چهارشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۶

تعدادشان بین دو تا چهار هزار نفر متغیر است. رقم دستفروشان متروی تهران در روزهای منتهی به پایان سال دیگر خیلی‌ها را شاکی و حمل و نقل زیرزمینی شهر را دچار چالشی جدید کرده است. چالشی که این روزها با ورود نیروی انتظامی و اجرای طرح ضربتی برای برخورد با این افراد تنها کمی شکل عوض کرده و از بین نرفته است. در این میان بارها طرح‌هایی برای ساماندهی این افراد ارائه شده اما همچنان تعداد زیاد دستفروشان در واگن‌های مترو موجب کلافگی مسافران و شهروندان تهرانی شده است.

سلامت نیوز: تعدادشان بین دو تا چهار هزار نفر متغیر است. رقم دستفروشان متروی تهران در روزهای منتهی به پایان سال دیگر خیلی‌ها را شاکی و حمل و نقل زیرزمینی شهر را دچار چالشی جدید کرده است. چالشی که این روزها با ورود نیروی انتظامی و اجرای طرح ضربتی برای برخورد با این افراد تنها کمی شکل عوض کرده و از بین نرفته است. در این میان بارها طرح‌هایی برای ساماندهی این افراد ارائه شده اما همچنان تعداد زیاد دستفروشان در واگن‌های مترو موجب کلافگی مسافران و شهروندان تهرانی شده است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه فرهیختگان، اما برخورد با فروشندگانی که گاهی همه زندگی‌شان را در ساکی بزرگ در واگن‌های مترو برای به دست آوردن درآمد حمل می‌کنند نیز تبعات اجتماعی فراوانی داشته و گاهی همان شهروندان کلافه از حضور دستفروشان را هم به اعتراض وا داشته است.
در این میان علاوه بر اظهار نظر شورای اسلامی شهر تهران، نمایندگان مجلس نیز به این موضوع ورود کرده‌اند. خیلی از آنها مشکلات اقتصادی را مهم‌ترین دلیل حضور مردان و زنان دستفروش در مترو می‌دانند و معتقدند نبود شغل و نداشتن مهارت برای تولید جمعیت تعداد دستفروش‌ها را روزبه‌روز افزایش می‌دهد. برخی مسئولان شهری هم با گلایه از این موضوع معتقدند که معضلات اقتصادی گریبان مسائل شهری را گرفته است و چهره شهر را هرروز آشفته‌تر از دیروز می‌کند.
چندی پیش معاون اجتماعی شهرداری تهران با بیان اینکه در حال حاضر یک هزار و ۷۰۰ دستفروش در متروی تهران حضور دارند، از فروش مواد مخدر در حاشیه این دستفروشی‌ها و کشف ۱۰ کیلوگرم مواد مخدر از یکی از دستفروشان در مترو خبر داد.


همچنین اخیرا محمدرضا علیپور، فرمانده یگان حافظت شهرداری تهران از اجرای طرح ممنوعیت تردد دستفروشان در مترو خبر داد و گفت: «اقدامات اولیه در راستای اجرای این طرح، طی چند هفته گذشته آغاز و از نیمه دوم آذر عملیاتی شد؛ به‌گونه‌ای که هیچ دستفروشی اجازه فعالیت در متروی تهران را ندارد.» او تعداد دستفروشان در متروی تهران را روزانه چهار هزار نفر دانست و گفت: «مترو محل خرید و فروش و فعالیت دستفروشان نیست؛ ایستگاه‌های مترو دارای غرفه‌های غذایی، پوشاک و خدمات مطلوبی هستند.»


عباس صلاحی، نماینده مجلس شورای اسلامی  هم با تاکید بر اینکه شهرداری تهران باید به جای حذف دستفروشان مترو راهکار دیگری در پیش گیرد، گفت: «بهتر است ابتدا دلایل روی‌آوردن افراد به پدیده دستفروشی بررسی و کالبدشکافی و بعد راهکارها و برنامه‌ریزی‌های مناسب اتخاذ شود.»


عضو کمیسیون اجتماعی در مجلس نهم،‌ جمع‌آوری ضربتی فروشندگان مترو را از سوی پلیس اقدامی غیرمنطقی دانست و گفت: «بهتر است شهرداری تهران به جای جمع‌آوری دستفروشان به فکر راهکار مناسبی برای ساماندهی آنها باشد.»


او با تاکید بر اینکه بیکار شدن فروشندگان مترو، زمینه بروز مشکلات اجتماعی را فراهم می‌کند به «خانه ملت» گفت: «بدون شک با از بین رفتن منبع درآمد فروشندگان مترو دستفروشان دچار مشکلات زیادی خواهند شد؛ چرا که برخی از آنها جزء اقشار آسیب‌پذیر جامعه هستند که ممکن است هیچ‌گونه درآمد و پس‌اندازی نداشته باشند و تنها منبع درآمد آنها از طریق فروشندگی مترو باشد.»


صلاحی با انتقاد از ضبط اموال دستفروشان مترو گفت: «اگر قرار بر جمع‌آوری فروشندگان در مترو باشد، بهتر است این کار با حفظ حقوق انسانی آنها انجام شود؛ البته با ضبط اموال آنها فقط صورت‌مساله را پاک می‌کنیم.»


عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی بر ضرورت ارائه برخی غرفه‌های نمایشگاه‌های فصلی به صورت دائمی به فروشندگان نیازمند مترو تاکید کرد و گفت: «بهتر است برخی غرفه‌های این نمایشگاه‌ها به صورت دائمی و مدیریت‌شده در اختیار این افراد قرار داده شود تا از آن کسب روزی کنند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha