خوردن قند یا خرما در هنگام افطار در کاهش قند خون موثر است.

دکتر بابایی کارشناس تغذیه معاونت بهداشت و درمان آذربایجان غربی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان مطلب فوق افزود: قند یا خرما به علت جذب سریع در صورت مصرف با آب جوشیده خنک شده یا چای در کاهش قند خون موثر است.

وی صرف شام بعد از افطار را تایید نکرد و افزود: با بررسی‌های صورت گرفته به تمامی روزه داران توصیه می شود در ماه مبارک رمضان افطار و شام با هم و در یک وعده صرف شود چرا که خوردن شام بعد از افطار منجر به از بین رفتن اشتها برای خوردن سحری، کاهش بازده کاری انسان طی روز و افزایش وزن در ماه مبارک رمضان می شود.

بابایی صرف شام بعد از افطار را برای نوجوانان ضروری دانست و افزود: با توجه به در سن رشد بودن نوجوانان باید وعده غذایی آنها در سحر و افطار کامل باشد.

وی با اشاره به اینکه اکثر نوجوانان در هنگام افطار توانایی هضم یک وعده غذایی کامل را ندارند، گفت: این افراد باید با یک غذای کاملا سبک روزه خود را باز کرده و پس از 3 ساعت شام صرف کنند.

کارشناس تغذیه معاونت بهداشت و درمان آذربایجان غربی استفاده از مایعات دارای درجه حرارت بدن را برای باز کردن روزه مناسب دانست و افزود: با توجه به خالی بودن معده به مدت طولانی استفاده از مایعات دارای حرارت بدن از جمله آب جوشیده خنک شده، چای کمرنگ و سوپ دارای غلظت پایین برای باز کردن مناسب هستند.

وی با اشاره به اینکه در هنگام افطار باید از غذاهای سبک و مختصر استفاده شود، گفت: در هنگام افطار بهتر است غذاهای سبک و مختصر از جمله گروههای غذایی شیر، ماست و پنیر، میوه، سبزی، نان و برنج مصرف شود.

بابایی با اشاره به اینکه حذف سحری باعث کاهش کارایی روزانه بدن می شود، گفت: وعده سحری به علت عدم تامین نیازهای بدن نباید حذف شود چراکه باعث کاهش کارایی روزانه بدن شده و در نتیجه کمبود بیش از حد انرژی و سوخت ناقص چربیها، ترکیبات کتونی در بدن ایجاد می شودکه منجر به ایجاد بوی بد دهان، سر درد و ایجاد دردهای عضلانی می شود.

وی با اشاره به اینکه سحری باید ویژگی یک وعده ناهار را داشته باشد، گفت: در سحری باید از غذاهایی استفاده شود که در حد امکان احساس تشنگی را به حداقل برساند و از خوردن غذاهایی از جمله ماکارونی، ته دیگ و آش رشته که آب بدن را جذب می کنند باید پرهیز کرد.

کارشناس تغذیه معاونت بهداشت و درمان آذربایجان غربی استفاده از سالاد و هندوانه در هنگام سحری را در کاهش تشنگی موثر دانست و افزود: خوردن سالاد و هندوانه تاحد زیادی مانع از تشنگی در ماه رمضان می شود و توصیه می شود در وعده سحری به مقدار مناسبی از انواع سبزی ها مصرف شود.

وی افزود: سبزی ها با دارای بودن مواد مغذی مختلف و آب علاوه بر تامین ویتامین ها و املاح مورد نیاز بدن از تشنگی افراد در طول روز جلوگیری می کند.

بابایی یکی از راههای مقابله با تشنگی را در ماه رمضان محدود کردن مصرف نمک در وعده های افطار و سحر عنوان کرد.

وی مصرف مواد غذایی شیرین را عاملی موثر در زودتر گرسنه شدن افراد در ماه رمضان عنوان کرد و افزود: مواد غذایی شیرین با تحریک انسولین موجب ورود قند خون به داخل سلولها و در نتیجه کاهش قند خون شده و به این ترتیب شخص زودتر احساس گرشنگی می کند.

این کارشناس تغذیه بر پیروی از برنامه غذایی متنوع و متعادل در ماه رمضان تاکید کرد و افزود: خوردن 4 گروه اصلی غذایی از جمله نان و غلات، میوه و سبزیجات، گوشت، حبوبات و تخم مرغ و شیر و لبنیات در ماه رمضان ضروری است.

وی در خاتمه افزود: با رعایت تنوع و تعادل در مصرف غذا نیازهای تغذیه ای از جمله آب، املاح، ویتامینها، پروتئین ها و انرژی مورد نیاز بدن تامین می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha