مشاور وزیر رفاه و رییس كمیته فنی حمایت‌های اجتماعی ایدز با اشاره به این كه كسی حاضر به نگهداری و حضانت از فرزندان به جای مانده از والدین دارای ایدز فوت شده نیست، تخصیص «یارانه‌ها» برای نگهداری و حمایت از این كودكان و یتیمان را یكی از دستورات كمیته متبوعش خواند و گفت: این در حالیست كه این طرح در حال حاضر به صورت یك طرح خام مطرح شده است، اما به عنوان یك اولویت در كمیته حمایت‌های اجتماعی مبتلایان به ایدز در دست بررسی است.

دكتر پرویز افشار در گفت‌وگو با  ایسنا، در حالی كه رسیدگی به امور یتیمان بر جای مانده از ایدزی‌ها را از دیگر اولویت‌های كاری كمیته حمایت‌های اجتماعی مبتلایان به ایدز عنوان می‌كند، گفت: طرح بیمه‌های اجتماعی، ایجاد سرپناه برای افراد فاقد مسكن، معاضدت‌های حقوقی و قضایی و ادامه تحصیل فرزندان مبتلایان به ایدز از برنامه‌های آتی این كمیته در حمایت از مبتلایان به ایدز و خانواده‌های آن‌ها به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: اما با توجه به نو پا بودن این كمیته، اگر هر سال یكی از اولویت‌های اعلام شده نیز اجرایی شود، كمیته حمایت‌های اجتماعی مبتلایان به ایدز یكی از پركارترین كمیته‌های تخصصی كشور به شمار می‌رود.

رییس كمیته فنی حمایت‌های اجتماعی ایدز در ادامه با اشاره به تصویب و ابلاغ طرح «بیمه درمان مبتلایان ایدزی و خانواده‌های آن‌ها» در مورد افراد تحت پوشش این طرح اظهار كرد: با توجه به این كه مصوبه و ابلاغ این طرح به استان‌ها به تازگی و ظرف دو تا سه ماه گذشته صورت گرفته است، هنوز از تعداد افراد تحت پوشش اطلاعی ندارم، هر چند تعداد مهم نیست، چرا كه وقتی یك طرح حمایتی به صورت رایگان اجرا می‌شود، معمولا میزان پوشش اجرای آن حدود 100 درصدی است و نگرانی از این بابت وجود ندارد.

افشار در مورد تعداد مبتلایان به ایدز و خانواده‌های آن‌ها كه مخاطبان این طرح بیمه‌ای هستند با استناد بر آخرین آمار وزارت بهداشت عنوان كرد: حدود 20 هزار مبتلا به ایدز در كشور ثبت شده است و با در نظر گرفتن ضریب ایدز كشور كه از سوی سازمان جهانی بهداشت تعیین می‌شود، پیش‌بینی می‌شود حدود 100 هزار نفر در كشور مبتلا به ایدز باشند.

به گفته وی، با در نظر گرفتن میانگین تعداد افراد خانواده‌ این تعداد از مبتلایان می‌توان گفت، در حدود 200 تا 280 هزار نفر مبتلابه ایدز و خانواده‌های آن‌ها تحت پوشش طرح بیمه درمانی مبتلایان ایدزی قرار بگیرند. این در حالیست كه پیش‌بینی می‌شود، حدود 30 درصد از این افراد دارای دفترچه بیمه درمانی باشند.

مشاور وزیر رفاه همچنین در مورد میزان اعتبار لحاظ شده برای پوشش بیمه‌ای این افراد، گفت: اعتبار جداگانه‌ای برای این طرح در نظر گرفته نشده است و میزان اعتبار مورد نیاز برای اجرای آن هر سال در بودجه سنواتی سازمان بیمه خدمات درمانی و ذیل ردیف بودجه طرح بیمه همگانی ایرانیان در نظر گرفته می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha