در میان كسانی كه غر می‌زنند و به زندگی نگاهی منفی دارند، 2‌دلیل عمده دیده می‌شود. عده‌ای از روی‌ عادت و تكرار، غر می‌زنند و منفی‌بافی می‌كنند، این عده آنقدر در طول زندگی غر زده‌اند یا اطرافیان غرغرو داشته‌اند كه بی‌دلیل غر می‌زنند و منفی‌بافی می‌كنند و اصلا فكر می‌كنند رفتار و روش درست، همین نگاهی است كه آنها به زندگی دارند. عده دیگری اما هستند كه در اثر فشار و اجبارهایی كه در اطراف آنها وجود دارد یا به‌خاطر احساس شخصی‌شان مبنی بر عدم‌توانایی و نداشتن قدرت، به ورطه بدبینی و غر زدن سقوط می‌كنند. اگر شما از دسته اول هستید، باید سعی كنید یك بازنگری جدی در دوستان و اطرافیان و طرز فكر خود به زندگی داشته باشید. دوستان بدبین و منفی‌باف را از خود دور كنید و یك تصمیم جدی برای تغییر بگیرید. غرزدن شما اگر از نوع دوم هم باشد، با استفاده از توصیه‌های ما در ادامه می‌توانید كمك قابل توجهی دریافت كنید.

چطور عادت غر زدن را ترک کنیم؟

سلامت نیوز:در میان كسانی كه غر می‌زنند و به زندگی نگاهی منفی دارند، 2‌دلیل عمده دیده می‌شود. عده‌ای از روی‌ عادت و تكرار، غر می‌زنند و منفی‌بافی می‌كنند، این عده آنقدر در طول زندگی غر زده‌اند یا اطرافیان غرغرو داشته‌اند كه بی‌دلیل غر می‌زنند و منفی‌بافی می‌كنند و اصلا فكر می‌كنند رفتار و روش درست، همین نگاهی است كه آنها به زندگی دارند. عده دیگری اما هستند كه در اثر فشار و اجبارهایی كه در اطراف آنها وجود دارد یا به‌خاطر احساس شخصی‌شان مبنی بر عدم‌توانایی و نداشتن قدرت، به ورطه بدبینی و غر زدن سقوط می‌كنند. اگر شما از دسته اول هستید، باید سعی كنید یك بازنگری جدی در دوستان و اطرافیان و طرز فكر خود به زندگی داشته باشید. دوستان بدبین و منفی‌باف را از خود دور كنید و یك تصمیم جدی برای تغییر بگیرید. غرزدن شما اگر از نوع دوم هم باشد، با استفاده از توصیه‌های ما در ادامه می‌توانید كمك قابل توجهی دریافت كنید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین، گاهی‌اوقات زندگی سخت می‌گیرد و گاهی ما. نتیجه اما یکی است. بعضی وقت‌ها انگار عینك بدبینی روی چشم‌های ما می‌نشیند و نیمه خالی لیوان، بیشتر توجهمان را جلب می‌كند. اینطور وقت‌ها ناخودآگاه انگار غرغرو می‌شویم. ناغافل و ناهوشیار، وقتی به‌خود می‌آییم كه تبدیل به فردی بدبین و غرغرو شده‌ایم كه كم‌كم باعث آزار و اذیت و در نهایت فرار اطرافیان از خودمان می‌شویم. اما به راستی چه چیز باعث می‌شود كه ما اینطور غر بزنیم و روی سیاهی‌های اطرافمان متمركز شویم و این‌همه زیبایی را نادیده بگیریم؟ روانشناسان معتقدند 2 سبك رفتاری در میان افراد برای مواجهه با مسائل و مشكلات زندگی وجود دارد؛ سبك اول واكنش منطقی و حل مسئله‌مدار است كه براساس آن فرد تمام توان و تمركز خود را بر حل مسئله و از بین بردن مشكل معطوف می‌كند. اما سبك رفتاری دوم، واكنش هیجان مدار است. در سبك رفتاری هیجان‌مدار، افراد بدون توجه به مشكل و راهكارهای موجود برای حل آن، به بیان احساسات و غرزدن و تخلیه هیجانات می‌پردازند. به همان میزان كه افراد مسئله‌مدار به حل مسئله نزدیكند و زودتر می‌توانند مسائل و مشكلات زندگی را تحلیل كنند و راه‌حل مناسب را به‌دست بیاورند، افراد هیجان‌مدار از به‌دست آوردن راه‌حل دور می‌شوند و در عوض تبدیل به انسان‌هایی بدبین، غرغرو و آزار‌دهنده برای خود و اطرافیان می‌شوند. اگر شما هم خطر تبدیل‌شدن به انسانی هیجان‌مدار و غرغرو را بیخ گوش خود احساس می‌كنید تا پایان مطلب با ما همراه باشید.

    عادت یا عدم‌قدرت

در میان كسانی كه غر می‌زنند و به زندگی نگاهی منفی دارند، 2‌دلیل عمده دیده می‌شود. عده‌ای از روی‌ عادت و تكرار، غر می‌زنند و منفی‌بافی می‌كنند، این عده آنقدر در طول زندگی غر زده‌اند یا اطرافیان غرغرو داشته‌اند كه بی‌دلیل غر می‌زنند و منفی‌بافی می‌كنند و اصلا فكر می‌كنند رفتار و روش درست، همین نگاهی است كه آنها به زندگی دارند. عده دیگری اما هستند كه در اثر فشار و اجبارهایی كه در اطراف آنها وجود دارد یا به‌خاطر احساس شخصی‌شان مبنی بر عدم‌توانایی و نداشتن قدرت، به ورطه بدبینی و غر زدن سقوط می‌كنند. اگر شما از دسته اول هستید، باید سعی كنید یك بازنگری جدی در دوستان و اطرافیان و طرز فكر خود به زندگی داشته باشید. دوستان بدبین و منفی‌باف را از خود دور كنید و یك تصمیم جدی برای تغییر بگیرید. غرزدن شما اگر از نوع دوم هم باشد، با استفاده از توصیه‌های ما در ادامه می‌توانید كمك قابل توجهی دریافت كنید.

    حل‌مسئله به جای شكایت

به هر حال شما با مشكل یا مسئله ناخوشایندی مواجه شده‌اید و چیزی برخلاف میل شما به‌وجود آمده. حالا 2 راه بیشتر ندارید؛ یا باید غر بزنید و شكایت كنید یا به‌دنبال راه‌حل مشكل و حل مسئله بروید. طبیعت افراد البته به سمت كار راحت‌تر یعنی غرزدن می‌روند. اما متأسفانه غرزدن كمكی به حل مشكل نمی‌كند و فقط حال شما را بدتر می‌كند. فرض كنید همسر شما رفتاری انجام می‌دهد كه شما را اذیت می‌كند، به‌عنوان مثال همسر شما بیش از حد به رفت‌وآمد با دوستانش می‌پردازد و نسبت به شما كم‌توجهی می‌كند. حالا اگر شما شروع به غر زدن و شكایت كنید، تنها نتیجه‌ای كه دارد دور شدن بیشتر شما از همسرتان و تشدید بی‌توجهی او به شما و وقت‌گذرانی بیشتر با دوستانش است. درحالی‌كه در نگاه مسئله‌محور، شما سعی می‌كنید دلایل كم‌توجهی و وقت‌گذرانی همسرتان با دوستانش را پیدا كنید و با توجه به آن دلایل، این مشكل را حل كنید. می‌بینید؟ راهكار حل مسئله هرچند سخت‌تر است اما نتایج بهتر و مفیدتری را به همراه دارد.

    توانایی به جای اجبار

در زندگی همه ما مسائلی وجود دارد كه آنها را به اجبار یا تحمیل تعبیر می‌كنیم. وقتی تعبیر و برداشت ما از اجبار در مسائل زندگی‌مان از حدی فراتر برود و احساس عدم‌كنترل بر اطراف در ما به‌وجود بیاید همان موقع است كه لب به شكایت و غرولند باز می‌كنیم و زندگی را برای خود و اطرافیان تلخ می‌كنیم. برای پیشگیری از به‌وجود آمدن این احساس عدم‌كنترل شما می‌توانید به جای تمركز بر مسائلی كه اجباری به‌نظر می‌رسند، بر مسائلی كه ناشی از توانایی‌های شما هستند تمركز كنید؛ مثلا فرض كنید شما مجبورید صبح زود از خواب بیدار شوید و مدت زمان زیادی را رانندگی كنید تا به محل كارتان برسید. این اجبار برای زود بیدارشدن و رانندگی طولانی برای شما آزار‌دهنده است و شما هم در قبال آن كاری نمی‌توانید كنید. بسیار خب، به جای تمركز بر این مسئله به این توجه كنید كه هزاران نفر وجود دارند كه بیكارند و آرزوی داشتن كار و حرفه شما را دارند و حاضرند سختی خیلی بیشتری از شما را هم برای داشتن آن متحمل شوند و این شما هستید كه باتوجه به توانایی‌ها و استعدادهایتان توانسته‌اید این موقعیت شغلی را به‌دست بیاورید و از منافع آن بهره‌مند بشوید. در این‌صورت اگر شما به جای برداشت ناتوانی از خود، توانایی و مهارت خود را درنظر بگیرید، به جای احساسات منفی و غر، احساسات مثبت و انرژی مضاعفی را دریافت خواهید كرد.

    رها كنید

یكی دیگر از موقعیت‌هایی كه افراد در آن غر می‌زنند موقعیتی است كه یكی از اطرافیان شما، مثلا همسر یا همكار شما، رفتار نامناسبی نشان می‌دهد و شما را عصبانی می‌كند. رفتاری كه عمیق و ریشه‌ای نیست و احتمالا هیچ‌گاه به مرحله حل مسئله و راهكار منطقی نمی‌رسد یا مسئله و مشكلی از بیرون به شما اجبار می‌شود و قدرتی برای تغییر آن ندارید؛ یعنی آزار می‌بینید اما نمی‌توانید كاری انجام بدهید. در اینگونه موارد هم برای اینكه سلامت روانی خود را حفظ كنید و در ورطه غرولند كردن نیفتید 2 راه‌حل پیش‌روی شماست؛ اول اینكه به گذشته و ایام خوشی كه با فرد روبه‌روی خود داشته‌اید توجه كنید. توجه به ایام خوش گذشته و خاطرات خوشی كه داشته‌اید باعث می‌شود تحمل رفتار آزار‌دهنده فرد روبه‌روی شما راحت‌تر شده و بهتر بتوانید با موقعیت كنار بیایید. گاهی اوقات اما این راهكار جواب نمی‌دهد؛ یعنی یا گذشته خوشی وجود ندارد و یا موقعیت آنقدر آزار‌دهنده است كه توجه به خوشی‌ها كمكی در حل آن نمی‌كند. در اینگونه مواقع بهتر است این را بپذیرید كه به هر حال در زندگی مسائلی هست كه از حیطه قدرت و اختیار ما بیرون است و در چارچوب محدود قدرت ما جای نمی‌گیرد. بهتر است این مسائل را از ذهن خود بیرون كرده و سعی كنید آنها را به حال خود رها كنید. با انجام این كارخواهید دید كه به‌صورت اعجاب‌انگیزی مسائل قابل تحمل شده و حل می‌شوند.

    4نكته طلایی برای خوش‌بینی

غر نزدن تا حد زیادی به نوع نگاه شما به زندگی بستگی دارد. هرچقدر بتوانید نگاه خود را به زندگی خوش‌بینانه‌تر كنید كمتر غر خواهید زد. در اینجا چند نكته طلایی برای رسیدن به خوش‌بینی را یادآوری می‌كنیم.

1- رابطه خود را با خدا تقویت كنید. به میزانی كه قدرت خدا را در زندگی خود بپذیرید و بندگی خود را تقویت كنید، مسائل زندگی برای شما قابل تحمل‌تر و زیباتر می‌شود؛ با این نگاه حتی سختی‌های زندگی را محلی برای امتحان الهی و بالابردن صبر و تحمل خود می‌بینید و برای سربلند بیرون آمدن از آن تلاش می‌كنید.

2- اگر دقت كنید، گاهی اوقات شما می‌خواهید خوش‌بین باشید و زیبایی‌های زندگی را ببینید اما انگار به نوعی دچار تنگی خلق و بی‌حوصلگی می‌شوید و ناخودآگاه دچار بدبینی و غر‌زدن می‌شوید. این وقت‌ها، زمانی است كه زندگی فشار زیادی بر شما آورده و شما به‌شدت خسته شده‌اید. مسافرت‌های كوتاه و پناه‌بردن‌های چند‌ساعته به دامان طبیعت اثر بسیار خوبی در كاهش خستگی و آرامش شما برای یك زندگی سالم و خوش‌بینانه دارد.

3- دوستان شما، اثر ناخودآگاه و غیرمستقیم اما بسیار زیادی بر زندگی و نوع نگاه شما می‌گذارند. اگر دوست بدبین و غرغرویی دارید ابتدا تلاش كنید كه او را اصلاح كنید و اگر موفق نشدید برای جلوگیری از آسیب خودتان، كم‌كم رابطه‌تان را با او محدود كنید.

4- ثابت شده كه ورزش از طریق ترشح هورمون‌های ویژه‌ای در بدن، باعث آرامش روحی و جسمی شما می‌شود. هرچه آرامش جسمی و روحی در شما بیشتر باشد، بهتر می‌توانید مسائل را از عینك خوش‌بینی ببینید و كمتر غر بزنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha