مهندس داریوش ورناصری، درباره ظرفیت اعتبارات برای بازسازی مدارس گفت: ما خیلی تلاش کنیم، نهایتا در سال 100 الی 120 مدرسه را بازسازی کنیم که اگر این روند فعلی حفظ شود، حدود ده سال بازسازی مدارس طول می کشد.

سلامت نیوز: مهندس داریوش ورناصری، درباره ظرفیت اعتبارات برای بازسازی مدارس گفت: ما خیلی تلاش کنیم، نهایتا در سال 100 الی 120 مدرسه را بازسازی کنیم که اگر این روند فعلی حفظ شود، حدود ده سال بازسازی مدارس طول می کشد.

به گزارش سلامت نیوز ، برنامه "گفت‌وگوی اجتماعی" رادیو گفت‌وگو با موضوع سقف های فرسوده بر سر فرزندانمان و با حضور سید حمید احمدزادگان کارشناس آموزش، مهندس داریوش ورناصری مدیر کل نوسازی مدارس استان تهران و ابراهیم سحر خیز مشاور کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و معاون سابق وزارت آموزش و پرورش روانه آنتن شد.


ابراهیم سحر خیز در خصوص فرسودگی مدارس گفت: باید چند نکته را مورد نظر قرار بدهیم؛ نخست باید بگوییم در آستانه انقلاب اسلامی، سرانه فضای آموزشی به ازای هر دانش آموزان چه میزان بوده است تا بدانیم تحولاتی که بعد از انقلاب رخ داد، چقدر متفاوت بوده است.


وی ادامه داد: ما رشد شتابان جمعیت دانش آموزی را داشته ایم به طوری که تعداد دانش آموزان در زمانی به 18 میلیون نفر رسید. در مجلس هفتم نزدیک 4 میلیارد دلار به دولت اجازه داد تا از صندوق ذخیره ارزی برای بازسازی، مقاوم سازی و نوسازی فضاهای آموزشی استفاده شود.


معاون سابق وزارت آموزش و پرورش افزود: در دو دولت قبل خوشبختانه از این محل توانستیم فضاهای آموزشی خیلی خوبی بسازیم. امروز فضاهای شکیل با معماری مدرن، مصالح بهتر و سیستم گرمایشی بهتر ساخته شده است و در اختیار دانش آموزان قرار گرفته است.


سحر خیز در پاسخ به این سوال که این میزان نوسازی پاسخگوی شهر تهران است یا خیر، گفت: به اعتقاد بنده، عدالت را در شهر تهران با توجه به گستره وسیع جمعیتی اجرا نکرده ایم. تهران از استان هایی است که بیشترین فضاهای فرسوده را دارد.


مشاور کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه برخی مدارس را با مقاوم سازی می توان در چرخه مجدد آموزش قرار داد، اظهار داشت: متاسفانه در دو سال گذشته بودجه عمرانی مان در سطح تهران و کشور زیاد نبوده است و این موضوع  روند نوسازی مدارس را کندتر کرده است.


معاون سابق وزارت آموزش و پرورش با اشاره به استاندارد نبودن مدارس بیان داشت: در دوره های مختلف آموزشی، به ازای هر دانش آموز باید متراژهای متفاوتی را داشته باشیم. به عنوان مثال فضای فیزیکی هر دانش آموز 5.1 متر مربع باشد. یک زمانی سرانه ورزشی دانش آموزان 30 سانتی متر مربع بود و امروز تفاوت معناداری پیدا نکرده است.


وی تصریح کرد: در بحث استاندارد سازی خیلی مشکل داریم و به نرم های متعادل و متعارف نرسیده ایم ولی در موضوع فرسودگی پیشرفت های بیشتری داشته ایم.


مهندس داریوش ورناصری با بیان اینکه در استان تهران 6 میلیون متر مربع فضای آموزشی داریم، اظهار داشت: در این فضا 6 هزار مدرسه نیز قرار گرفته است و بر اساس رصدهایی که در استان تهران داریم، حدود 27 درصد از این تعداد، مدارس فرسوده وجود دارد.


وی با اشاره به 1400 فضای آموزشی که دچار فرسودگی هستند، گفت: 50 درصد از این تعداد در شهر تهران قرار گرفته است. با توجه به اینکه حجم فضاهای آموزشی بالا است، اعتبار مورد نیاز آنها نیز بسیار بالا است و به همین جهت شاید تا چند سال نتوان آنها را بازسازی کرد.


مدیر کل نوسازی مدارس استان تهران ظرفیت بازسازی مدارس در ایران و تهران را محدود دانست و خاطرنشان کرد: این ظرفیت متناسب با اعتباراتی است که در اختیار ما قرار می گیرد و البته کمک خیرین نیز به این میزان اضافه می شود.


ورناصری درباره ظرفیت اعتبارات برای بازسازی مدارس بیان داشت: ما خیلی تلاش کنیم، نهایتا در سال 100 الی 120 مدرسه را بازسازی کنیم. در واقع اگر این روند فعلی حفظ شود، حدود ده سال بازسازی مدارس طول می کشد و این در حالی است که هر سال به تعداد مدارس فرسوده مان اضافه می شود.
مدیر کل نوسازی مدارس استان تهران تاکید کرد: بازسازی و نوسازی مدارس به برنامه ریزی بلند مدت نیاز دارد و البته اعتبارات مورد نیاز نیز باید از طرف دولت و دستگاه های زیربط صورت بگیرد.


در ادامه سید حمید احمدزادگان کارشناس آموزش عنوان داشت: اینکه گفته می شود 30 درصد مدارس فرسوده هستند، یعنی ده هزار کلاس که هر کلاس نیز به طور میانگین 30 نفر دانش آموز دارد، بنابراین حدود 300 هزار دانش آموز در کلاس های فرسوده هستند.


وی در تعریف فرسودگی گفت: فرسوده بودن ساختمان یعنی اینکه بیم این می رود، ساختمان ایستایی اش را از دست بدهد و دانش آموزان در معرض خطر هستند. اگر به این وضعیت، میزان مقاومت در برابر زلزله را هم اضافه کنیم، این آمار به 17 هزار کلاس درس می رسد یعنی حدود 48 مدرسه که امکان تخریب زیادی دارند.
وی در خصوص وضعیت استانداردسازی مدارس بیان داشت: در این حوزه از 60 درصد نیز فراتر رفته ایم. بر اساس استانداردها سرانه هر دانش آموز در هر بخش و سطح و زمینه ای متفاوت است که به عنوان مثال 3.5 متر سرانه آزمایشگاه است در حالی که خیلی کمتر از این است و البته همان مقدار هم فعالیتی ندارد!
این کارشناس آموزش در خصوص علل عدم استفاده از فضاهای آموزشی مانند آزمایشگاه گفت: استفاده از این فضاها هزینه دارد و به همین جهت مدیران مدارس از آنها استفاده نمی کنند تا فرسوده نشود!


احمدزادگان به دیگر شاخص های استاندارد اشاره داشت و گفت: فضای ورزشی و بازی در مقطع ابتدایی همان حیاط مدرسه در نظر گرفته می شود که پوشش آن آسفالت است و این پوشش بدترین نوع است و حتی اگر خاکی می بود، برای بازی و ورزش مناسب تر بود زیرا خطر کمتری داشت.
وی با رد این مسئله که در طی ده سال می توان همه مدارس را نوسازی کرد، تصریح کرد: با توجه به اعتباراتی که امسال داشته ایم، حدود 33 سال طول می کشد. با اعتباراتی که در این دو سال اخیر داشته ایم، با احتساب 17 هزار کلاس بیش از 30 سال زمان می برد تا کلاس ها مقاوم سازی می شوند و این در حالی است که هیچ فرسایش مجددی رخ ندهد.  


وی افزود: متاسفانه ما همیشه منتظر هستیم یک اتفاقی باید بیافتد تا به شکل جدی به آن نگاه کنیم. در همین طوفانی که در تهران رخ داد، همچین اتفاقی افتاد که خوشبختانه در ساعت کاری مدرسه نبود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha