دوشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۴
کد خبر: 173313

خیلی از ما علت خمیدگی پشت افراد مسن را وضعیت نامناسب ایستادن یا نشستن می دانیم در حالی که این مشکل از علایم پوکی استخوان است.

سلامت نیوز: خیلی از ما علت خمیدگی پشت افراد مسن را وضعیت نامناسب ایستادن یا نشستن می دانیم در حالی که این مشکل از علایم پوکی استخوان است.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، هنگامی که پوکی،استخوان را ضعیف می کند، آن ها به تدریج  به شکل انحنا در قسمت پشت ظاهر می شود که به هیچ عنوان اصلاح نمی شود.به نقل از سایت نیوزویک، پوکی استخوان در 10 درصد از افراد بالای 50 سال شایع است. استخوان ها  ساختارهای پویایی است که با اضافه و کم شدن مداوم ماده خود را بازسازی می کند. در دهه سوم زندگی توده استخوان در بهترین وضع خود قرار دارد و پس از آن کم کم کاهش می یابد. این روند در زنان پس از یائسگی و افت میزان استروژن تسریع پیدا می کند.مردان نیز ممکن است دچار پوکی استخوان شوند اما نسبت به زنان این مشکل دیرتر و در سن 65 یا 70 سالگی بروز می کند.علاوه بر سن ،عوامل خطر شامل سابقه بیماری درخانواده ،کوچک یا لاغر بودن جثه،استعمال دخانیات،مصرف مشروبات الکلی و نداشتن فعالیت جسمی است.

هنگامی که میزان  کلسیم خون افت پیدا می کند استخوان ها کلسیم از دست می دهند .استخوان مثل یک حساب پس انداز کلسیم است و در صورت برداشت مداوم کلسیم و مواد معدنی دیگر استخوان ها ضعیف می شود. سال هاست که پزشکان  به افراد مسن توصیه می کنند که کلسیم و مکمل های  ویتامین D را برای حفظ تراکم استخوان مصرف کنند. به طور روزانه زنان  بالای 50و مردان بالای 70 سال باید 1200 میلی گرم کلسیم و  هر دو 600  واحد بین المللی ویتامین D مصرف کنند.


سوال این است، آیا مکمل ها به حفظ تراکم استخوان کمک می کند؟
احتمالا نه.  نتایج دو بررسی  در سال  2015  روی 59 داوطلب در زمینه تاثیر دریافت کلسیم اضافی از طریق مصرف مواد غذایی یا مکمل روی نشان داد، کلسیم اضافه باعث تولید افزایش کمی  در تراکم ماده معدنی استخوان طی یک یا دو سال اول می شود.اما این تغییر باعث  کاهش خطر شکستگی استخوان   نمی شود.در دومین مطالعه، محققان تاثیرکلسیم غذایی، شیر و دیگر لبنیات و مکمل کلسیم را در کاهش خطر شکستگی در زنان بالای 50 سال بررسی کردند که مشخص شد،  هیچ کدام از این روش ها باعث محافظت از استخوان در برابر شکستگی نمی شود.


از این موارد گذشته مکمل های کلسیم می‌تواند تاثیر نامطلوبی از جمله یبوست، مشکلات رگ های  خونی  مانند حمله قلبی، سکته مغزی، تنگی شریان ها و سنگ کلیه ایجاد کند. پس چه چیزی می  تواند از استخوان ها محافظت کند و مانع شکستگی آن ها شود؟
ورزش  با وزنه
ورزش های با وزنه و مقاومتی برای تقویت استخوان ها مفید است.البته اگر دچار  پوکی استخوان هستید، باید با مشورت پزشک ورزش را انجام دهید.


سبزیجات و غذا های تخمیری مصرف کنید
بسیاری از میوه ها و سبزیجات حاوی مواد مغذی  مفید برای استخوان هاست  مانند کلسیم،منیزیم،پتاسیم،ویتامین K،ویتامین C  و پروتئین.
نتایج بررسی ها نیز مصرف بالای سبزیجات و میوه ها را با توده بهتر استخوان ارتباط داده اند.مواد غذایی تخمیر شده مانند  ماست،کفیر و ترشی کلم برگ می تواند تاثیر مثبتی روی استخوان بگذارد.
این نوع  مواد غذایی حاوی مکمل های  پروبیوتیک و دارای خواص  زیادی است  و باعث ایجاد میکروب های سالم روده ای می شود.
بررسی های اولیه روی حیوانات آزمایشگاهی نشان می‌دهد که مکمل های پروبیوتیک و فرآورده های لبنی تخمیر شده تراکم املاح  را افزایش می دهد .


ساعت خواب را بیشتر کنید
 مردان و زنان بالای 50 سال که عادت دارند شبی کمتر از 6 ساعت بخوابند به طور چشمگیری در معرض خطر پوکی استخوان قرار می گیرند.
بیشتر بزرگسالان باید 7-8 ساعت در روز بخوابند تا سر حال از خواب بیدار شوند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha