یکشنبه ۲۲ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۲:۴۸
کد خبر: 17341

رییس انجمن صرع ایران با اشاره به جنبه‌های اجتماعی پررنگ این بیماری تصریح كرد: برای ارتقای سطح آگاهی جامعه، نام‌گذاری یك روز در سال به عنوان روز ملی صرع می‌تواند نقش مهمی در این زمینه ایفا كند.

دكتر شهرام ابوطالبی در گفت وگو با  ایسنا، با بیان اینكه حدود پنج سال است انجمن پیگیر تعیین روز ملی صرع است، اظهار كرد: آخرین مكاتبه 20 روز قبل انجام شده است كه هنوز پاسخی دریافت نكرده‌ایم.

وی با اشاره به این كه انجمن صرع یك سازمان مردم نهاد (NGO) است كه با حمایت خیرین اداره می‌شود، مشكلات مالی انجمن را یكی از مهمترین مسائل پیش روی این تشكل صنفی عنوان و تاكید كرد: با توجه به شرایط اقتصادی،‌ حجم كمك‌های خیرین شروع به كاهش كرده است و ما حتی در انجام فعالیت‌های معمول انجمن با مشكل مواجهیم.

ابوطالبی افزایش قیمت داروها و نیز عدم پذیرش داروهای جدید توسط بیمه‌های درمانی از یك سو و كاهش چشمگیر كمك‌های مالی انجمن به اعضای خود را از سوی دیگر، از جمله دلایل تشدید مشكلات مالی عنوان كرد و افزود: پیش از این بودجه مختصری به انجمن صرع تعلق می‌گرفت كه حدود دو سال است این ردیف بودجه حذف شده است.

وی ادامه داد: گفته می‌شد كه این ردیف به سازمان بهزیستی تعلق گرفته است و از این پس این مبلغ باید توسط وزارت رفاه به انجمن پرداخت شود، اما علی رغم پیگیری‌های صورت گرفته، هیچ پرداختی صورت نگرفته است.

دكتر ابوطالبی با اشاره به نقش بیمه كردن اعضا در بهبود وضعیت رفاهی و درمانی اعضای انجمن، تشریح كرد: طبق قانون، اگر انجمن بخواهد فرد مصروع را بیمه خویش فرما كند، ناچار است كل اعضای خانواده را بیمه و همه هزینه آن را پرداخت كند.

وی با اشاره به بی نتیجه بودن مذاكرات با بیمه خدمات درمانی تاكید كرد: اگر وزیر بهداشت در راستای رفع این مشكل اقدام كند، انجمن می‌تواند تقریبا تمام اعضای غیر بهره‌مند از بیمه خود را بیمه كند.

رییس انجمن صرع ایران در حالی از پیگیری‌های انجمن برای احتساب صرع در زمره بیماری‌های خاص خبر داد كه بیش از یك میلیون مصروع معادل 1 تا 2 درصد جمعیت كشور را تشكیل می‌دهند.

وی با تاكید بر اینكه چنین اقدامی نقش بسزایی در كاهش هزینه‌های درمان مصروعان كشور خواهد داشت به مقوله اقتصاد بهداشتی اشاره و تاكید كرد: هزینه‌های درمانی این بیماران در مقایسه با بیماریهای خاص بسیار كمتر است.

دكتر ابوطالبی علت مخالفت وزارت بهداشت با این اقدام را عدم ناتوان كنندگی بیماری صرع عنوان و تاكید كرد: 20 درصد مبتلایان، ‌از صرع مقاوم كه كاملا ناتوان كننده است رنج می‌برند و می‌توان دست كم این بخش از مصروعان را در زمره بیماران خاص قلمداد كرد.

وی در پایان با بیان اینكه صرع یكی از شایع‌ترین بیماریهای مغز و اعصاب است، تاكید كرد: با مدیریت و درمان صحیح این بیماری، فرد می‌تواند زندگی معمولی خود را پی بگیرد؛ از این رو لازم است سیاست‌های ویژه‌ای برای در اولویت قرار دادن این بیماری در نظر گرفته شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha