نزدیک های غروب آفتاب که می شود، اعصابش خرد می شود و یاد همه کارهای عقب افتاده اش می افتد که باید در طول روز انجام می داده، اما نتوانسته است. با خودش می گوید فردا دیگر همه این کارهای عقب افتاده را انجام خواهم داد، اما باز هم موفق نخواهد شد چرا که با دزدهای زمانش آشنا نیست!

سلامت نیوز: نزدیک های غروب آفتاب که می شود، اعصابش خرد می شود و  یاد همه کارهای عقب افتاده اش می افتد که باید در طول روز انجام می داده، اما نتوانسته است. با خودش می گوید فردا دیگر همه این کارهای عقب افتاده را انجام خواهم داد، اما باز هم موفق نخواهد شد چرا که با دزدهای زمانش آشنا نیست!

به گزارش سلامت نیوز، علیرضا عبدی- کارشناس ارشد مشاوره در گفت و گو با روزنامه خراسان، به نکات طلایی اشاره می کند که برای مدیریت زمان باید با آن ها آشنا باشید تا بهره وری خود را در زمان انجام امور مختلف بالا ببرید.


بدون اولویت بندی بازهم شکست می خورید
اولویت بندی یکی از اولین و مهم ترین گام ها برای مدیریت زمان است. اولویت بندی به شما کمک می کند کارهای غیر ضروری را که نه تنها اوقات خوشی برای شما نمی سازد بلکه زمان حال را هم از شما می گیرد و شما را از اهداف تان دور می کند، حذف کنید. البته و اصلا فکر نکنید که مجبورید تمام روز، کارهای خط کشی شده انجام دهید یا هر کار تفریحی و لذت بخشی زاید به حساب می آید، اتفاقا باید برای تصمیم گیری درباره فعالیت هایی که باید انجام دهید فعالیتی را حذف کنید که از آن لذت نمی برید یا به خوبی از عهده انجام آن برنمی آیید. برای شروع اصلا تلاش نکنید مسئولیت هایی را بیش از توان خود به عهده بگیرید. بعد از این کار زمان برنامه ریزی فرا می رسد. به یاد داشته باشید ساعت های محدودی در یک روز وجود دارد و سعی نکنید به نتایجی ماورای قابلیت های خود دست پیدا کنید.


با قدرت «نه» بگویید
پایبند بودن به زمان به شما کمک خواهد کرد بتوانید درک درستی از زمان داشته باشید و این ویژگی ارزشمندی است که هر فرد می تواند با اندکی تلاش در خود ایجاد کند. شما می توانید متفاوت از دیگران باشید، باید یاد بگیرید که به بسیاری از فرصت ها «نه» بگویید. به یاد داشته باشید هرگاه زمان کافی برای انجام کاری داشتید، آن را قبول کنید چراکه در غیر این‌صورت ممکن است نتوانید آن کار را به موقع انجام دهید.


اسیر جزئیات کم اهمیت نشوید

بعضی از ما در انجام امور دچار وسواس شده و بیشتر از آن چیزی که نیاز است، به جزئیات اهمیت می دهیم. معمولا افراد ایده آل گرا دچار چنین حالتی می شوند. بهترین روش این است که با نگاهی به عملکرد گذشته خود، از آن درس بگیرید و سعی کنید روی آینده و کاری که قرار است انجام دهید معطوف شوید تا بتوانید بسیاری از امور را اصلاح کنید.


زمان مشخصی برای هدر دادن زمان
یکی از بدترین عادت ها در کارهایی مانند چک کردن مدام شبکه های اجتماعی، تماشای تلویزیون، فیلم یا بازی که عامل بزرگی در کاهش بهره وری به حساب می آید، نداشتن برنامه مشخص است. پیشنهاد می شود در ابتدا زمانی را که صرف این قبیل فعالیت ها می کنید محاسبه کنید تا به سادگی ببینید که این کارها چقدر از وقت گرانبهای شما را می بلعند! سپس سعی کنید آن را کاهش دهید و حتما در ساعت هایی مشخص به آن ها سر بزنید.


ارتباط های تان را کنترل کنید
لازم نیست همواره پذیرای دوستانی باشید که می خواهند با شما گپ بزنند. این افراد می توانند مانع بهره وری و باعث به هم ریختگی محیط یا ذهن شما شوند. با بستن در اتاق کار یا حذف ارتباط چشمی، می توانید به آن ها بفهمانید که شما اکنون مشغولید و وقت اضافه ندارید. راه دیگر برای کاهش مزاحمت، جواب ندادن به تلفن است. تماس های تلفنی می تواند خیلی وقت گیر باشد؛ برای مثال شما در حال انجام کار مهمی هستید که به تمرکز بالایی نیاز دارد و ناگهان دوست شما با بی اطلاعی از شرایط شما با یک تماس طولانی تلفنی وقت زیادی از شما می گیرد، به طوری که پس از پایان تماس تلفنی حس می کنید انرژی زیادی از شما گرفته شده و همچنین رشته کار از دست تان در رفته است.


انواع کارها را بشناسید
از نظر مدیریت زمان کارها به چند دسته تقسیم می شوند. یک دسته کارهای مهم و فوری هستند؛ این دسته کارها افراد موفق و ناموفق را از هم جدا می کند و معمولا افراد ناموفق کسانی هستند که آن ها را به تعویق می اندازند. دسته دوم کارهای فوری و بی اهمیت هستند؛ این کارها با اهداف اصلی ما هم جهت نیستند، اما انجام می شوند. یک دسته دیگر هم کارهای کم اهمیت و غیرضروری هستند. گاهی بعضی از ما به دلیل ناتوانی در انجام کارهای مهم و فوری یا از روی تفریح و تفنن و گاهی برای فرار از تمرکز حواس خود را به این کارها سرگرم می‌کنیم. موفقیت در مدیریت صحیح زمان وابسته به تفکیک کارهای مهم و غیرمهم است. اگر می خواهید درست عمل کنید از کارهای غیرمهم فاکتور بگیرید و صرف نظر کنید.


5 راه حل کوتاه برای مدیریت زمان
1-فهرستی از مهم ترین کارهای خود تهیه و برای نوشتن شان دفترچه زیبایی انتخاب کنید تا از نوشتن در آن لذت ببرید.
2-هر روز را با کارهای مهم شروع کنید و همیشه از خود بپرسید هم اکنون بهترین کار در وقت فعلی چیست؟
3-کاری که برای انجامش با خودتان قرار گذاشته اید، هم اکنون شروع کنید و به هیچ وجه کارهای زیادی را همزمان با هم انجام ندهید.
4-برای ارزیابی زمان خود، فهرست زمان بندی را در پایان هر روز مرور کنید و تصمیم بگیرید تا فردا، شرایط تان را بهبود ببخشید.
5- هر روز فرصتی را به فکر کردن اختصاص دهید، با خودتان خلوت کنید تا بهره وری تان از زمان بیشتر شود.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha