یک روز پس از اعتراض رادیولوژیست‌ها به سیاست‌های وزارت بهداشت و حضور تعدادی از آن‌ها در مقابل ساختمان این وزارتخانه در تهران؛ مدیرکل حقوقی وزارت بهداشت با غیرقانونی خواندن این حضور گفت: این وزارتخانه تسلیم خواسته‌های غیرمنطقی نمی‌شود.

سلامت نیوز:یک روز پس از اعتراض رادیولوژیست‌ها به سیاست‌های وزارت بهداشت و حضور تعدادی از آن‌ها در مقابل ساختمان این وزارتخانه در تهران؛ مدیرکل حقوقی وزارت بهداشت با غیرقانونی خواندن این حضور گفت: این وزارتخانه تسلیم خواسته‌های غیرمنطقی نمی‌شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس؛‌ جواد افشاری، مدیرکل حقوقی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص برگزاری بعضی تجمع‌ها در مقابل وزارت بهداشت گفت: اصل برگزاری تجمع‌ها فرآیندی در کشور دارد که با اخذ مجوز از مراجع ذیصلاح با آرامش و رعایت حقوق دیگران انجام می‌شود.


وی در ادامه افزود: اگر هر گروهی به‌حق یا ناحق بدون رعایت قاعده‌ای برای دستیابی به مطالباتشان وارد خیابان‌ها شوند منجر به ایجاد تنش و اغتشاش می‌شود که اخلاقی نبوده و ایجاد مزاحمت برای مردم است.


مدیرکل حقوقی وزارت بهداشت در ادامه بیان کرد: برای جلوگیری از چنین هرج‌ و مرجی، ساختاری طراحی کرده‌اند که هرگونه درخواستی طی پروسه‌ای مشخص و در چارچوب قوانین توسط مراجع ذیصلاح آن رسیدگی خواهد شد.


افشاری قاعده نخست برای این روند را مراجعه به دیوان عدالت اداری دانست و گفت: مطالبات مطرح‌شده در صورت تطابق با قوانین باید تمکین شود و اینکه هر صنف و گروهی به هر دلیلی برای حصول مطالباتش تجمع برگزار کند که خارج از این روند باشد، توجیه منطقی و قانونی ندارد.


وی تأکید کرد: به‌خصوص اینکه اگر این تجمع‌ها توسط گروه‌های علمی و نخبه و مرجع در کشور برگزار شود از منطق علمی و نخبگی به دور است و این گروه‌ها باید در آموزش روش‌های مدنی برای کسب حقوق مورد ادعای خود الگوی مردم باشند.


افشاری تصریح کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی تمهیداتی را فراهم کرده که پیرو آن دبیرخانه‌ای در معاونت حقوقی هر دستگاه اجرایی تشکیل‌شده و اگر در مسائل مختلفی چون علمی، آموزشی، تحقیقاتی و دیگر موارد، معترضینی وجود داشته باشد، در هیات عالی تجدید نظر مطرح می‌شود و با تشکیل جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی که در آن شخصیت‌های علمی، حقوقی و فرهنگی حضور دارند موردبررسی قرار می‌گیرد.


وی افزود: حضور در اجتماع بدون مجوز حتماً عکس‌العمل دارد که نهادهای مسئول انتظامی و امنیتی مسئولیت دارند و خارج از اختیارات وزارت بهداشت است ضمن اینکه این وزارتخانه تسلیم خواسته‌های غیرمنطقی نمی‌شود و مراجع و دستگاه‌های امنیتی با معترضین بدون مجوز رسمی بنا به تکلیف قانونی خود، برخورد خواهند کرد.


افشاری در ادامه گفت: طرح مطالبات در هر صنفی باید بر اساس فرآیندهای تعریف‌شده باشد که اگر به‌حق و قانونی باشد الزاماً باید تمکین شود اما اگر هر فردی به‌زعم خودش دست به اعتراض بزند این امر موجب بی‌نظمی در جامعه خواهد شد و امنیت اجتماعی را به خطر خواهد انداخت که زیبنده نظام اسلامی نیست.


مدیرکل امور حقوقی وزارت بهداشت در پایان تأکید کرد که صبح شنبه با حضور مؤثر نیروی انتظامی هیچ تجمع غیرقانونی مقابل وزارت بهداشت برگزار نشد و در آینده با هرگونه تجمع غیرقانونی در مقابل وزارت بهداشت توسط دستگاه‌های ذی‌ربط برخورد قانونی خواهد شد.

 روز شنبه تعداد زیادی از رادیولوژیست‌ها از سراسر کشور در اعتراض به سیاست‌های وزارت بهداشت در مقابل این وزارتخانه در تهران تجمع کردند که به دلیل غیرمجاز خواندن اعتراض از سوی مسئولان وزارت بهداشت، رادیولوژیست‌ها با دخالت پلیس متفرق شدند.


مهم‌ترین خواسته رادیولوژیست‌ها مخالفت با خود ارجاعی بعضی از گروه‌های پزشکی و استفاده از دستگاه سونوگرافی و رادیولوژی در مطب است.


به گفته یکی از رادیولوژیست‌ها، خود ارجاعی موضوعی است که در بخشنامه اخیر وزارت بهداشت اتفاق می‌افتد. وقتی پزشک به بیمار اعلام می‌کند که شما نیاز به سونوگرافی دارید و خودش نیز سونوگرافی را انجام می‌دهد؛ درحالی‌که پیش‌ازاین فوق تخصص‌ها، بیماران را به رادیولوژیست ارجاع می‌دادند و آن‌ها سونوگرافی را بر اساس اصول و آموزش‌هایی که دیده‌‌اند انجام می‌دادند.


بنا به اظهار نماینده این رادیولوژیست‌ها؛ ‌امروز رادیولوژیست‌ها در حالی‌ تجمع کردند که مسئولان و مدیران این وزارتخانه می‌توانستند با حضور در بین آن‌ها نسبت به خواسته‌های آن‌ها پاسخگو باشند؛ اما متأسفانه شاهد بودیم که نه‌تنها سالن اجتماعات را برای ما در نظر نگرفتند بلکه یگان ویژه در این محل مستقر شد و با آن‌ها برخورد کردند و حتی تلفن‌های همراه تعدادی از رادیولوژیست‌ها را ضبط کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha