جمعه ۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۴
کد خبر: 173576

یک متخصص پوست گفت: راهی برای جلوگیری از ایجاد ترک‌های پوستی در بارداری وجود ندارد.

سلامت نیوز:یک متخصص پوست گفت: راهی برای جلوگیری از ایجاد ترک‌های پوستی در بارداری وجود ندارد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر مسعود مسلمی  با بیان اینکه عوامل متعددی در ایجاد ترک‌های پوستی موثر است، اظهار کرد: ترک‌های پوستی با افزایش حجم بدن در تغییراتی مانند عضله‌سازی، افزایش قد و تغییرات بلوغ (دوران رشد)، چاق شدن و بارداری ایجاد می‌شود.


وی ادامه داد: با ایجاد این تغییرات، پوست نمی‌تواند خود را با سرعت افزایش حجم بدن تطابق دهد در نتیجه از داخل ترکیده و کشیده می‌شود که اصطلاحا به آن "استرچ‌مارک" می‌گویند. این ترک‌ها ممکن است در هر قسمت از بدن ایجاد شوند، اما بیشتر بر روی نواحی مانند ران، شکم و پهلوها دیده می‌شوند.


این متخصص پوست با اشاره به اینکه مصرف بیش از اندازه کورتون‌ها به صورت خوراکی و تزریقی نیز در ایجاد ترک‌های پوست موثر است، گفت: معمولا برای درمان ترک‌ها عامل ایجاد کننده بررسی می‌شود و در صورتی که عامل آن مصرف کورتون باشد، بیمار باید دارو را قطع کند یا شکل مصرف را تغییر دهد.


مسلمی گفت: بدنسازهایی که از داروهای هورمونی جهت عضله‌سازی استفاده می‌کنند نیز بهتر است که از مواد طبیعی بهره برند، زیرا کمتر در ایجاد ترک پوست در ناحیه عضله‌ها نقش دارد.


این متخصص پوست با بیان اینکه ابتلا به تومورهای نوع خوش خیم یا بد خیم نیز در ایجاد ترک پوست موثر است، خاطر نشان کرد: در بارداری راهی برای جلوگیری از ایجاد ترک‌های پوستی وجود ندارد و در ماه‌های اولیه بارداری که پوست کشیده می‌شود، می‌توان دو بار در روز از کرم‌های ضد ترک پوستی استفاده کرد تا پوست متعادل شود و کمی از ایجاد ترک‌های پوستی جلوگیری شود. در گذشته که کرم‌های ضد ترک وجود نداشت، مردم از روغن‌های گیاهی یا معمولی مانند روغن زیتون و حیوانی استفاده می‌کردند که بی‌تاثیر هم نبود.


وی با بیان اینکه روش‌های درمانی ترک‌های پوستی تنها 10 درصد موثر است، افزود: معمولا روش‌های درمانی جهت جلوگیری از پیشروی ترک‌ها به کارگرفته می‌شوند؛ به گونه‌ای که در صورت وجود ترک آن را ترمیم و جمع‌تر می‌کند، اما به صورت کامل بهبود نمی‌یابد، البته روش‌های درمانی دیگری نیز جهت برطرف کردن ترک به کارمی‌رود که 20 تا 30 درصد ترک‌ها را کاهش می‌دهد.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha