمل و خوردن داروها حالش خوب شد ولی بعد از یك سال دیگر از سختی‌های تهران آمدن خسته شدیم و برای همین درمان را كنار گذاشتیم و همین باعث شد كه مشكل دوباره بازگردد. در شش ماهه اخیر این دومین باری است كه به تهران می‌آییم و دكتر به ما گفته كه اگر می‌خواهیم درمان نتیجه دهد باید آن را برای چندین سال و حتی اگر لازم شد تا آخر عمر ادامه دهیم.»

جالب است بدانید كه مشكل این خانواده در حالی در شهر كرمانشاه حل نشده است كه كرمانشاه قطب پزشكی غرب كشور از نظر امكانات پزشكی است و بسیاری از بهترین متخصصان كلیه در این شهر هستند. چهره خسته و ناراحت مرد مشكلات مراجعه به تهران را فریاد می‌زند، او از مشكلاتشان در این شهر می‌گوید: «هزینه‌های اقتصادی مراجعه به تهران یكی از بزرگ‌ترین مشكلات بیماران شهرستانی است. اگر هزینه دكتر آمدن 200 هزار تومان شود فقط كرایه‌ای كه برای آمدن به تهران و جابه‌جایی در این شهر پرداخت می‌كنیم دو برابر این رقم است. هزینه سكونت در مسافرخانه، خورد و خوراك و پیدا كردن دارو چند برابر این می‌شود. از همه اینها بدتر هم پیدا نشدن داروهاست. معمولا داروهایی كه تجویز می‌كنند كمیاب هستند و به راحتی پیدا نمی‌شوند، دفعه قبل كه مراجعه كرده بودیم برای یكی از داروها سه روز تهران را زیر و رو كردیم و در نهایت با هزار مصیبت آن را در یك داروخانه پیدا كردیم. این تازه تنها بخشی از مشكلات ما در تهران است، دكتری كه ما به آن مراجعه كرده‌ایم تنها عكس و سی تی اسكن چند مركز خاص را قبول دارد، از آنجایی كه این مراكز دولتی نیستند مجبوریم كه هزینه زیاد برای آنها بپردازیم و از آنجا كه نوبت هم در این مراكز به سختی پیدا می‌شود گاهی یك تا دو روز كارمان به تعویق می‌افتد.»

كوچ دارویی هم رشد می‌كند

یكی از بزرگ‌ترین مشكلات بیماران شهرستانی در شهر تهران مشكلاتی است كه آنها برای یافتن دارو دارند. یك هفته قبل، رئیس سازمان غذا و دارو درباره مشكلات بیمارانی كه برای تهیه دارو به تهران مراجعه می‌كنند، گفت: «این بیماران به این دلیل برای تهیه دارو به تهران می‌آیند چون برای درمان جهت مراجعه به پزشك خاصی در پایتخت آمده‌اند و حال پزشك نسخه‌ای برای آنان تجویز می‌كند كه مجبور هستند در داروخانه‌های تهران داروهایشان را بگیرند.»

رسول دیناروند عنوان كرد: «این در حالی است كه در هر شهری كه متخصص وجود دارد داروهای بیماری‌ها و بیماران نیز وجود دارد و احتیاج به مراجعه بیماران به تهران نیست.» به گزارش تسنیم، او خاطرنشان كرد: «البته گاهی كمبود دارو نیز وجود دارد و احتمال دارد بیماری که از شهری مانند بوشهر می‌آید در شیراز داروی خود را تأمین كند، زیرا مواقعی این كمبودها در قطب‌های دارویی كشور رخ می‌دهد ولی اصلا نیاز نیست بیمار جنوب كشور یا هر نقطه ایران حتما به تهران مراجعه كند.» كوچ دارویی یكی دیگر از مشكلات بیماران شهرستانی در تهران است. اما ماجرا به اینجا هم ختم نمی‌شود. كافی است یك‌بار گذرتان به خیابان‌های اطراف بیمارستان شریعتی یا بیمارستان امام خمینی بیفتد، آن‌گاه خیل عظیمی از چادرهایی را خواهید دید كه همراهان بیمار شهرستانی مجبور شده‌اند به پا كنند. خیابان‌خوابی همراهان بیمار یكی از مشكلات بزرگی است كه بیماران شهرستانی در تهران با آن دست و پنجه نرم می‌كنند و این در حالی است كه یك سال از وعده‌ای كه برای ساخت همراه سرا داده شده بود می‌گذرد و با این وجود هنوز هم كه هنوز است خبری از همراه‌سرا نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha