گروهی از دانشمندان ایتالیایی با هدف ارائه فرصتهای جدید برای درمان سرطان، مکانیزمی را کشف کردند که مسئول رشد رگهای لنفاوی است.

مسدود کردن تشکیل رگهای جدید خونی و لنفوسیتی یک استراتژی موثر برای قطع و یا محدود کردن گسترش هجوم تومور است.

سلولهای تومور می توانند از طریق مکانیزمهای مختلفی از جمله رگهای دستگاه گردش خون و دستگاه لنفوسیتی گسترده شوند.

اکنون محققان لابراتوار آسیب شناسی مولکولی مرکز تحقیقات سرطان رم به نتایج جدیدی در خصوص هجوم سرطان از طریق رگها دست یافته اند.

این دانشمندان کشف کردند که مهاجرت سلولهای توموری آسان نیست. برای مثال رگهای دستگاه لنفوسیتی در "فضاهای کنترل" با یکدیگر ملاقات می کنند. این فضاهای کنترل، غدد لنفاوی نام دارد. در این مناطق، سلولهای سرطانزا شناسایی می شوند و سیستم ایمنی آنها را نابود می کنند.

به دلیل اجتناب از خطر این کنترلها، تورمورها به دفعات راههای خصوصی مختلفی می سازند و از طریق این راهها به سلولهای سالم هجوم می برند.

در این فرایند برخی از مولکولها توانایی تحریک رشد رگها را دارند. برای مثال "اندوتلین- 1" یکی از این مولکولها است. این مولکول نوعی پروتئین است که می تواند تکثیر سلولهای توموری را افزایش دهد. این مولکول قادر است به سایر مناطق هجوم برده و رگهای جدید را بسازد.

براساس گزارش سایبرمد، از دیدگاه بالینی کنترل فرایندهای رشد رگها استراتژیهای جدیدی را برای درمان سرطان و سایر بیماریها ارائه می کند.

داروهایی که اندوتلین- 1 را مسدود می کنند می توانند در درمان سرطان بسیار مفید و موثر باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha