مدیرکل آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال کشور با بیان اینکه از سال 1391 شاهد رشد نسبی موالید در کشور بوده ایم، افزود: رشد موالید در سال 1391 به میزان 2،9 درصد، در سال 1392 به میزان 3،5 درصد، در سال 1393 به میزان 4،2 درصد و در 9 ماهه اول سال جاری 4،5 درصد بوده است.

رشد موالید در کشور 4،5 درصد، اما کوتاه مدت

سلامت نیوز: مدیرکل آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال کشور با بیان اینکه از سال 1391 شاهد رشد نسبی موالید در کشور بوده ایم، افزود: رشد موالید در سال 1391 به میزان 2،9 درصد، در سال 1392 به میزان 3،5 درصد، در سال 1393 به میزان 4،2 درصد و در 9 ماهه اول سال جاری 4،5 درصد بوده است.
به گزارش سلامت نیوز، علی اکبر محزون در گفت و گو با ایرنا در خصوص آمار وقایع حیاتی در 9 ماهه سال جاری نیز گفت: در این مدت یک میلیون و 189 هزار و 367 مورد ولادت به ثبت رسیده که 611 هزار و 44 مورد پسر و 578 هزار و 323 مورد نیز دختر بوده است که بر اساس این آمارها نسبت تولد دختران به پسران در سال جاری، 100 دختر به ازای 106 پسر است.

** 4،5 درصد رشد موالید
محزون خاطر نشان کرد: بر اساس این آمارها در 9 ماهه اول سال جاری در هر ساعت 180 مورد ولادت در کشور به ثبت رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 4،5 درصد افزایش نشان می دهد.
وی همچنین به آمار فوت در این مدت اشاره کرد و افزود: در این مدت 277 هزار و 914 مورد فوت در کشور به ثبت رسیده که 156 هزار و 177 مورد مرد و 121 هزار و 737 مورد زن بوده که بر اساس این آمار در هر ساعت 42 واقعه فوت در کشور ثبت شده است.

** آمار ازدواج 3.4 درصد کاهش و آمار طلاق 4.2 درصد افزایش را نشان می دهد
محزون گفت: بر اساس آمار 9 ماهه اول سال جاری520 هزار و 240 مورد واقعه ازدواج در کشور به ثبت رسیده که 427 هزار و 417 مورد آن در مناطق شهری و 92 هزار و 823 مورد در مناطق روستایی بوده است.
وی میانگین ازدواج در کشور را دارای 3.4 درصد کاهش عنوان و اظهار کرد: در هر ساعت 79 واقعه ازدواج، هر شبانه روز یک هزار و 885 مورد و ماهانه 57 هزار و 804 مورد در کشور به ثبت رسیده است.
محزون گفت: 122 هزار و 340 مورد ازدواج در 9 ماهه اول سال جاری به ثبت رسیده که 109 هزار و 802 مورد آن در مناطق شهری و 12 هزار و 538 مورد در مناطق روستایی بوده است.
وی آمار طلاق در هر ساعت را 18 مورد، روزانه 443 مورد و ماهانه 13 هزار و 593 مورد عنوان کرد.
وی اظهار کرد: بیشترین طلاق در زنان در سال جاری و سال گذشته در رده سنی 25 تا 29 سال بوده است که در این رابطه تغییری در میانگین سنی نداشته ایم.
مدیرکل آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال کشور ادامه داد: همچنین امسال بیشترین ازدواج در زنان در رده سنی 20 تا 24 سال اما در مردان این رقم 25 تا 29 سال بوده است.
وی با بیان اینکه 14 درصد طلاق ها در یک سال اول زندگی زوجین رخ می دهد، اظهار کرد: همچنین 49 درصد طلاق های ثبت شده در کشور مربوط به پنج سال اول زندگی است.

** رتبه 25 از بین 26 کشور برای نرخ باروری در ایران
محزون بیان کرد: در سال 1367 تصمیم سیاست تحدید موالید، وارد برنامه اول توسعه کشور شد؛ در سال 1369 شورای مجدد این سیاست تشکیل و در سال 1372 قانون تنظیم خانواده و جمعیت به تصویب رسید و اینها از مواردی بود که باعث کاهش جمعیت و موالید در کشورمان شد، به طوری که به لحاظ نرخ باروری کشور ما از بین 26 کشور رتبه 25 را به خود اختصاص داده است.
وی با بیان اینکه 33.3 دهم درصد خانواده های ما حداکثر یک فرزند دارند، تصریح کرد: اگر باروری به این سمت پیش رود در سال 1415 جمعیت کشور به 84.5 میلیون می رسد و در این صورت رشد جمعیت با درنظرگرفتن نرخ مرگ و میر به صفر خواهد رسید.
مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت کشور گفت: در نسل قبل 79 درصد جمعیت حداقل سه فرزند داشتند؛ اما در نسل جدید 82 درصد از خانواده های ما حداکثر دو فرزند دارند.

** آغاز روند کاهشی ازدواج ها از سال 1390
وی به روند کاهشی ازدواج ها از سال 1390 در کشور اشاره کرد و گفت: نکته بعدی در کاهش نرخ باروری، رشد منفی مستمر ازدواج ها است به طوری که از سال 1390 با منفی 1.9 درصد آغاز و در سال 1391 به منفی 5.1 در سال 1392 به منفی 6.7 و در سال 1393 نیز به منفی 6.5 درصد رسیده است این در حالی است که تا سال 1389 روند ازدواج ها مثبت بوده (2 دهم درصد) اما پس از آن با رشد منفی روبرو شده است.
محزون با اشاره به اینکه دو عامل عمده ای که در کاهش ازدواج ها موثر است یکی ساختار سنی جمعیت و دیگر تاخیر در ازدواج ها است، اظهار کرد: تغییرات ساختار سنی جمعیت نشان می دهد که شاهد کاهش سهم جمعیت جوان بودیم به طوری که از سال 1385 تا 1390، از 35.4 درصد جمعیت جوان 15 تا 29 ساله به 31.5 درصد کاهش پیدا کرده و این آمار بر اساس سرشماری های مرکز آمار اعلام شده است.

** افزایش میانگین سن ازدواج، تاخیر در فرزندآوری
وی گفت: عامل بعدی تاخیر در ازدواج است به گونه ای که هر ساله شاهد افزایش میانگین سن ازدواج بودیم که بر اساس آخرین آمار این سن برای مردان 28.1 و برای زنان 23.5 بوده که در سال 1392 میانگین سن ازدواج مردان 27.8 و زنان نیز 23.1 بوده است و این عامل باعث می شود روند کاهش نرخ ازدواج را شاهد باشیم.
مدیرکل اطلاعات و آمار سازمان ثبت احوال افزود: در مجموع افزایش میانگین سن ازدواج، روند کاهشی ازدواج و تاخیر بالای سن متعارف ازدواج می تواند از جمله دلایل کاهش جمعیت و فرزندآوری باشد که باید برای رفع این مشکلات در جامعه برنامه ریزی و اقدامات زیربنایی انجام شود.

** سیاست های جمعیتی
محزون اظهار کرد: سیاست های جمعیتی برگرفته از نظرات کارشناسی، تخصصی و مشورتی تمام سطوح تصمیم گیری نظام بود و در نهایت از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ شد که این خود بزرگترین و جامع ترین قدم در زمینه سیاست های جمعیتی بود و نکته مهمی که وجود دارد این است که سیاست های جمعیتی تفاوت بسیاری با سیاست های جمعیتی قبل و بعد از انقلاب دارد و از آنجایی که تمام ابعاد جمعیتی را درنظرگرفته، امتیاز بزرگ آن جامع بودنش است.
وی سن ازدواج و فرزندآوری را از جمله عوامل موثر در میزان باروری عنوان و تصریح کرد: سن ازدواج بالای 30 سال برای بانوان از 6.3 دهم به 14.5 درصد رسیده که این آمار در کلانشهرها افزایش یافته است.
محزون بیان داشت: بسیاری از بانوان به تحصیلات طوری می نگرند که آن را مانع ازدواج خود قرار داده اند و افرادی که ادامه تحصیل می دهند از ازدواج و تشکیل خانواده در طول تحصیل خود خودداری می کنند.
مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت کشور خطاب به افرادی که شرایط اقتصادی را مانع ازدواج و فرزندآوری می دانند، گفت: شرایط اقتصادی برای تشکیل خانواده لازم است؛ اما کافی نیست، چراکه برای ازدواج و فرزندآوری باید نگرش ها تغییر کند چه بسا افرادی هستند که به لحاظ معیشتی و اقتصادی مشکلی ندارند؛ اما از تشکیل خانواده خودداری می کنند.
محزون در مورد اینکه آیا افزایش قدرت اقتصادی موجب افزایش فرزندآوری می شود، گفت: حتی گاهی با وجود افزایش قدرت اقتصادی خانوداه شاهدیم که ازدواج و فرزندآوری در اولویت های بعدی خانوداه قرار می گیرد.
وی خاطرنشان کرد: مسئولیت پذیری عامل مهمی در تشکیل خانواده و فرزندآوری است و فردی که مسئولیت پذیر باشد، با وجود مشکلات اقتصادی درصدد تشکیل زندگی برمی آید.
محزون گفت: هنوز نه سیاستی ارائه شده و نه برنامه ای اجرا شده است، اما شاهد ترمیم خانوداه هستیم چراکه خانوداه ها به دنبال ادامه نسل برای پایداری خانوداه خود هستند.
وی تاکید کرد: علاوه بر اینها تغییر نگرش و فرهنگ و همچنین سبک زندگی برای افزایش موالید و فرزندآوری موثر است.

** راهکارهای افزایش موالید
مدیرکل آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال کشور گفت: بخشی از اعتماد مردم را در زمینه مشوق های فرزندآوری از دست داده ایم، پس بنابراین قوانین باید طوری تنظیم شود که بتوان این اعتماد را به دست آورد.
وی اضافه کرد: یکی از این راهکارها برای افزایش آمار موالید برداشتن قوانین محدودکننده مانند ندادن امکانات به تولد فرزند چهارم و تسهیل روند مرخصی های زایمان برای مادران شاغل است.
محزون تاکید کرد: برداشتن قوانین محدودکننده از پیش روی خانواده ها و همچنین دولت ها، این اختیار را می دهد که نسبت به شرایط، سیاست های خاص و مناسبی را اتخاذ کنند.
این مقام مسئول تاکید کرد: تشکیل شورای عالی جمعیت برای اینکه جمعیت دارای یک متولی باشد، همچنین تشکیل شورای راهبردی جمعیت در استان ها متناسب با شرایط هر استان و پرهیز از اتخاذ یک سیاست جمعیتی برای تمام استان ها از دیگر راهکارهای اتخاذ سیاست جمعیتی است.
وی با تاکید بر اینکه لازم است خلاء های موجود بر سر راه فرزندآوری پر شود و عوامل فرزندآوری دقیق و علمی تر مورد بررسی قرار گیرد، گفت: در جامعه محققان و رسانه ها یک قدم جلوتر از مجریان هستند و در این زمینه نیز با تحقیق و پژوهش و اطلاع رسانی مناسب می توانند در تنظیم و اجرا سیاست های جمعیتی موثر باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha