نتایج یک بررسی نشان می دهد: عصاره رازیانه مانند شربت گریپ واتر علائم كولیك شیرخواران را کاهش و بهبود می دهد و می تواند به عنوان یک روش بی خطر و موثر در درمان كولیك شیرخواران مورد استفاده قرار گیرد.

ین مطالعه با هدف مقایسه تأثیر عصاره رازیانه و شربت گریپ واتر (درمان روتین) در كولیك شیرخواران توسط مهتاب عطارها از اعضای هیات علمی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی اراک انجام شده است.

كولیك به صورت گریه بیش ازحد شیرخواران سالم طی ماه‌های اول زندگی بسیار شایع است و معمولاً در شیرخواران كمتر از چهار ماه دیده می شود. گیاهان مختلفی اعم از بابونه، شوید، رازیانه و نعناع در درمان كولیك شیرخواران به كار می‌روند، ولی گیاه شناسان رازیانه را بیش از بقیه توصیه می‌كنند.

این مطالعه از نوع كارآزمائی بر روی 80 شیرخوار در دو گروه شاهد و مورد با حداكثر سن چهار ماه صورت گرفت، میانگین مدت گریه شیرخوار قبل از مداخله سنجیده شده و در سه حالت كمتر از 60 دقیقه، 120-60 و بیش از 120 دقیقه تقسیم شد. به گروه مداخله قطره رازیانه به میزان یك قاشق چایخوری سه بار در روز به نوزاد كمتر از یكماه و یك قاشق مرباخوری سه بار در روز به شیرخوار 6-1 ماهه و به گروه شاهد شربت گریپ واتر به همین میزان بمدت یك هفته داده شد، روز 3 و 7 پس از شروع درمان، مجدداً این میانگین در طی 24 ساعت محاسبه و با قبل از درمان مقایسه شد.

یافته‌ها حاکی از آن است که از نظر طول مدت گریه شیرخوار در شبانه روز بین دو گروه اختلاف آماری معنی‌داری مشاهده نشد. پس از مداخله در روزهای 3 و 7 در گروه رازیانه طول مدت گریه شیرخواران در 24 ساعت در مقایسه با قبل از درمان از نظر آماری معنی‌دار بود، در هیچ نوزاد و شیرخواری گریه بیش از دو ساعت گزارش نشد در روز سوم و هفتم درمان در گروه گریپ واتر طول مدت گریه شیرخواران، از نظر آماری در مقایسه با قبل از مداخله معنی‌دار بود، گریه شیرخوار بیش از دو ساعت گزارش نشد، از نظر كاهش میزان گریه نسبت به قبل از مداخله دو گروه با هم اختلاف معنی‌داری نداشتند.

بر اساس نتایج حاصل از این پژوهش عصاره رازیانه نیز همانند شربت گریپ واتر در بهبود و كاهش علائم كولیك شیرخواران مؤثر است، بنابراین می‌توان از آن به عنوان یك روش بی‌خطر، مؤثر و كم هزینه در درمان كولیك شیرخواران استفاده كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha