علی رغم تمام توصیه‌ها و هشدارهای پزشکان و حتی آگاهی بسیاری از مادران از فواید تغذیه کودک از شیر مادر و مضرات استفاده از شیشه شیر و پستانک، مادران زیادی هستند که برای تغذیه کودک خود آن هم به مدت طولانی از شیشه شیر استفاده می‌کنند که این مسئله ممکن است خطرات زیادی برای کودک به همراه داشته باشد.

دکتر ناصر کلانتری متخصص کودکان در گفت وگو با ایسنا، افزود: استفاده از شیشه شیر برای تغذیه کودکان در طولانی مدت باعث ایجاد یک عادت برای کودک می‌شود که در آینده نیز باعث پس زدن یا عدم دست گرفتن لیوان، فنجان یا قاشق در آنها می‌شود.

دكتر كلانتری افزود: همچنین با توجه به اینکه نحوه و مدل مکیدن شیشه شیر و پستانک با مکیدن سینه مادر متفاوت است، بنابراین بعد از مدتی 90 درصد کودکان اصطلاحا دچار گیجی سر پستانک می‌شوند و در 50 درصد موارد تنها مهارت مکیدن شیشه شیر را کسب کرده و سینه مادر را پس زده و رها می‌کنند.

وی اشاره به اینکه استفاده از فنجان به دلیل کمتر بودن خطر آلودگی آن و در دسترس بودن به مراتب بهتر از شیشه شیر است، افزود: متاسفانه اغلب مادران علاوه بر استفاده از شیشه شیر برای تغذیه کودک از آن به عنوان آرام کردن کودک استفاده می‌کنند و حتی آب را نیز در شیشه آن هم به مدت طولانی در دهان کودک قرار می‌دهند و اغلب نیز با ریختن چند قند در آب آن را شیرین کرده به کودک می‌دهند و حتی این شیشه آب قند در زمان خواب کودک نیز در دهان وی قرار دارد که همین امر موجب تاثیر گذاری آن بر دندان‌های کودک می‌شود.

به گفته این متخصص؛ این شیرینی که مدت زیادی در تماس با دهان قرار می‌گیرد باعث پوسیدگی و سیاه شدن دندانها در وی می‌شود.

دکتر کلانتری در پایان تاکید کرد: همواره به مادران توصیه می‌شود با شیر خود کودکانشان را تغذیه کرده و یا حتی‌الامکان از فنجان یا قاشق برای دادن مایعات به آنها استفاده کنند؛ چرا که کودک تازه به دنیا آمده نیز قادر به خوردن از طریق فنجان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha