آیین نامه استاد مشاور در دانشگاههای علوم پزشکی پس از تصویب در شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی به عنوان جایگزین آیین نامه استاد راهنما به دانشگاهها ابلاغ شد.

این آیین نامه برای کلیه دانشجویان مقاطع کاردانی، کارشناسی پیوسته و ناپیوسته، دکتری عمومی پزشکی، دندانپزشکی  و داروسازی صرف نظر از سال ورود به دانشگاه لازم الاجرا است.

این آیین نامه در راستای هدایت هدفمند امور تحصیلی دانشجویان جهت رشد و شکوفایی هرچه بیشتر آنان با تبیین اهداف، وظایف و ساختار اجرایی مشخص به منظور پیشگیری از افت تحصیلی، فراهم کردن زمینه های ارتقای علمی و رفع مشکلات آموزشی، پژوهشی، فردی، اجتماعی، عاطفی و رفاهی دانشجویان در مقاطع مختلف تحصیلی کاردانی، کارشناسی پیوسته و ناپیوسته، دکتری عمومی پزشکی، دندانپزشکی  و داروسازی تنظیم شده است.

استاد مشاور یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه و یا دانشکده علوم پزشکی است که مسئولیت هدایت تحصیلی و مشاوره ای دانشجویان را در مقاطع مختلف و در زمینه های  آموزشی، پژوهشی و فردی برعهده می گیرد. استاد مشاور را یکی از دانشجویان فرهیخته به نام دانشجوی همیار در هدایت تحصیلی دانشجویان، همراهی می کند.

بر اساس این آیین نامه، چهار هدف اصلی برای استاد مشاور در نظر گرفته شده است، هدایت و نظارت مستمر بر روند تحصیلی دانشجویان، شناسایی زمینه های آسیب پذیری و عوامل غیر آموزشی موثر بر وضعیت آموزشی دانشجویان و تلاش در جهت رفع آنها، آشنا کردن دانشجویان با شهر محل تحصیل واحدهای دانشگاهی و مقررات آموزشی و پژوهشی، شناسایی و حمایت از استعدادهای درخشان و هدایت دانشجویان برتر از جمله این اهداف است.

استاد مشاور به عنوان اولین سطح ارتباطی دانشجو با سیستم آموزشی محسوب می شود و از میان هیئت علمی علاقمند و با حداقل سه سال سابقه فعالیت آموزشی و با تایید معاون آموزشی و حکم رئیس دانشکده انتخاب می شود.

بر اساس تبصره این آیین نامه، حتی الامکان جنسیت و رشته تحصیلی استاد مشاور با جنسیت و رشته تحصیلی همخوانی داشته باشد و در طول تحصیل دانشجو، استاد مشاور ثابت بماند.

استاد مشاور باید آشنا و مسلط به کلیه آیین نامه ها و دستورالعمل های آموزشی، فرهنگی، رفاهی، اجتماعی، پژوهشی و مشاوره باشد و به وظایف و اختیارات خود آگاه باشد.

مسئولیت مشاوره دانشجویان میهمان با استاد مشاور دانشگاه مبدا است. ساعت و محل ملاقات با دانشجویان باید از ابتدای نیمسال تحصیلی مشخص شود و استاد مشاور باید به مدت حداقل یک ساعت به ازای هر پنج دانشجو در هفته حضور مفید داشته باشد. به ازای هر 10 دانشجو در هر سال تحصیلی 20 امتیاز اجرایی جهت ارتقای هیئت علمی منظور می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha