دکتر شاه حسینی به گردش مالی محصولات آرایشی بهداشتی اشاره کرد و گفت: اگر چه در جز، محصولات آرایشی با قیمت ارزان هم یافت شود اما در مجموع گردش مالی بالایی داشته، بعد پولشویی دارد.

سلامت نیوز: دکتر شاه حسینی به گردش مالی محصولات آرایشی بهداشتی اشاره کرد و گفت: اگر چه در جز، محصولات آرایشی با قیمت ارزان هم یافت شود اما در مجموع گردش مالی بالایی داشته، بعد پولشویی دارد.


به گزارش سلامت نیوز، برنامه "گفت‌وگوی اجتماعی" رادیو گفت‌وگو، با موضوع تجارت زیبایی چرا و چگونه؟ و با حضور دکتر رویا تالاری متخصص داروسازی صنعتی و رئیس اداره نظارت و ارزیابی تولید فرآورده های آرایشی و بهداشتی و دکتر شاه حسینی عضو هیات علمی پژوهشگاه خانواده و زندگی به روی آنتن رفت.
دکتر شاه حسینی سبک زندگی اسلامی را با آرایش و زینت در تناقض ندانست و گفت: حتی این موضوع از جایگاه و اهمیت ویژه ای برخوردار است. در روایت است که رسول اکرم بیشترین هزینه را بر مصرف مواد آرایشی داشتند.


وی به دلایل تشدید استفاده از لوازم آرایش پرداخت و گفت: متاسفانه به دلایل بخشی نگری که در سیستم های حاکمیتی ما حاکم است، عموما کلی نگری صورت نمی گیرد و حالا می خواهد کلی نگر عمل شود لذا موفق نیستیم و وضعیت آشفته ای که امروز در ابعاد مختلف اجتماعی در بعد مصرف مواد آرایشی نظاره می کینم، ناشی از این است که ما تعریف روشنی از ابعاد سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و امنیتی محصولات آرایشی قائل نیستیم و به تعبیری درک دقیقی نداریم.


وی به ابعاد اقتصادی در حوزه لوازم آرایش پرداخت و گفت: انحصار تجارت محصولات آرایشی و بر چسب بهداشتی در دست کمپانی های یهودی است. برندهای معتبری را نمی شناسیم که غیر یهودی باشد آنها یا به صورت عینی و عیان و یا به صورت شرکت های اقماری در این زمینه فعالیت می کنند.
عضو هیات علمی پژوهشگاه خانواده و زندگی به گردش مالی محصولات آرایشی بهداشتی اشاره کرد و اظهار داشت: اگر چه در جز، محصولات با قیمت ارزان هم یافت شود اما در مجموع گردش مالی بالایی دارد و این بعد پولشویی دارد و قابل بررسی است.


وی ادامه داد: بحث دیگری که در حوزه اقتصاد رقم می زند، جابه جایی پول است. همان طور که سکه، انتقال پول را صورت می دهد، برای لوازم آرایشی هم چنین قضیه ای پیش آمده است.


وی به بعد امنیتی لوازم آرایشی اشاره داشت و بیان کرد: بعدی که لوازم آرایشی دارد، مشکلات بهداشتی است. از جمله مشکلات این است که همانند مواد مخدر می ماند، مواد مخدر اصل با مواد مخدر فرع! امروزه درگیری عموم جامعه از مصرف جنس غیر اصل در لوازم بهداشتی است البته جنس اصل مهم مخاطرات بهداشتی خاص خودش را دارد و موجب مشکلات پوستی، عفونت های خاص، ناباروری و مشکلات چشم، جوارح واعضای مختلف بدن می شود.
شاه حسینی، نفوذ را از دیگر مخاطرات امنیتی در لوازم آرایشی بهداشتی بیان کرد و گفت: استفاده از لوازم آرایشی، در جوامع مختلف، نفوذی را ایجاد می کند که این نفوذ، نفوذ اقتصادی، فرهنگی و نفوذ سیاسی را در بر دارد.


 در ادامه دکتر رویا تالاری رئیس اداره نظارت و ارزیابی تولید فرآورده های آرایشی و بهداشتی وزارت بهداشت گفت: این وزارتخانه هم در خصوص اصل بودن فرآورده ها و رعایت موارد ایمنی، هم در خصوص فرآورده های وارداتی و هم تولید داخل، تمهیداتی را اندیشیده و نظارت می کند.


وی به فراورده های وارداتی اشاره و خاطرنشان کرد: در حال حاضر برچسب کد رهگیری و ره یابی و اصالت کالا نام گذاری شده را داریم که در واقع روی این برچسب، کدی نوشته شده که با پیامک این کد، مشاهده می کنند که وزارت بهداشت، آن جنس را تایید کرده و یا خیر.


شاه حسینی به اثرات وضعی لوازم آرایشی اشاره و عنوان کرد: یک معضل امنیتی که وسایل آرایشی رقم می زند، شبهه ناکی این وسایل است که تاثیرات منفی و مضری به صورت غیرمستقیم و وضعی ایجاد می کند.


وی متذکر شد: وزارت بهداشت، ابعاد بهداشتی این موضوع را بررسی می کند و ابعاد معنوی آن را جاهای مختلفی از جمله حوزه علمیه قم باید بررسی نمایند.
تالاری با اشاره به صحبت های شاه حسینی گفت: ما کمیته حلال را در وزارت بهداشت به صورت فعال داریم و در این کمیته، مراجع دینی حضور دارند و حتی بازدیدهایی که ما در مورد ثبت منبع تولید این فرآورده ها در خارج از کشور، مواردی که به آنها مشکوک باشند، حتی اسمی از الکل، یک حیوان و یا چیزی که باعث حرام بودن آن فرآورده بشود، نیست، حتی موادی غیر از این موارد مانند اسید خاصی اگر موجود باشد، اگر شک  کنیم درصدی از آنها داخلش باشد، منجر به بازدید از شرکت تولید کننده می شود.


وی ادامه داد: مجوزهایش توسط این کمیته بررسی می شود و این گواهی حلیت که گرفته می شود روی بازدیدهای آزمایشگاهی تا کارشناسی است.
شاه حسینی، با انتقاد از عملکرد وزارت بهداشت در بحث امنیت لوازم آرایشی، گفت: امروزه در سطح بازارهای ما، ظروفی مانند آکروپال است که از استخوان گاو ساخته می شود، چه کسی رفته و بررسی کرده که آن گاو ذبح شرعی شده است و حالا استخوانش را به شکل ظرف بشقاب در آورده اند و مردم استفاده می کنند، آیا شما به آن کارخانه اعتماد کرده اید و یا اصلا در این زمینه ها ورود نکرده اید؟


وی افزود: هنوز وزارت بهداشت، نتوانسته تکلیف خودش را با مایع های ژلاتین مشخص کند، چه صافی های ژلاتینی که امروزه در صنعت کمپوت سازی و صنعت آبمیوه استفاده می شود، چه ژلاتین هایی که در صنایع شیرینی سازی و صنعتی استفاده می شود و چه شیرنی های خانگی و گفته ان شاالله این گاوی یا گیاهی است! چون شرکت گفته است.


تالاری به نظارت فرآورده های تولید داخل اشاره کرد و بیان داشت: کارخانه علاوه بر پروانه بهره برداری که از وزارت صنایع می گیرد، پروانه بهره برداری دیگری هم خود کارخانه تولیدی از وزارت بهداشت می گیرد و برای هر فرآورده ای که تولید می کند، یک پروانه ساخت منحصرا با یک شماره برای یک پروانه ساخت، می گیرد.


وی ادامه داد: ما بازدیدهای مستمر از کارخانه های تولید کننده داریم  که مرتبا زیر نظر معاونت های غذا و داروی دانشگاه های علوم پزشکی هستند.
وی به استانداردهایی که در تولید مواد آرایشی باید رعایت شود اشاره و عنوان کرد: استانداردهای بین المللی حتما باید در ساختمان کارخانه و خود کارکنان رعایت شود، استاندارد ISO 22716  برای تولید لوازم آرایشی بهداشتی است که سعی می کنیم اجرا کینم. در خصوص سالن تولید، انبارها باید وضعیت مشخصی داشته باشند.


این متخصص داروسازی صنعتی، به نظارت های موجود بر محصولات وارداتی پرداخت و بیان کرد: برای محصولات وارداتی مرحله ثبت منبع داریم که ممکن است کارخانه تولید کننده خارجی توسط کارشناسان ما بازدید شود و بعد از آن هر محصول ثبت می شود و مورد به مورد چک می شود که در کدام کشور به فروش می رود.
وی به اقدامات وزارت بهداشت در خصوص جلوگیری از ورود اجناس بی کیفیت اشاره کرد و گفت: در سال های اخیر، وزارت بهداشت، برنامه های خاصی را اجرا کرده است.


در ادامه شاه حسینی به تاثیر فرهنگی لوازم آرایشی تذکراتی را داد و گفت: در سطح فرهنگی تغییر ذائقه زیبا شناختی جامعه را داریم و این تاثیرات تمدنی غیر قابل جبرانی دارد. ابتدا به ساکن با عقده بندی صورت می گیرد و تبعات آن تحقیر شخصیت است، بنابراین به لوازم آرایشی روی می آورند و در نهایت هویت زدایی فرهنگی رقم می خورد.


وی با بیان اینکه با قباحت زدایی در سبک زندگی اسلامی و ایرانی به سهل انگاری دینی می رسیم به بیان راهکارهای برون رفت از این معضل پراخت و تصریح کرد: رجعت به قیود تنها چیزی است که جلوی این قضیه را می گیرد. بنابراین باید به قیود دینی بپردازیم و در جامعه تقویت کنیم و در جامعه آن را معرفی کنیم.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha