شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۹

سرانجام بعد از مدت‌ها تبلیغ آنچه از سوی مسئولان وزارت ورزش و جوانان «بیمه ازدواج» معرفی می‌شد، جزئیات تازه‌تری هم در رسانه‌ها منتشر شد.

بیمه ازدواج؛ هیاهو برای هیچ

سلامت نیوز: سرانجام بعد از مدت‌ها تبلیغ آنچه از سوی مسئولان وزارت ورزش و جوانان «بیمه ازدواج» معرفی می‌شد، جزئیات تازه‌تری هم در رسانه‌ها منتشر شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین، مشاور اقتصادی و بیمه‌ای معاونت ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش با اعلام اینكه از اواخر دی‌ماه فروش بیمه ازدواج آغاز می‌شود، این طرح را محصول كارهای مطالعاتی، براساس سیاست‌های كلی نظام و در راستای كاهش دغدغه‌های مالی جوانان برای ازدواج اعلام كرد. آنطور كه اكبر افتخاری به خبرگزاری ایسنا گفته، بیمه ازدواج به جهیزیه، كمك هزینه تهیه مسكن، مشاوره قبل از ازدواج، تولد نخستین فرزند و مهریه زنان پس از فوت همسر تعلق می‌گیرد. اما به استناد استدلال‌های اقتصادی و اجتماعی به‌نظر می‌رسد كه این بیمه چندان هم «آش دهن‌سوزی» نباشد...

    از زوایه اقتصادی

آنطور كه معاون طرح و برنامه بیمه ایران می‌گوید، این افراد می‌توانند از بدو تولد تا 30سالگی تحت پوشش این بیمه قرار گیرند و حداقل مبلغ ماهانه برای برخورداری از بیمه‌نامه ازدواج 50هزار تومان است و تا 500هزار تومان نیز افراد می‌توانند هر‌ماه برای آن بپردازند. به گفته وی، دوره انتظار این بیمه‌نامه 5سال است و برای هر كدام از بخش‌های بیمه‌نامه مبلغی ذخیره می‌شود كه فرد می‌تواند پس از 5سال از آن برای ازدواج بهره ببرد. افراد همچنین می‌توانند بیمه‌نامه را بازخرید كنند. او جزئیات دریافت مزایای این بیمه را چنین توضیح می‌دهد: «اگر فردی در 20سالگی تحت پوشش بیمه ازدواج قرار گیرد و قصد ازدواج در 30سالگی را داشته باشد و ماهی 200هزار تومان بابت آن بپردازد، می‌تواند در 30سالگی یك میلیون و 300هزار تومان بابت حق مشاوره، 20میلیون تومان كمك هزینه عقد و عروسی، بیش از 16میلیون تومان كمك هزینه خرید جهیزیه و 7میلیون تومان نیز بابت تولد نخستین فرزند دریافت كند.»

یك كارشناس حوزه بانك و بیمه درباره جزئیات این مثال می‌گوید: «آنچه اعلام شده را اگر محاسبه كنیم نشان می‌دهد شما باید در طول 10سال 24میلیون تومان بپردازید و بعد حدود 44میلیون تومان دریافت كنید. همین حالا و براساس نرخ سود بانكی ارزش سرمایه‌گذاری این پول بیشتر از 44میلیون تومان است؛ ضمن اینكه در همه بیمه‌ها مدل‌های دیگر بیمه‌پردازی وجود دارد كه با پرداخت همین پول شما سود بیشتری هم ممكن است دریافت كنید، ضمن اینكه دریافت این سود یكجا خواهد بود نه اینكه بخشی از آن برای عقد، بخشی برای عروسی و بخشی برای تولد فرزند پرداخت شود.»

به این ترتیب به‌نظر می‌رسد آنچه از سوی وزارت ورزش و جوانان مطرح شده، اتفاق تازه‌ای نیست و این وزارتخانه در این زمینه حمایت مالی از جوانان نكرده است بلكه تنها نوعی از بیمه‌پردازی‌های رایج در شبكه بیمه‌ای كشور در قالب تفاهمنامه‌ای تكرار شده است؛ تفاهمنامه‌ای كه البته كمی جای سؤال هم دارد. مثلا اینكه چرا از بین همه بیمه‌ها باید بیمه ایران برای این كار انتخاب شود و آیا بیمه‌های دیگر حاضر نبودند پیشنهاد‌های دیگر ارائه كنند. بین اینكه مشاور اقتصادی معاون ورزش و جوانان همزمان معاون طرح و برنامه بیمه ایران هم هست و امضای این تفاهمنامه میان وزارتخانه و این بیمه چه ارتباطی وجود دارد؟

    از زاویه اجتماعی

منهای جنبه‌های اقتصادی، از نظر اجتماعی هم انتقاد‌های زیادی به این طرح مطرح می‌شود. مجید ابهری، كارشناس آسیب‌های اجتماعی با تأكید بر اینكه بیمه ازدواج نوعی ژست ژورنالیستی است كه كمكی به حل مشكل ازدواج نمی‌كند، به همشهری می‌گوید: «اینكه ازدواجی را بیمه كنیم كه در صورت بروز طلاق مهریه را شركت بیمه‌گر بپردازد، كمكی به كاهش طلاق و دوام زندگی مشترك نمی‌كند. همانطور كه 50سال است اتومبیل‌ها در كشورمان بیمه می‌شوند اما اثر چشمگیری در كاهش آمار تصادفات و مرگ‌ومیر جاده‌ای نداشته‌ایم؛ به‌عبارت دیگر بیمه نقش مؤثری در كاهش این حوادث نداشته است.»

او بیمه ازدواج را یك طرح خام می‌داند كه بیشتر كاربرد رسانه‌ای دارد ومعتقد است وزارت ورزش و جوانان اگر پیگیر وام ازدواج باشد، مفید تر خواهد بود.

رئیس انجمن جامعه‌شناسان هم معتقد است كه« ازدواج نیاز به ضمانت فرهنگی دارد نه اقتصادی.» محمد امین قانعی‌راد با بیان اینكه مهم‌ترین ضرر این طرح تغییر تلقی از ازدواج است، می‌گوید: «تاكنون تمام طرح‌هایی كه برای ایجاد اعتماد و تضمین اقتصادی در شرایط نبود اعتماد در جامعه طراحی، پیش‌بینی و اجرا شدند، همگی شكست‌خورده هستند به‌دلیل اینكه یك امر غیراقتصادی موتور اصلی حركت اقتصاد است. ازدواج نیاز به ضمانت‌های فرهنگی دارد كه این ضمانت‌ها را فقط جامعه می‌تواند فراهم و ایجاد كند.»

حالا باید منتظر ماند و دید آیا وزیر ورزش و جوانان كه بیشتر حواسش به حوزه ورزش است، فرصتی برای پاسخ دادن به سؤال‌ها و ابهام‌ها درباره این طرح پیدا می‌كند و اینكه آیا اصولا جوان‌ها از این طرح استقبال خواهند كرد؟

    تأخیر در اجرا

ارجاع طرح بیمه ازدواج كه پیشنهاد تازه‌ای نیست هم چندان روشن نیست. در تماس خبرنگار روزنامه همشهری با كارگزاران بیمه ایران در تهران مشخص شد كه هیچ كدام از مسئولان این دفاتر هنوز از وجود این نوع بیمه اطلاعی ندارند و تنها در زمینه بیمه مهریه بیمه‌نامه‌هایی را براساس معدود تقاضاهایی صادر می‌كنند. محمد حیدری، ‌معاون بیمه ایران با بیان اینكه متولی این نوع بیمه معاونت طرح و برنامه بیمه ایران است، به همشهری می‌گوید:‌ «از زمان امضای تفاهمنامه حداقل یك‌ماه زمان نیاز است تا محصول نهایی این نوع بیمه آماده شود. بخش اعظم این كار استخراج شده و مصوبات آن نیز باید آماده شود تا قابلیت اجرا شدن داشته باشد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha