رئیس دبیرخانه کنترل دخانیات سازمان بهداشت جهانی گفت: استرالیا، کانادا،ترکیه و برزیل از جمله کشورهای موفق در کاهش مصرف دخانیات هستند و افزایش مالیات مواد دخانی یکی از مهمترین عوامل موفقیت آنهاست.

سلامت نیوز:رئیس دبیرخانه کنترل دخانیات سازمان بهداشت جهانی گفت: استرالیا، کانادا،ترکیه و برزیل از جمله کشورهای موفق در کاهش مصرف دخانیات هستند و افزایش مالیات مواد دخانی یکی از مهمترین عوامل موفقیت آنهاست.


به گزارش سلامت دنیوز به نقل از ایرنا،ورا سیلوا، رئیس دبیرخانه کنوانسیون منع دخانیات سازمان بهداشت جهانی در نشست خبری با خبرنگاران در محل وزارت بهداشت، در پاسخ به این پرسش بر اهمیت افزایش مالیات مواد دخانی در کاهش مصرف آن تاکید کرد.

وی گفت: مصرف سیگار در ایران طی سالهای اخیر با تعهد ایران به کنوانسیون جهانی منع مصرف دخانیات تا حدی کنترل شده است و ایران از این نظر یکی از کشورهای پیشرو در بین کشورهای در حال توسعه در منطقه خاورمیانه است.

**افزایش مصرف قلیان در بین جوانان ایران

سیلوا اضافه کرد: با این وجود نگرانی ها و مشکلات جدی نیز در این حوزه در ایران وجود دارد که یکی از آنها افزایش مصرف قلیان در این کشور به خصوص در بین حوانان و به ویژه دختران است که باید مراقب این مسئله مهم باشیم.

وی گفت: اگر ایران می خواهد در آینده، جامعه ای سالم و ثروتمند داشته باشد باید جلوی افزایش مصرف مواد دخانی به خصوص قلیان را بگیرد و یکی از مهمترین راهکارهای رسیدن به این هدف افزایش مالیات بر مواد دخانی و گران کردن این کالاها از جمله قلیان است.

رئیس دبیرخانه کنوانسیون کنترل دخانیات سازمان بهداشت جهانی با اشاره به دیدار با اعضای کمیسیون بهداشت مجلس ایران افزود: اکنون ایران در فصل بودجه سال آینده قرار دارید، مجلس ایران می تواند با تصویب لایحه افزایش مالیات سیگار نقش مهمی در کنترل و کاهش مصرف مواد دخانی ایفا کند.


**شرکتهای دخانی آماده هجوم به کشور در شرایط پساتحریم

وی افزود:، باید از فرصت پس از تحریم استفاده کنیم و اجازه ندهیم در شرایط پساتحریم، شرکتهای دخانی به بازار این کشور هجوم بیاورند.سیلوا در پاسخ به این پرسش که شرکتهای چند ملیتی که به دنبال سود خود در کشورهای مختلف هستند، چگونه عمل می کنند، گفت: شرکتهای چند ملیتی دخانیات برای کسب سود خود در همه جای جهان حضور دارند و بدون توجه به ملیت کشورها، مردم اقصی نقاط جهان را قربانی سود خود می کنند و از این نظر فرقی بین ایران و کشورهای دیگر وجود ندارد.

وی اضافه کرد: ایران پروتکل منع مصرف دخانیات را امضا کرده و با توجه به قدرت رهبری ایران در منطقه، انتظار است، که کشورهای دیگر منطقه مدیترانه شرقی و خاورمیانه نیز از ایران تاثیر بگیرند.

سیلوا گفت: هر روز هزاران نفر به علت مصرف دخانیات جان خود را از دست می دهند و افرادی که از مصرف دخانیات سود می برند هر روز با روشهای جدیدتر جوانان را به مصرف بیشتر ترغیب می کنند.

رئیس دبیرخانه کنوانسیون کنترل دخانیات سازمان بهداشت جهانی افزود: وقتی در جامعه می بینیم که فرهنگ عمومی تحت تاثیر تبلیغات به سمت مصرف بیشتر مواد دخانی حرکت می کند باید از همه ظرفیتها تا از میزان مصرف کم کنیم و یکی از راههای آن این است که در مدارس تبلیغ کنیم که چقدر مصرف دخانیات مضر است.

وی اضافه کرد: اگر این کار را نکنیم،؛ بچه های ما از پول توجیبی خود به جای اینکه مواد مفید بخرند، به سمت خرید سیگار و قلیان می روند، وقتی که پدر و مادر جلوی بچه سیگار می کشند یا قلیان مصرف می کنند، به تدریج کودکانشان نیز آلوده می شوند، بنابراین صحبت کردن به تنهایی کافی نیست باید برای نسل جدید الگوسازی کنیم.

سیلوا اضافه کرد: برای افزایش آگاهی عمومی باید کاری کنیم که روی بسته های سیگار تبلیغات نباشد و باز هم تکرار می کنم که یکی از موثرترین روشهای مبارزه با دخانیات افزایش قیمت و مالیات سیگار و محصولات دخانی است که می تواند رفتار مردم را تغییر دهد.

وی گفت: مواد دخانی نباید در دسترس افراد زیر 18 سال باشد، کشاورزانی که توتون و تنباکو می کارند باید به سمت کشت جایگزین هدایت و تشویق شوند و نقش دولتها و مجالس برای اصلاح قوانین بسیار مهم است.

سیلوا اضافه کرد: یک اصل مهم دیگر این است صاحبان صنایع دخانیات و وارد کنندگان آن نباید در جلسات سیاستگذاری و تصمیم گیری در دولت و مجالس حضور داشته باشند و نباید فراموش کنیم که نقش شرکتهای داخلی تولید دخانیات هیچ فرقی با شرکتهای چند ملیتی ندارد و باید بین صنعت و سیاستگذاران فاصله باشد.


**الگوی کشورهای موفق در مبارزه با دخانیات

رئیس دبیرخانه کنوانسیون کنترل دخانیات سازمان بهداشت جهانی در پاسخ به پرسش دیگر ایرنا مبنی بر اینکه کشورهای موفق در کنترل دخانیات چه کشورهایی هستند و چگونه به این موفقیت رسیدند، توضیح داد: استرالیا، فنلاند،کانادا و در بین کشورهای در حال توسعه ترکیه، اروگوئه، برزیل،افریقای جنوبی، مصر و تایلند در کاهش مصرف دخانیات موفق بوده اند.

وی افزود: این کشورهای اقدامات زیادی انجام داده اند اما مهمترین اقدام آنها افزایش مالیات مواد دخانی و گران کردن این کالای مضر بوده است، ضمن اینکه تلاش کردند، اماکن عاری از دخانیات داشته باشند.

سیلوا گفت: ساده سازی و یکنواخت سازی بسته بندی مواد دخانی بدون تبلیغ نام کمپانی نیز از دیگر اقدامات کشورهای موفق از جمله استرالیا بوده است.وی افزود: کشور برزیل نیز با ایجاد سیستم رهگیری دخانیات و کنترل مرزها و نیز افزایش قیمت توانست، قاچاق، عرضه و مصرف مواد دخانی را کنترل کند.

وی اضافه کرد: یک نکته مهم در کنترل دخانیات نیز این است که فرد مصرف کننده، بیمار است و همه جامعه به خصوص خانواده باید برای درمان او را حمایت کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha