گفتیم ما هم در سازمان نگران شوونات اسلامی هستیم، نگران اخلاقیات هستیم، اما نكته‌ای كه وجود داشت این بود كه، زمانی كه در ایام عید در این منطقه چند ماشین با هم تصادف كردند و چند جنازه كف جاده بود، آیا ما به عنوان دولت و شما به عنوان دادستان نباید نگران جان افراد باشیم، چرا آن روز این اتفاق نیفتاد، چرا ما روی بعضی موارد كه حساسیت كمتری دارند، تمركز می‌كنیم و از موارد مهم‌تر غافل می‌شویم، به دادستان گفتم، اگر من جای شما بودم، آن روز راه را می‌بستم و می‌گفتم چند نفر جان‌شان را از دست داده‌اند و اداره راه و پلیس و میراث فرهنگی را مورد پرسش قرار می‌دادم، كه چرا این وضعیت را سر و سامان نمی‌دهید؟ من خوشحال می‌شدم كه آن روز راه را می‌بستید، نه اینكه به خاطر یك عكس كه معلوم هم نیست كه متعلق به مرنجاب بوده و اصلا داخل كشور بوده یا نه؟ یك ممنوعیت‌هایی را اعمال كنیم.»

سلامت نیوز:گفتیم ما هم در سازمان نگران شوونات اسلامی هستیم، نگران اخلاقیات هستیم، اما نكته‌ای كه وجود داشت این بود كه، زمانی كه در ایام عید در این منطقه چند ماشین با هم تصادف كردند و چند جنازه كف جاده بود، آیا ما به عنوان دولت و شما به عنوان دادستان نباید نگران جان افراد باشیم، چرا آن روز این اتفاق نیفتاد، چرا ما روی بعضی موارد كه حساسیت كمتری دارند، تمركز می‌كنیم و از موارد مهم‌تر غافل می‌شویم، به دادستان گفتم، اگر من جای شما بودم، آن روز راه را می‌بستم و می‌گفتم چند نفر جان‌شان را از دست داده‌اند و اداره راه و پلیس و میراث فرهنگی را مورد پرسش قرار می‌دادم، كه چرا این وضعیت را سر و سامان نمی‌دهید؟ من خوشحال می‌شدم كه آن روز راه را می‌بستید، نه اینكه به خاطر یك عكس كه معلوم هم نیست كه متعلق به مرنجاب بوده و اصلا داخل كشور بوده یا نه؟ یك ممنوعیت‌هایی را اعمال كنیم.»

به گزارش سلامت نیوز ، روزنامه اعتماد نوشت: اصفهان به عنوان یكی از اصلی‌ترین مقاصد گردشگری در ایران در حوزه گردشگری چالش‌ها و مسائلی دارد كه هر بار یكی از آنها سر باز می‌كند و خبر ساز می‌شود. از خانه‌های تاریخی تا پروژه مترو و مرنجاب. در كنار تمام اخباری كه در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری اصفهان به گوش می‌رسد، در چند ماه اخیر سفر به مرنجاب با چالش‌های زیادی روبه‌رو بوده كه در نهایت منجر به اعمال ممنوعیت‌ها و محدودیت‌هایی برای گردشگرانی كه قصد سفر به این منطقه را داشتند شد. وقتی در مورد مرنجاب از معاون گردشگری اصفهان می‌پرسیم می‌گوید: «مرنجان مرا» و توضیح می‌دهد كه چند ماهی است با ماجرای مرنجاب درگیرند و این منطقه و موضوع گردشگری آن تبدیل به یكی از چالش‌های حوزه مدیریتی‌اش شده است. «وقتی می‌گویند مرنجاب دل ما به درد می‌آید، چند ماهی هست كه ما گرفتار این ماجرای مرنجاب هستیم، در دوره مسوولیتم تا به حال هفت بار به مرنجاب سفر كرده‌ام، یعنی به‌طور میانگین ماهی یك بار، در حالی كه بسیاری از شهرستان‌ها هستند كه بیشتر از یك بار به آنها سفر نكرده‌ام و بعضی از دوستان این را تعبیر به این می‌كنند كه همت سازمان در این راستاست كه مرنجاب را ساماندهی كند.»


او در مورد اقداماتی كه میراث فرهنگی در راستای ساماندهی منطقه انجام داده است می‌گوید: «ما اواسط دی ماه جلسه‌ای با حضور معاون گردشگری سازمان در اصفهان داشتیم، در این جلسه مدیران كل مرتبط با مرنجاب، دادستان آران، نمایندگان سپاه و نیروی انتظامی و نماینده دادستان اصفهان حضور داشتند. در این جلسه مسائل خوبی مطرح شد و در نهایت قرار بر این شد كه دوستان سختگیری كمتری داشته باشند و بروند به سمت اینكه زیر‌ساخت‌ها را آماده كنند تا دغدغه‌های دوستان در مورد این منطقه هم برطرف شود. مواردی كه باید برای بهبود اوضاع منطقه مطرح شود، به‌طور مشخص برای هر ارگانی مشخص شود و هزینه مورد نیاز برای هر بخش هم در جلسه عنوان شد، یكی از اصلی‌ترین فعالیت‌ها مربوط به وزارت راه بود كه نماینده این وزارتخانه عنوان كرد كه چندین میلیارد تومان برآورد هزینه كرده‌اند تا این منطقه سامان بگیرد. نیروی انتظامی هم می‌تواند در این منطقه كیوسك‌هایی را احداث كند تا تذكرات لازم را به گردشگران بدهند و در صورت عدم رعایت اصول ارایه شده در منطقه با متخلفین برخورد كند. ضمن اینكه ملزومات مربوط به مهیا كردن شرایط مناسب در جاده و راه این منطقه هم انجام شود. تصمیم بر این شد كه در یك بازه ٤٥ روزه هر كدام از ارگان‌ها طرح‌ها و برنامه‌های خود را برای ساماندهی مرنجاب ارایه كند. جلسه بعدی همین گروه قرار است پس از پایان این بازه ٤٥روزه حدودا اواخر بهمن در منطقه مرنجاب برگزار شود.»


اما نگرانی‌های معاون گردشگری در مورد مرنجاب صرفا جذب گردشگر و ارایه خدمات به گردشگران نیست، مرنجاب مسائل و مشكلات گسترده‌تری دارد. میر محمدیان به برخی از آنها اشاره می‌كند: «مرنجاب مشكلات فنی دارد كه باید حل شود، این مشكلات شامل راه و جاده و علایم راهنمایی و رانندگی و سرمایه‌گذاری و بحث‌های امنیتی و بعضی موارد كه دوستان بیش از اندازه روی آن حساسیت دارند، بحث شوونات اسلامی است كه باید رعایت شود. یك تصاویری در شبكه‌های مجازی در خصوص كشف حجاب منتشر شد، یك حساسیت‌هایی شكل گرفت، تجمعی قرار بود مقابل دفتر امام جمعه شكل بگیرد، كه فرمانداری مخالفت كرد. امام جمعه هم در این راستا موضع خوبی گرفته بود و گفته بود ما قبول داریم كه این كار درست نیست اما به هر جهت كسانی كه این تصاویر را منتشر كرده‌اند گناه كمتری از كسانی كه كشف حجاب كردند نداشتند، این نقطه امیدی برای ما بود. در نهایت منجر به این شد كه دادستان وارد موضوع شد و قرار بر این شد كه تورهای مختلط وارد منطقه نشوند و به فاصله دو روز با اینكه در ایام تعطیل بود خودم را به مرنجاب رساندم و ملاقاتی با دادستان داشتم و جلسه‌ای با حضور فرماندار و نیروی انتظامی و دادستان تشكیل شد، در این جلسه ما نقطه نظرات سازمان را مطرح كردیم، گفتیم ما هم در سازمان نگران شوونات اسلامی هستیم، نگران اخلاقیات هستیم، اما نكته‌ای كه وجود داشت این بود كه، زمانی كه در ایام عید در این منطقه چند ماشین با هم تصادف كردند و چند جنازه كف جاده بود، آیا ما به عنوان دولت و شما به عنوان دادستان نباید نگران جان افراد باشیم، چرا آن روز این اتفاق نیفتاد، چرا ما روی بعضی موارد كه حساسیت كمتری دارند، تمركز می‌كنیم و از موارد مهم‌تر غافل می‌شویم، به دادستان گفتم، اگر من جای شما بودم، آن روز راه را می‌بستم و می‌گفتم چند نفر جان‌شان را از دست داده‌اند و اداره راه و پلیس و میراث فرهنگی را مورد پرسش قرار می‌دادم، كه چرا این وضعیت را سر و سامان نمی‌دهید؟ من خوشحال می‌شدم كه آن روز راه را می‌بستید، نه اینكه به خاطر یك عكس كه معلوم هم نیست كه متعلق به مرنجاب بوده و اصلا داخل كشور بوده یا نه؟ یك ممنوعیت‌هایی را اعمال كنیم.»

اما محدودیت‌هایی كه در پی تصمیم دادستان در ورود گردشگران به مرنجاب اعمال شد، تنها در میزان جذب گردشگران تاثیر نداشت، بلكه مسائل دیگری را هم دستخوش تغییر كرد، میر محمدیان در این رابطه می‌گوید: «ورود دادستان به موضوع را به فال نیك می‌گیرم، به این دلیل كه حساسیت‌ها را بیشتر كرد، هر چند كه گردشگری را با مشكل مواجه كرد و چند هفته بعد از حكم دادستان آمار گردشگران منطقه كاهش پیدا كرده بود، هفته قبل از موضع‌گیری دادستان ١٥ تورلیدر محلی در مرنجاب كار می‌كردند، هفته بعد از موضع‌گیری ایشان یك نفر فعال بود، یعنی ١٤ نفر به‌طور مستقیم تورلیدر محلی ما اشتغال زدایی داشتیم، ١٦٠ فرصت شغلی فقط در منطقه مرنجاب یك هفته بعد از اعلام موضع دادستان از دست رفت. نمی‌گویم آقای دادستان حسن نیت نداشت. ما با دادستان كه صحبت كردیم، گفتیم كه بحثی نیست شما فردا راه را ببندید، اما اعتقاد من این بود كه با همكاری هم كل مشكل را حل كنیم و بعد قرار بر این شد كه یك ماه فرصت به ما داده شود، راه و علایم و سرمایه‌گذاری و شوونات اسلامی را مجموعا می‌بینیم. ما عنوان كردیم ولو اینكه ثابت هم شود كه بحث كشف حجاب در این منطقه اتفاق افتاده است، یا توسط خانواده‌هایی صورت گرفته كه خودشان آمده‌اند، یا تورهای غیرمجاز، شما هم و غم‌تان این باشد كه اجازه ندهید تورهای غیرمجاز وارد منطقه شود؛ میراث فرهنگی كه ایست بازرسی ندارد، سپاه و نیروی انتظامی ایست بازرسی دارند، شما متعهد شوید كه نیروهای غیرمجاز گروه‌های غیرمجاز را راه ندهید، هر اتفاقی كه بیفتد ما پاسخگو خواهیم بود، اما در جایی كه ما اجازه كنترل نداریم و همه وارد آن می‌شوند، نمی‌شود كه فقط میراث فرهنگی را مقصر بدانیم.»


برجام و گردشگری
معاون گردشگری نصف جهان در مورد تاثیرات اجرای برجام در حوزه گردشگری گفت: «بعد از اجرای برجام قطعا گردشگران ورودی به اصفهان افزایش خواهند داشت. پیش‌بینی ما این است كه یك موج عظیم گردشگران خارجی را خواهیم داشت. اما نكته‌ای كه وجود دارد ارتقای زیر‌ساخت‌های مورد نیاز برای پذیرایی از این گردشگران است. ما فرصت‌های سرمایه‌گذاری تعریف كرده‌ایم در نظر داریم برای توسعه اقامتگاه‌ها و فضاهای پذیرایی در اصفهان از پتانسیل‌های موجود در بافت تاریخی و خانه‌های تاریخی استفاده كنیم، بسیاری از مالكان ابراز تمایل كرده‌اند تا در این امر مشاركت كنند. در صورت اجرای این طرح ما در بحث اقامت مشكلی نخواهیم داشت. اما تبلیغی برای جذب گردشگر نخواهیم داشت، چرا كه ظرفیت‌های موجود ما پاسخگوی گردشگر بیشتر از این حجمی كه در حال حاضر به اصفهان سفر می‌كنند، نیست.»


قصه خانه‌های تاریخی اصفهان
محسن یار محمدیان، معاون گردشگری اداره كل میراث فرهنگی استان اصفهان در مورد برنامه‌ای كه میراث فرهنگی برای خانه‌های تاریخی این شهر دارد، گفت: «حدود١٠٠٠ خانه تاریخی در اصفهان داریم كه ٦٠٠ خانه به عنوان خانه‌هایی كه واجد ارزش تاریخی هستند، شناسایی شده‌اند. از این تعداد حدود ٢٠٠ خانه در فهرست آثار ملی ثبت شده‌اند. وقتی اثری ثبت ملی می‌شود، مسوولیت دارد، تلاش ما این نیست كه یك شبه همه آثار تاریخی شهر را در فهرست آثار ملی ثبت كنیم به دلیل اینكه مسوولیت‌مان بیشتر می‌شود. نخستین قدم ما برای حفاظت خانه‌های تاریخی این است كه آنها را ثبت كنیم. اخیرا شهرداری و شورای شهر اختیاری را به مالكان این خانه‌های تاریخی داده‌اند كه كاربری آنها را تغییر دهند و این خانه‌ها تبدیل به هتل و اقامتگاه شوند، مالكان آنها هم سه تا پنج سال از پرداخت مالیات معاف هستند تا برای تغییر كاربری و سرمایه‌گذاری در این زمینه انگیزه‌ای ایجاد شود. حدود ١٢٠ خانه، به ثبت ملی رسیده‌اند؛ همچنین در تلاشیم تا یك بانك اطلاعاتی تشكیل دهیم كه در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دهیم كه با مالكان وارد مذاكره شوند. تعدادی از مالكان هم ابراز تمایل كرده‌اند؛ هم برای فروش و هم برای مشاركت در زمینه تغییر كاربری این بناها.»


تبصره ٣٦ برنامه ششم
یار محمدیان در مورد تبصره ٣٦ برنامه ششم كه سازمان میراث فرهنگی را موظف می‌كند بناهای تاریخی را در اختیار شهرداری‌ها قرار دهد تا مدیریت، مرمت، حفاظت و بهره‌‌برداری از اماكن مربوطه تحت نظارت سازمان میراث فرهنگی، گردشگری وصنایع دستی اقدام كنند، نیز گفت: «شهرداری متعهد است كه وارد حوزه گردشگری شود و زیر‌ساخت‌ها را تقویت كند واگذاری‌هایی كه در برنامه ششم به آن اشاره شده است به این منظور است. در حوزه گردشگری و میراث فرهنگی همه متقاعد شده‌اند، شهردار اصفهان گاهی حتی بیشتر از ما دغدغه حفاظت از آثار تاریخی را دارند. شهرداران شهرهای اطراف اصفهان هم ابراز تمایل كرده‌اند تا وارد حوزه گردشگری شوند. ما یقین داریم كه شهرداران ما علاقه‌مندند ضمن اینكه در واگذاری‌ها متعهد می‌شوند كه این آثار حفظ شود، شهرداری راحت‌تر می‌تواند این كار را انجام دهد تا سرمایه‌گذار بخش خصوصی؛ شهرداری مشكلات و بوروكراسی ادارات دولتی را ندارد، از طرفی هم مثل بخش خصوصی خیلی نگران نیست كه چقدر از سرمایه‌گذاری‌اش تبدیل به سود خواهد شد. برنامه ششم، یك برنامه پنج ساله است، زمانی‌كه یك بند در برنامه ششم دیده شده است كه بناهای تاریخی را به شهرداری‌ها واگذار كنند، در ردیف‌های بودجه‌ای كه در نظر گرفته می‌شود، این نظارت‌های كارشناسی حتما دیده می‌شود. اما نكته‌ای وجود دارد، به فرض كه شهرداری در بازسازی بناها ٢٠ تا ٣٠ درصد هم به موارد اصولی توجه نكرد، به نظر شما الان كه این بناها رها شده‌اند و در معرض تخریبند وضعیت بهتری دارند یا زمانی‌كه مورد بازسازی قرار می‌گیرند. حتی در صورتی كه این بناها در اختیار شهرداری قرار بگیرد، ما یك قدم رو به جلوییم. اگر ما بدترین شرایط را هم تصور كنیم بهتر از این است كه این بناها به حال خود رها شوند.»


متروی پر پیچ و خم اصفهان
احداث متروی اصفهان از ابتدای شروع پروژه تا زمان بهره‌برداری با حرف و حدیث‌های فراوانی همراه بود،
هر چند كه همواره مسوولان شهری خیال رسانه‌ها و مردم را از بابت مصونیت بناهای تاریخی در پروژه مترو آسوده كرده‌اند، اما همچنان نگرانی‌هایی در این زمینه وجود دارد، معاون گردشگری اداره كل میراث فرهنگی اصفهان در مورد پروژه مترو می‌گوید: «احداث مترو در اصفهان یك تیغ دو لبه است، این اتفاق قطعا می‌تواند برای گردشگری موثر باشد، ترافیك شهر كمتر می‌شود، یكی از معضلاتی كه گردشگران در اصفهان عنوان می‌كنند، بحث ترافیك و فرهنگ رانندگی مردم است. از طرفی خود مترو هم می‌تواند یك جاذبه گردشگری باشد و به بازدید گردشگران از شهر سرعت ببخشد. اما اگر بحث میراث فرهنگی در توسعه مترو در نظر گرفته شود، در حوزه گردشگری قطعا می‌تواند تاثیر مثبت داشته باشد. ضمن اینكه خط دو متروی اصفهان از زیر میدان نقش جهان عبور نمی‌كند و تغییر مسیر آن قطعی شد، یك وقفه‌ای طبیعتا برای انتخاب مسیر جایگزین ایجاد می‌شود، اما برگشت‌ناپذیر است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha