یکشنبه ۲۲ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۳:۱۵
کد خبر: 17344

معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی زنجان، نکاتی را در رابطه با مصرف منطقی داروها به ویژه ورزشکاران اعلام کرد.

در این اطلاعیه با ذکر این مطلب که بحران تجویز و مصرف بی رویه دارو در کشور جدی است و همه در برابر این معضل مسئول هستیم، آمده است: داروها مانند تیغ دولبه هستند و در کنار اثرات مفید در درمان بیماریها، می توانند طیف گسترده ای از عوارض زیان بار را به همراه داشته باشند که بر همین اساس، روزانه هزاران نفر در سراسر جهان قربانی این عوارض می گردند.

در این اطلاعیه ضمن اشاره به مصرف بجا، به موقع و به اندازه داروها، توصیه شده است: جهت اطمینان از درمان، باید داروها تا اتمام دوره درمان مصرف شوند. همچنین حتی با وجود علائم مشابه بیماری، هیچ دارویی به دیگران توصیه نشود.

در ادامه با تأکید بر اینکه عوارض جانبی ناشی از مصرف نادرست گیاهان دارویی کمتر از داروهای شیمیایی نیست، تصریح شده است: مصرف بی رویه ویتامین ها بدون تجویز پزشک، همچنین استفاده از داروهای نیروزا نه تنها تأثیر قابل توجهی در کارآیی ورزشکاران ندارد، بلکه می تواند عوارض جبران ناپذیری برای فرد به دنبال داشته باشد.

این اطلاعیه جوانان را آسیب پذیرترین قشر جامعه در برابر کاربرد نابجای داروها و سایر مواد نامناسب عنوان کرد و هشدار داده است: سرطان هایی نظیر سرطان کبد، پروتستان، روده و مغز، همچنین عقیمی، نارسایی حاد کلیوی، افزایش چندین برابری احتمال سکته های مغزی و قلبی و بروز رفتارهای خطرناک، تنها بخشی از عوارض خانمان برانداز استفاده از داروهای دوپینگی می باشد.

در اطلاعیه معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی توصیه شده است: هرگز داروها در معرض نور مستقیم، رطوبت و دمای بالا قرار نگیرند و اطلاعات درج شده بر روی بسته بندی و یا بروشور داخل دارو، درخصوص شرایط نگهداری و مصرف دارو مطالعه گردد.

در این اطلاعیه با ذکر این مطلب که داروسازان مناسب ترین افراد برای تأمین اطلاعات دارویی مورد نیاز می باشند، تأکید شده است: تنها محل مطمئن و توصیه شده جهت تهیه دارو، داروخانه است و تعداد زیادی از داروهای خارجی که در بازار سیاه به فروش می رسند، آلوده و یا فاقد مواد مؤثر دارویی می باشند.

این اطلاعیه با اشاره به اینکه مدیریت صحیح مصرف داروها در خانواده، پایه سلامت انسان در جامعه است، خاطرنشان کرده است: معلمان و مربیان مدارس می توانند نقش بسیار اساسی در اشاعه فرهنگ مصرف صحیح داروها ایفا نمایند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha