پژوهشگران به تازگی دریافته‌اند: چربی انسانی كه در طول عمل «لیپوساكشن» از بدن خارج می‌شود در واقع «طلای مایع» است. به این علت كه می‌توان این چربی را به راحتی به سلولهای بنیادی تبدیل كرد.

در این تحقیقات معلوم شد: برخی از سلولهای موجود در بافت چربی می‌توانند بلافاصله مسیر برنامه ریزی مجدد برای رشد سلولهای بنیادی را آغاز كنند.

محققان دانشگاه استانفورد با كشف این روش تاكید كردند كه در این سیستم نیازی به پرورش این سلولها در آزمایشگاه برای مدت چندین هفته وجود ندارد.

بر اساس این گزارش، سلولهای پوستی كه یكی از معمول‌ترین منابع تولید سلولهای بنیادی هستند، باید قبل از شروع مسیر برنامه ریزی مجدد، ابتدا مدت سه یا چهار هفته پرورش داده شوند.

دانشمندان معتقدند؛ این سلولهای چربی موسوم به سلولهای چربی دار نسبت به سایر سلولها بسیار مستعدتر برای رشد و تغییر شكل هستند.

دكتر جوزف وو، پژوهشگر اصلی این تحقیق خاطرنشان كرد: با وجود این منبع نه تنها ما می‌توانیم از تعداد بسیار زیادی سلول استفاده كنیم بلكه هم چنین قادر خواهیم بود كه این سلولها را به شیوه‌ای موثرتر در پروسه برنامه ریزی مجدد بكار بگیریم.

گفتنی است، دانشمندان پیش از این از سلولهای بافت چربی برای بهبود علائم بیماری ام اس در گروه كوچكی از بیماران استفاده كرده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha