پنجشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۲:۰۴
کد خبر: 17294

مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان انتقال خون ایران با اشاره به اینکه استاندارد جهانی کشورها برای ذخیره خونی بین پنج روز تا دو هفته است، گفت: ذخیره خونی در کشورمان برای 7 تا 8 روز وجود دارد.

دکتر محسن منشدی در گفتگو با مهر اظهار داشت: همه ساله در نیمه اول ماه مبارک رمضان دچار رکود اهدای خون در سراسر کشور هستیم که دلایل مختلفی از جمله ضعف و بی حالی روزه دار و ابطال روزه برای آن عنوان می شود.

بر اساس اعلام سازمان انتقال خون ایران، در شبهای قدر سال گذشته 41 هزار و 139 نفر در کشور برای اهدای خون اقدام کردند که این میزان در مقایسه با آمار اهدا کنندگان نسبت به سال قبل از آن 9 درصد رشد نشان می‌داد.

منشدی با اشاره به فتاوی علما مبنی بر اینکه اهدای خون نه تنها روزه را باطل نمی کند بلکه اهدا در ماه مبارک رمضان ثواب بیشتری دارد، افزود: افرادی که نمی خواهند دچار ضعف و بی حالی شوند، بهتر است در فاصله افطار تا سحر مایعات بیشتری بنوشند. ضمن اینکه پایگاههای انتقال خون بعد از افطار نیز آماده خونگیری از هموطنان هستند.

مدیرکل روابط عمومی سازمان انتقال خون ایران در عین حال از تجمع بالای هموطنان برای اهدای خون در شبهای قدر خبر داد و گفت: دو هفته آخر ماه رمضان حجم اهدای خون افزایش پیدا می کند که یکی از دلایل آن اهدای خون در لیالی قدر است.

دارا بودن حداقل وزن 50 کیلوگرم، پایین نبودن فشار خون، دارا بودن حداقل 17 سال تمام و حداکثر 65 سال سن، برخورداری از سلامت کامل و عدم ابتلای فرد به کم خونی از جمله شرایط اهدای خون است.

منشدی با اشاره به اینکه استاندارد جهانی کشورها برای ذخیره خونی بین پنج روز تا دو هفته است، گفت: ذخیره خونی در کشورمان برای 7 تا 8 روز وجود دارد و از این جهت مشکل و کمبودی نداریم اما تامین پلاکت مورد نیاز بیماران "خون ریزی دهنده" که باید از خون تازه تهیه شود و قابلیت استفاده بین 3 تا 5 روز را دارد تا حدودی در این ماه با مشکل مواجه می شود.

مدیرکل روابط عمومی سازمان انتقال خون ایران به میزان ذخایر خونی کشور که 40 هزار واحد اعلام شده است، اشاره کرد و گفت: 210 پایگاه در سراسر کشور داریم که کار جمع آوری و تهیه خون و فرآورده های خونی را بر عهده دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha