محققان در یك مطالعه جدید دریافتند كه در اغلب موارد اسكن و تصویربرداری از مغز بیماران غیرضروری است و نیازی به انجام این كار نمی‌باشد.

محققان می‌گویند: این تصویربرداری مغزی‌، غیرضروری فقط باعث افزایش نگرانی‌های بی‌مورد بیماران می‌شود.

پژوهشگران هشدار داده‌اند: اسكن‌های مغزی اختیاری كه امروزه در بین افراد سالم متداول شده است و علت آن ترس از خطرات احتمالی ابتلا به سرطان مغز یا سكته مغزی است، نه تنها خوب نیستند بلكه حتی ممكن است مضرات بیشتری نیز برای بدن به همراه داشته باشند.

در این تحقیقات دانشمندان نتایج حاصل از بررسی روی 20 هزار اسكن مغزی از افراد تحت آزمایش را به دلایل مختلف مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.

از این افراد یا برای چكاپ كلی بدن و یا به عنوان داوطلب در تحقیقات پزشكی اسكن مغزی تهیه شده بود و هیچ كدام هیچ علائمی از ابتلا به یك مشكل یا ناراحتی مغزی را نداشتند.

محققان مشاهده كردند: از كل افرادی كه اسكن شده بودند فقط 3 درصد دچار مشكل غیرطبیعی در MRI مغزی‌شان بودند و در باقی افراد تهیه اسكن مغزی غیر ضروری بوده است. اسكن مغزی غیر ضروری ممكن است بیمار را تا حدی به وحشت بیندازد كه حتی از ادامه روند آزمایشات پشیمان شود و درمان خود را رها كند. ضمن این كه اسكن بی‌مورد حتی می‌تواند سلامت افراد را به خطر بیندازد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha