مدیركل نظارت برامور دارو و مواد مخدر وزارت بهداشت، با اعلام این كه 29 میلیارد عدد، حجم بازار دارویی ایران در سال 87 بوده كه با احتساب یارانه‌های پرداختی، ارزشی حدود 25 هزار و 500 میلیارد ریال داشته است، گفت: از نظر عددی 97 و از نظر ریالی 66 درصد بازار دارویی را تولیدات شركت‌های داروسازی داخلی به خود اختصاص داده‌اند.

دكتر اكبرعبداللهی اصل، در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینكه بررسی‌های گذشته‌نگر نشان می‌دهد كه سهم داروهای تولید داخل طی سالیان اخیر افزایش یافته است، اظهار كرد: با این حال سه درصد داروهای وارداتی (خارجی) 34 درصد ارزش بازار را به خود اختصاص داده است.

وی، فرآورده‌های خونی، داروهای نوتركیب، داروهای ضد سرطان و برخی از واكسن‌ها را از جمله داروهای وارداتی فعلی برشمرد و گفت: قیمت این فرآورده‌ها گران و توان تولید این داروها در داخل كشور وجود ندارد و یا این كه تولید آنها با توجه به سرمایه گذاری‌های مورد نیاز به لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه نیست.

مدیركل نظارت بر امور دارو و مواد مخدر وزارت بهداشت، افزود: بنابراین نمی‌توان انتظار داشت كه درمان بیماران صعب‌العلاج معطل ایجاد توان تولید در كارخانه‌های داروسازی كشور شود.

دكترعبداللهی اصل با بیان این كه نحوه قیمت گذاری داروهای تولید داخل هم باعث كوچك نشان دادن تصنعی سهم ریالی داروهای تولید داخل ‌شده است، توضیح داد: قیمت داروهای داخلی با فشار دولت به صنایع داروسازی پایین‌تر از قیمت واقعی نگه داشته شده است؛ در حالی كه نوع وارداتی با قیمت واقعی به بازار دارویی كشور عرضه می‌شود.

وی، ادامه داد: به عنوان مثال در موارد فراوانی نوع وارداتی یك دارو (نوع خارجی) با سهم عددی كمتر از 10 درصد بازار (با میزان مصرف كم ) حدود 50 درصد سهم ریالی را به خود اختصاص می‌دهد.

مدیر كل نظارت بر امور دارو و مواد مخدر وزارت بهداشت، اعمال 65 درصد تعرفه سود بازرگانی گمركی بر اقلام وارداتی را عاملی برای غیرواقعی نشان دادن سهم داروهای مشترك تولید داخل و وارداتی برشمرد و گفت: بررسی آمار فروش داروها نشان می‌دهد كه حدود 20 درصد بازار دارویی كشور بین تولید داخل و وارداتی مشترك است و سهم شركت‌های داروسازی در این قسمت بازار حدود 50 درصد است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha