از تیرماه سال 89 تا امروز نزدیک به پنج سال می‌گذرد؛ پنج سالی که شاید برای غلامحسین خالدی ده‌ها سال گذشته. وقتی هنوز نمی‌دانی ماندنی هستی یا رفتنی، روزگار سخت‌تر می‌گذرد. پنج سال دوری از خانواده‌ای که تنها دلبستگی‌اش به زندگی است. پنج سال دوری از جنگل‌هایی که هر روز در گوشت و پوست و روح آدمی جاری می‌شوند. پنج سال، بدون حتی یک روز مرخصی.

جمع‌آوری دیه برای نجات محیط‌بان دنا ادامه دارد

سلامت نیوز: از تیرماه سال 89 تا امروز نزدیک به پنج سال می‌گذرد؛ پنج سالی که شاید برای غلامحسین خالدی ده‌ها سال گذشته. وقتی هنوز نمی‌دانی ماندنی هستی یا رفتنی، روزگار سخت‌تر می‌گذرد. پنج سال دوری از خانواده‌ای که تنها دلبستگی‌اش به زندگی است. پنج سال دوری از جنگل‌هایی که هر روز در گوشت و پوست و روح آدمی جاری می‌شوند. پنج سال، بدون حتی یک روز مرخصی.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جهان‌صنعت، غلامحسین خالدی، محیط‌‌بان منطقه حفاظت‌شده دنا در کهگیلویه‌وبویراحمد از ٢۵ تیر سال ١٣٨٩ تاکنون به اتهام قتل مرحوم «محمد پایه‌گذار»، شکارچی در زندان مرکزی شهر یاسوج بازداشت است. اگرچه تلاش‌هایی برای گرفتن رضایت از اولیای دم صورت گرفته اما او همچنان در زندان مرکزی یاسوج است.


صدای یک مرد در هر شرایطی می‌تواند امیدوارکننده باشد. صدای خالدی اما از پشت خط تلفن زندان یاسوج تا تلفن دفتر روزنامه در تهران پر بود از بغضی که پنهانش می‌کرد. صدایش سرشار از دلتنگی برای دخترش بود.
خالدی درباره کمک‌های سازمان محیط‌زیست می‌گوید: شنیده‌ام که سازمان 200 میلیون تومان از دیه را پرداخت می‌کند. گفته‌اند همه چیز تا قبل از عید درست می‌شود اما من هنوز از هیچ چیز خبر ندارم.


به گفته خالدی، وضعیت روحی این روزهایش فرقی نکرده است. می‌گوید: پنج سال است چنین شرایطی دارم. نمی‌دانم قرار است تا کی ادامه پیدا کند اما هنوز هم امیدوارم و منتظر کمک‌های مردم هستم و بخشش خانواده محترم مقتول. همسر من بیمار است و دخترم حالا 14 ساله شده است. حالا حتما خیلی بزرگ شده است. پنج سال است که او را ندیده‌ام و نمی‌دانم چقدر تغییر کرده.


وی درباره کمک‌های سازمان‌های مردم‌نهاد و مردمی می‌گوید: هنوز هیچ کمکی از طرف انجمنی خاص به من نرسیده است تا امروز ان‌جی‌او‌های زیادی اعلام آمادگی کرده‌اند اما هنوز هیچ کمک واقعی از طرف این گروه‌ها به من نشده. راستش را بخواهید همه بیشتر از کمک کردن حرف می‌زنند ولی هیچ خبری از کمک‌های واقعی نیست.


من از زندان با خیرهای زیادی تلفنی صحبت کرده‌ام. با خبرنگار‌ها هم زیاد صحبت کرده‌ام. اما همه چیز فقط در حد صحبت کردن است. اینجا هر روز منتظر یک خبر هستم برای زنده ماندن یا مردن. یک خبر که پول درخواستی خانواده مقتول فراهم شده است. شاید تنها امیدم به همین تلفن و حرف‌هایی باشد که آدم‌هایی که هیچ‌وقت ندیدم به من می‌گویند.


صدایش آرام به گوش می‌رسد اما خوب می‌شود تمام رنج‌های این سال‌ها بین واژه‌هایش را شنید. رنج از انتظار و تنهایی و زندانی که این سال‌ها همه روز و شبش در آن خلاصه می‌شود. خستگی را هم می‌شود از صدای پشت خط تلفن احساس کرد. خستگی محیط‌بانی که دلش گرم است به کمک‌های سازمان محیط‌زیست و مردم خیر تا شاید بتواند دوباره دخترش را در آغوش بگیرد و دوباره هوای جنگل را نفس بکشد.
مگر یک محیط‌بان ساده سازمان محیط‌زیست، حقوق ماهانه‌اش چقدر است که توانایی پرداخت 750 میلیون تومان را داشته باشد. مبلغ دیه ابتدا دو میلیارد تومان تعیین شده بود که به مبلغ یک‌‌میلیاردو ۶۵٠ ‌میلیون تومان کاهش یافت و امروز به 750 میلیون تومان رسیده است. هزینه تهیه و حمل و نصب شیر سنگی دو میلیارد ریال معادل ٢٠٠ ‌میلیون تومان برآورد شده است. هزینه نصب شیرسنگی به یاد شکارچی جان‌باخته؛ ممکن است بنا به توافق با او صرف امور خیریه شود یا در اختیار خانواده اش در اموری صرف شود که اولویت آنها باشد.


هنوز نمی‌دانیم سازمان کمک می‌کند یا نه!
در گفت‌وگوی برادر خالدی با جهان صنعت، وی به وضعیت سخت برادرش اشاره و عنوان می‌کند: غلامحسین وضعیت روحی خیلی سختی دارد. مشکل اینجاست که هیچ چیز معلوم نیست. البته خیلی امیدواریم که همه چیز با صلح و آرامش تمام شود. خوشبختانه، خانواده محترم مقتول، قبول کرده‌اند که با دریافت دیه رضایت دهند اما ما هنوز نتوانسته‌ایم دیه را فراهم کنیم.
وی همچنین از میزان کمک سازمان محیط‌زیست یا حتی قطعی بودن این کمک ابراز بی‌اطلاعی می‌کند و می‌گوید: سازمان از ابتدای پرونده قول کمک داده بود اما ما هنوز از کمک‌های سازمان خبری نداریم.
برادر خالدی درباره جزییات مشکلات برادرش ابراز بی‌اطلاعی می‌کند و خانم صیادی را به‌عنوان پیگیر امور غلامحسین خالدی معرفی می‌کند.


پخش فیلم مجید برزگر به نفع جمع‌آوری دیه خالدی
از سویی دیگر صیادی که برای کمک به غلامحسین خالدی فعالیت می‌کند، در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» به نشستی در 30 بهمن که برای کمک به وی برگزار می‌شود، اشاره می‌کند و می‌گوید: امیدواریم در این گردهمایی بتوانیم همه مبلغ تعیین شده از طرف خانواده مقتول را جمع‌آوری کنیم. همه منتظریم در گردهمایی روز30 بهمن تعداد زیادی از افراد خیر حضور پیدا کنند و حتی منتظر کمک‌های مالی خانم ابتکار، رییس سازمان محیط‌زیست در این گردهمایی هستیم.
از آنجایی که سازمان تا امروز فقط اعلام کرده کمک می‌کند ولی هنوز هیچ کمک مالی به شماره حساب جمع‌آوری دیه واریز نکرده است، همه امیدواریم کمک سازمان محیط‌زیست در روز همایش به دست ما برسد.
وی از توافق‌هایی با مجید برزگر، کارگردان درباره نمایش یکی از فیلم‌هایش به نفع جمع‌آوری دیه خالدی خبر می‌دهد و ابراز امیدواری می‌کند، هرچه زودتر موفق به کسب مجوز از وزارت ارشاد برای یکی از سالن‌های سینما بولوار یا ایوان شمس برای پخش حمایتی این فیلم شود.
همچنین صیادی با اشاره به جمع‌آوری 80 میلیون تومان از مبلغ تعیین‌شده با کمک‌های مردمی ابراز امیدواری می‌کند هرچه زودتر مبلغ نهایی جمع‌آوری شود.


واکنش محیط‌زیست به درخواست کمک برای دیه محیط‌بان
سازمان محیط‌زیست بعد از فعالیت‌های بسیاری که برای کمک به غلامحسین خالدی شد، در نامه‌ای درباره نحوه و میزان کمک‌های سازمان محیط‌زیست اطلاعاتی را منتشر کرد.
در بخشی از این نامه آمده است: حضور تشکل‌های مردم‌نهاد، اصحاب رسانه، همکاران بازنشسته و همکارانی از دیگر استان‌ها به عنوان عضو ناظر و در سرشماری‌های سالانه حیات ‌وحش به دلیل شفاف‌سازی آمار و عملکرد سالانه همکاران و بررسی نقاط ضعف و قوت مناطق، در سال‌های ٨٩ تا ٩۴ نشان می‌دهد حیات‌وحش این مناطق نه‌تنها کاهشی نداشته بلکه از رشد چشمگیری برخوردار بوده است، هرچند مشکلات و کمبودهای قانونی، قضایی، معیشتی و امنیتی پا‌به‌پای شغل محیط‌بانی وجود دارد بنابراین نتایج مثبت، نشان‌دهنده انگیزه، تلاش و حضور مستمر محیط‌بانان در این مناطق بوده است. این اداره کل از بدو دو حادثه تلخ تاکنون کلیه حمایت‌های لازم از حیث پشتیبانی اعم از انتخاب وکیل مجرب و حمایت‌های معیشتی از خانواده محیط‌بانان را در دستور کار خود قرار داده اما از طرفی ضمن احترام به قوانین دستگاه قضا، همه افراد و صاحبنظران علم حقوق و قضا استحضار دارند که آرا و تصمیمات دادگاه به جهت استقلال قاضی فقط در چارچوب قوانین تعریف شده یعنی اعتراض و تجدید نظر و فرجام‌خواهی قابل پیگیری است؛ ضمن اینکه مجموعه این اداره کل اعم از مدیریت پرسنل و محیط‌بانان به نمایندگی از سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور با توسل به افراد محلی، معتمدان، صاحبنظران و نفوذ مقام‌های سیاسی، از لحظه حادث‌شدن تلخ این دو قتل تا به امروز تمام همت و تلاش خود را برای حل و فصل آبرومندانه، هم به جهت حفظ آبروی خانواده محترم دو مقتول (رضایی و پایه‌گذار) و هم به جهت حفظ شان اداری، تلاش‌های مضاعفی داشته است که اگر تا به امروز حکمی درخصوص تقی‌زاده اجرا نشده یا رای دادگاه درخصوص خالدی صادر نشده دلیل بر همین تلاش‌هاست ضمن اینکه بخش اعظمی از این تلاش‌ها مرهون لطف و عنایت خانواده پایه‌گذار و رضایی به محیط‌زیست و اصل پنجاهم قانون اساسی بوده است. به‌هرحال این نکته قابل یادآوری است که سازمان محیط‌زیست همانند سایر مجموعه دستگاه‌های اجرایی دولت، تحت حساب‌رسی‌های‌ مالی اعم از ذی‌حسابی و دیوان محاسبات است و در قالب قوانین و مقررات مصوب و ابلاغی مدیریت‌شده انجام وظیفه می‌کند که موضوع پرداخت دیه و دیگر مطالبات باید در چارچوب قوانین و مقررات و در ردیف‌های تعریف‌شده اجرا شود اما تا جایی که مقررات اجازه بدهد این اداره کل پشتیبانی مالی را به استناد احکام انجام خواهد داد.


چشم محیط‌بان به کمک‌های مردمی
پنج سال از اولین روزی که خالدی راهی زندان زنجان شد، گذشته است و هنوز هم چشم‌های او مانده به قلب و دست مردمی که امید و شوق زندگی را برایش آواز داده‌اند. امروز اما سخن از زندگی انسانی است که روزها برایش به سختی می‌گذرد. سخن از دختر 14 ساله‌ای است که شماره حسابی را هر روز چک می‌کند به امید بیشتر شدن کمک مردمی که همیشه به سمت همیاری قدم برمی‌دارند.
شاید بتوانیم با کمک‌هایی هرچند کوچک دل دختر 14 ساله‌ای که پنج سال در انتظار آغوش پدر است را شاد کنیم. شماره حسابی برای کمک به این فرد که برای پاسداری از محیط‌زیست و حیات‌وحش این سرزمین زندگی و جان خود را به میان گذاشته، جهت دریافت کمک‌های مردمی و خیران گرامی اعلام شده به این قرار است:
بانک صادرات؛ به‌نام غلامحسین خالدی: 6037691558967139

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha