انگار باب شده است هر بار که می‌خواهند کمپ ترک اعتیاد یا مرکز درمانی و بازپروی یا حتی سامان‌سرایی را در محله‌ای افتتاح کنند به مذاق مردم محل خوش نیاید و جمع شوند برای اعتراض. این اتفاق در مناطقِ 2 و 17 هم رخ‌داده است. حال سؤال این است: «چرا همه شعار مرگ بر اعتیاد را سر می‌دهند اما دوست ندارند کمپ ترک اعتیاد یا مرکز بازپروری نزدیک آن‌ها باشد؟»

سلامت نیوز: انگار باب شده است هر بار که می‌خواهند کمپ ترک اعتیاد یا مرکز درمانی و بازپروی یا حتی سامان‌سرایی را در محله‌ای افتتاح کنند به مذاق مردم محل خوش نیاید و جمع شوند برای اعتراض. این اتفاق در مناطقِ 2 و 17 هم رخ‌داده است. حال سؤال این است: «چرا همه شعار مرگ بر اعتیاد را سر می‌دهند اما دوست ندارند کمپ ترک اعتیاد یا مرکز بازپروری نزدیک آن‌ها باشد؟»

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه نوآوران، چند روز پیش سخنگوی مجمع نمایندگان تهران گفت که با توجه به اعتراضات مردمی کمیته‌ای برای بررسی راه‌اندازی کمپ کارآموزی معتادان در حکیمیه و زهتابی در مجلس تشکیل‌شده است.

اعتراض از کجا شروع شد

ماجرا ازاین‌قرار است که شهرداری و استانداری تهران مراکزی را برای مهارت‌آموزی معتادان راه‌اندازی کرده‌اند اما در سه محله در مناطق 14، 17 و 4 مردم نسبت به احداث این کمپ‌ها اعتراض دارند. البته مکان کمپ در منطقه 14 تغییریافته است و در حال حاضر مشکل مربوط به دو منطقه حکیمیه و زهتابی در منطقه 17 است که باعث اعتراضات مردمی شده و قرار شد کمیته‌ای متشکل از نماینده شورای شهر، نماینده شهرداری تهران، عضو مجمع تهران، برای بررسی مشکل تشکیل شود. حافظی از شورای شهر، هوشیار از شهرداری تهران و طبیب‌زاده از مجمع نمایندگان تهران عضو این کمیته هستند.

اعتراضات شبه قانونی

به‌هرحال در قانون مبارزه با مواد مخدر تمام اقداماتی که در راستای مبارزه با مخدر و کاهش و بهبود مصرف باید انجام شود مشخص‌شده است که یک قسمت آن به موضوعاتی مانند تأسیس کمپ، افتتاح مراکز کارآفرینی و مواردی ازاین‌دست توجه دارد. «حسین طلا» سخنگوی مجمع نمایندگان تهران دراین‌باره به «نوآوران» می‌گوید: در شورای مبارزه با مواد مخدر همه مسایل معلوم شده و استاندار هم رئیس این شوراست. در استانداری تهران یک مدیرکلی به نام مدیرکل مبارزه با مواد مخدر وجود دارد که پیگیری موضوعاتی مانند آنچه مورد اعتراض مردم قرارگرفته است را در دست بررسی دارد.به گفته وی در این قانون برای سازمان‌های مختلف مثل فنی و حرفه‌ای، نیروی انتظامی یا وزارت بهداشت و درمان وظایفی مشخص‌شده است که این مراکز باید آن را انجام دهند؛ اما در مجموعه‌هایی مثل شهرداری در صورت تقاضای استاندار مجموعه برای همکاری وارد عمل می‌شود.

فضای مناسب باید باشد

طلا درعین‌حال که به خاطر مشارکت شهرداری در کاهش آسیب اعتیاد از این نهاد قدردانی می‌کند اما بخشی از مشکلات را نیز ناشی از بی‌برنامگی مدیران این بخش می‌داند و ادامه می‌دهد: همه شهری مثل تهران را شهر برخورداری می‌دانند اما واقعیت این است که ما نتوانستیم متناسب با توسعه شهر تهران، فضای ضروری برای اداره آن را نیز فراهم کنیم؛ یعنی اگر بگوییم موضوع کارتن‌خواب‌ها یا گدایان خیابانی معضل شهرهای بزرگ است و دستگاه‌ها باید همکاری کنند تا چنین مشکلی برطرف شود عملا باید مکان‌هایی برای جمع‌آوری این افراد معضل آفرین مشخص شود. مردم حق‌دارند دلشان نخواهد چنین مراکزی در نزدیکی آنان باشد.

جمع‌آوری گدایان متجاهر

وی بابیان اینکه بعد از مطرح‌شدن حضور 15 هزار متکدی متجاهر در تهران دستگاه‌های مختلف پای‌کار آمدند، این دستگاه‌ها را چنین لیست کرد:‌ «مجمع نمایندگان تهران، وزارت کشور، شهرداری تهران و دستگاه‌هایی مثل فنی و حرفه، نیروی انتظامی و بهداشت و درمان دورهم جمع شدند تا این افراد جمع‌آوری شوند و بعدازآن بحث بازپروری آنان مطرح شد.» سخنگوی مجمع نمایندگان تهران ادامه می‌دهد: «این افراد باید حرفه‌ای یادبگیرند زیرا اگر درآمدی داشته باشند و به آن در این مورد کمک شود سالم باقی می‌مانند و به جامعه برگردند.» وی بابیان اینکه در بحث اعتیاد،‌ بهترین درمان چهره به چهره است و بعد از ترک هم باید به ارتباط به‌گونه‌ای باشد که دائما به این افراد تذکر داده شود، می‌گوید:‌ «می‌خواهیم مراکزی را ایجاد کنیم تا با بازپروی فرد معتاد بعد از ترک اعتیاد امکان بازگشت وی به چرخه اعتیاد را به صفر برساند؛ اما مساله جانمایی ایجاد این مراکز است. مردم‌ دوست ندارند حتی این افراد بهبودیافته در محله آن‌ها تجمع کنند.»

داستان ترس از آبرو است

باید علت خاصی داشته باشد که مردم نسبت به حضور حتی افراد بهبود یافت در همسایگی خود عکس‌العمل نشان می‌دهند. طلا دراین‌باره می‌گوید: «دلیل مشخصی دارد. آن‌ها معتقدند وقتی برای دخترانشان خواستگار می‌آید دیدن افراد معتاد در یک محل باعث می‌شود از ادامه مراسم خودداری کنند. البته ماجرای دیگر هم وجود دارد، ‌ایجاد مراکز ترک اعتیاد در منطقه‌های مختلف باعث افت قیمت ملک هم می‌شود.»

وی می‌گوید: «شهرداری می‌خواهد مراکز کارآفرینی در شهر برای معتادان بهبودیافته ایجاد کند، در اصل هیچ فرد معتادی در این مراکز تردد ندارد یعنی مدتی آنجا می‌مانند؛ اما مردم حکیمیه نظر دیگری دارند. مردم معتقدند این مراکز یکسری ذهنیت ایجاد می‌کنند مثلا در امین‌آباد و شهرری که بیمارانی نگهداری می‌شوند اسم خاصی روی منطقه گذاشته‌شده است و همه این مراکز را به دیوانه‌خانه‌های شهر می‌شناسند. به‌این‌ترتیب وقتی برای دختران مردم آن منطقه کمتر خواستگار می‌آید و چون مردم فکر می‌کنند مردم این منطقه نیز مشکلات روحی دارند. به این خاطر مردم حکیمیه هم‌فکر می‌کنند اگر چنین مجموعه‌ای در منطقه آنان ساخته شود برای بچه‌هایشان بد می‌شود.»سخنگوی مجمع نمایندگان تهران ادامه می‌دهد: یکسری اثرات روانی هم وجود دارد، یعنی روی قیمت ملک هم تاثیر می‌گذارد به عبارتی متقاضی ملک در این مناطق کم می‌شود و وقتی عرضه زیاد باشد قیمت پایین خواهد آمد. مردم منطقه 17، محله زهتابی هم می‌گویند که مجموعه بهاران برای آنان مشکل ایجاد می‌کند.

و حرف آخر

مجمع نمایندگان این موضوع را موردبررسی قرار می‌دهد و البته از متولیان شهرداری و استانداری دعوت‌شده تا در یک گردهمایی این مشکل را به‌طرف کنند. حالا باید این حاشیه‌ها را که احیانا موجب مکدر شدن مردم می‌شود حل کنیم تا این کار به بهترین حالت ممکن صورت بگیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha