رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با بیان اینکه بر اساس تحقیق اخیر شرکت کنترل کیفیت هوا 80 درصد آلودگی هوا ناشی از احتراق وسایل نقلیه موتوری اعم از موتورسیکلت و خودروهای سواری است، گفت: در آنالیزی که اخیرا انجام شده سهم هرکدام از این موارد مشخص شده است.

سلامت نیوز: رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با بیان اینکه بر اساس تحقیق اخیر شرکت کنترل کیفیت هوا 80 درصد آلودگی هوا ناشی از احتراق وسایل نقلیه موتوری اعم از موتورسیکلت و خودروهای سواری است، گفت: در آنالیزی که اخیرا انجام شده سهم هرکدام از این موارد مشخص شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا،رحمت‌الله حافظی در واکنش به تصمیم اخیر کمیته اضطرار مبنی بر اعلام تعطیلی مدارس و آغاز ساعت کاری ادارات با دو ساعت تاخیر قبل از روزی که آلودگی هوا از مرز هشدار بگذرد، اظهار کرد: این اقدام درست و بجا بود، کمیته اضطرار باید همیشه قبل از بروز آلودگی هوا جلسه تشکیل می‌داد اما در گذشته تصمیمات کمیته وقتی اعمال می‌شد که سازمان هواشناسی به صورت مستند مسائل مربوط به هوا را اعلام کند که معمولا این اقدام مستند صورت نمی‌گرفت و در قالب اطلاعیه‌های شفاهی، سازمان هواشناسی برای دو تا سه روز بعد گزارشی را مطرح می‌کرد که قطعا نمی‌توانست مبنای تصمیم‌گیری در کمیته اضطرار باشد.


وی با بیان اینکه این برای اولین بار بود که سازمان هواشناسی به صورت مکتوب اعلام کرد که روزهای دوشنبه و سه‌شنبه میزان آلودگی هوا از مرز 150 عبور خواهد کرد، افزود: این اطلاعیه مستندی بود برای کمیته اضطرار که دو روزی را که سازمان هواشناسی وضعیت آلودگی هوا را اضطرار پیش‌بینی می‌کند، تعطیل اعلام کند.
رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران ادامه داد: این اتفاق باید همیشه می‌افتاد اما متاسفانه آنها صبر می‌کردند غلظت آلودگی آنقدر زیاد می‌شد که حتی میزان دید کاهش پیدا می‌کرد و در آن زمان احساس اضطرار می‌کردند و تصمیم می‌گرفتند کمیته را تشکیل دهند.


حافظی در خصوص اظهار نظرات متفاوت درباره تاثیر میزان هر یک از آلاینده‌ها در آلودگی هوا توضیح داد: اینکه هر شخصی در خصوص تاثیر آلاینده‌ها در آلودگی هوا نظر متفاوتی را اعلام می‌کند، قابل پذیرش نیست. صحبت‌ها باید مبتنی بر مدارک مستند و علمی باشد.


وی اضافه کرد: اخیرا شرکت کنترل کیفیت هوا تهران اقدام بسیار ارزشمندی را انجام داد و در نقاط مختلف شهر دستگاه‌هایی را تعبیه کرد که میزان آلاینده‌ها را روی فیلترهایی جذب می‌کرد. آنها پس از این آلاینده‌ها را برای آنالیز به خارج از کشور فرستادند و آنالیز آلاینده‌های هوای تهران در حال‌حاضر کاملا مشخص شده است.

حافظی ادامه داد: براساس نتایج به دست آمده از این بررسی مشخص است که علت بیشترین آلودگی هوا در تهران ناشی از احتراق وسایل نقلیه موتوری اعم از موتورسیکلت و خودروهای سواری است. در گذشته و قبل از این مطالعه براساس نظرات کارشناسی حدود 80‌درصد از آلودگی هوای شهر تهران ناشی از وسایل متحرک که همان خودروها و موتورسیکلت‌ها هستند، شناخته شده است.


رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران عنوان کرد: 20درصد دیگر از عواملی که باعث آلودگی هوا می‌شود ناشی از فعالیت‌های عمرانی در سطح شهر، وجود کارگاه‌های صنعتی و همچنین احتراق موتورخانه‌ها و تاسیساتی که در سطح پایتخت وجود دارد، تشخیص داده شده است.


وی در واکنش به اظهارات یکی از مسئولان اداره محیط‌زیست استان تهران که گفته بود شهرداری در این تحقیق با ما هماهنگی انجام نداده و آماری که اکنون اعلام می‌شود متعلق به سال 79 است، گفت: گزارشی که امروز سازمان کنترل کیفیت هوا اعلام کرده دقیقا نشان می‌دهد تحقیقی که در سال 79 اتفاق افتاده است مستند بوده و امروز نیز وضعیت آلودگی هوا و میزان تاثیر آلاینده‌ها همانند همان سال است.


رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران تاکید کرد: به نظر مسئولان اداره محیط زیست استان تهران اگر ایرادی از لحاظ علمی بر پایش آلاینده‌ها توسط شرکت کنترل کیفیت هوا وجود دارد آن را با سند بیان کنند، زیرا دستگاه‌های استاندارد این آلاینده‌ها را جمع‌آوری کرده و بعد هم آنالیز شده است. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha