شنبه ۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۲
کد خبر: 173690

جمعی از رادیولوژیست ها در نامه ای خطاب به وزیر بهداشت نوشتند: عزیزانی كه نگران غوغاسالاری رادیولوژیست ها می باشند اگر نیم نگاهی به كتاب های مرجع نظیر سونوگرافی حاملگی كالن (در صفحه 7 فصل obstetrics ultrasound ) داشته باشند، خواهند دید كه نویسنده " انجام سونوگرافی خودارجاعی را به سبب كاهش كیفیت و افزایش موارد بدون اندیكاسیون سونوگرافی توصیه نمی كند و انجام آن را تنها در زمانی كه رادیولوژیست در دسترس نباشد مجاز می داند".

نامه رادیولوژیست ها به وزیر بهداشت

سلامت نیوز: جمعی از رادیولوژیست ها در نامه ای خطاب به وزیر بهداشت نوشتند: عزیزانی كه نگران غوغاسالاری رادیولوژیست ها می باشند اگر نیم نگاهی به كتاب های مرجع نظیر سونوگرافی حاملگی كالن (در صفحه 7 فصل obstetrics ultrasound ) داشته باشند، خواهند دید كه نویسنده " انجام سونوگرافی خودارجاعی را به سبب كاهش كیفیت و افزایش موارد بدون اندیكاسیون سونوگرافی توصیه نمی كند و انجام آن را تنها در زمانی كه رادیولوژیست در دسترس نباشد مجاز می داند".


به گزارش سلامت نیوز، متن کامل این نامه به شرح زیر است:
وزیر محترم بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی جناب دکتر هاشمی
جایگاه رشته رادیولوژی در میان  تیم سلامت آنچنان واضح و روشن است كه نیازی به بیان ادله و ارائه تاریخچه  نمی باشد، بی شك در زمان تفسیر و تشخیص هیچ گروه بالینی خود را بی نیاز از مشورت با رادیولوژیست نمیبیند. در جهانی كه در هر دقیقه شاهد رشد انفجارگونه دانش و مهارت به خصوص در حیطه گسترده پزشكی هستیم، رجوع به گذشته ،در توجیه اقدامات  فعلی خود عملی خودخواهانه و نابخردانه است كه پیامدی جز آسیب به سلامت جامعه نخواهد داشت، مسلما تغییرات ایجاد شده در روش های پیشگیری، تشخیصی، درمانی  و مراقبتی  سبب نیاز به پدید آمدن گرایش های تخصصی و فوق تخصصی و همچنین همپوشانی برخی رشته ها گردیده است و تیم سلامت در جهت انجام وظیفه خطیر خود كه چیزی جز ارتقای سلامت جامعه نمی باشد ملزم به همكاری بین رشته ای و اخذ تصمیماتی صحیح می باشد.


اما در زمینه انجام سونوگرافی توسط همكاران پرینتالوژیست به نظر می رسد برخی از مسائل بدیهی و روشن توسط این عزیزان نادیده گرفته می شود.اگر انجام سونوگرافی جزو اصلی و لاینفك مراقبت های دوران بارداری است  كه گاه  به آن به عنوان جایگزینی  آسان برای معاینه بالینی نگریسته می شود، لذا می بایست با همان شرایطی كه سایر مراقبت های دوران بارداری ارایه می گردند به عنوان جزیی از پكیج ویزیت بیمار مانند تفسیر آزمایشات غربالگری، بررسی رشد و سلامت مادر  به وی ارائه گردد، که البته در همین راستا مقام محترم قانونگذار هم بنا به این ضروریات تعرفه ویزیت در بعضی از رشته های تخصصی و فوق تخصصی را متفاوت با سایرین دیده است.

مضاعفا طبق بخشنامه ٨٨١٧مورخه ١٣٨٧/٠٨/٢٥ ازانجام سونوگرافی توسط متخصصان زنان به شرط رعایت مواردی نظیر" گذراندن دوره آن، عدم اخذ وجه، عدم پذیرش بیماران ارجاعی  و به عنوان یك ابزار تشخیصی" استقبال شده است. این دید قانونگذار جهت پیشگیری از تخلفات ممكن و رعایت اخلاق پزشكی و منشور حقوق بیمار بوده است كه  متاسفانه برخی از اساتید محترم گروه زنان و مامایی یا از قوانین موجود یا ازعلت وجودی این قوانین بی اطلاعند و با بهره گیری از شرایط موجود، بدون اهمیت دادن به اخلاق پزشكی،  به سونوگرافی به عنوان یك ابزار جهت كسب درآمد می نگرند.

در جامعه امروز كم نمی بینیم  گروهی از همكاران  محترم زنان و زایمان  که حرفه اصلی خود را فراموش كرده اند و تنها به سونوگرافی در مطب می پردازند و بالطبع  با كاهش مهارت در حرفه اصلیشان این نقیصه  با افزایش چشمگیر سزارین بدون اندیكاسیون یا غیر موجه مادران ایرانی به  دلایل مختلف  نمود پیدا كرده است،تا آنجا كه داد سازمان های بیمه گر ومسولین وزارت بهداشت را درآورده است و از سوی دیگر جامعه شاهد نارضایتی و ناراحتی مادران ایرانی از اخذ  تعرفه های نامتعارف  و غیر قانونی گاه تا ٦ برابر تعرفه بخش خصوصی رادیولوژی برای یك سونوی ساده گردیده است (كه مدارك آن به بخش حقوقی وزارت جهت بررسی تحویل شده است) و دیده شده است كه بسیاری از زنان جامعه ما در این شرایط قید غربالگری یا بدتر از آن حاملگی را به خاطر عدم توانایی در پرداخت هزینه می زنند. حال اینكه متاسفانه جامعه از حقوق خود ناآگاه است و این روند تا انجا ادامه یافته است كه نگرانی برخی  از دلسوزان خود این رشته نظیر دبیر كنگره بین المللی سرطان زنان را دربر داشته و ایشان به عنوان یك متخصص زنان دلسوز سلامت جامعه در نشست خبری این كنگره در سال جاری عینا فرمودند كه "متاسفانه امروزه در بین همكاران متخصص زنان و زایمان باب شده كه دستگاه سونوگرافی تهیه كنند و بدون معاینه و فقط از نظر جنبه مالی سونوگرافی زنان را انجام دهند. درحالی‌ كه استاندارد انجام سونوگرافی در طول حاملگی 3بار است ولی ما مشاهده می‌كنیم زنان بسیاری گلایه دارند كه از آنان هر‌ماه سونوگرافی میشوند".

عزیزانی كه نگران غوغاسالاری رادیولوژیست ها می باشند اگر نیم نگاهی به كتاب های مرجع نظیر سونوگرافی حاملگی  كالن (در صفحه 7 فصل obstetrics ultrasound ) داشته باشند، خواهند دید كه نویسنده " انجام سونوگرافی خودارجاعی را به سبب كاهش كیفیت و افزایش موارد بدون اندیكاسیون سونوگرافی توصیه نمی كند و انجام آن را تنها در زمانی كه رادیولوژیست در دسترس نباشد مجاز می داند".

از سوی دیگر قابل ذكر است كه بیشتر پرینتالوژیست ها در حوزه امریكای شمالی در هنگام ویزیت بیماران پرخطر به جز در موارد اورژانس وعدم دسترسی به رادیولوژیست ترجیح به تفسیر تصاویر سونوگرافی توسط رادیولوژیست  همكار در تیم درمانی می دهند.

 وزیر محترم بهداشت با نگاهی گذرا به گذشته خواهند دید كه رشته رادیولوژی در وزارت های اخیر بسیار مورد كم لطفی و كم توجهی و گاها غضب مسولین قرار گرفته است تا جایی كه حتی از ایجاد فلوشیپ های فوق تخصصی در آن  برخلاف سایر رشته های بالینی ممانعت شده است و این روند مظلومیت و ناراحتی قشر رادیولوژیست را به دنبال داشته است، لذا جامعه رادیولوژی از آن مقام خواهشمنداست با در نظر گرفتن  دیدی منصفانه و بیطرفانه در جهت عدالت بین رشته ای  گام بردارند.

لازم به ذکر است؛هفته گذشته شماری  از رادیولوژیست ها (متخصصین پرتو نگاری) در اعتراض به نظام خودارجاعی و تبعیض در ساختار نظام درمانی کشور مقابل وزارت بهداشت تجمع کردند و خواستار رفع تبعیض در نظام سلامت شدند اما این اقدام آنها با واکنشی تند از سوی وزارت بهداشت مواجه شد و حتی برخی از پزشکان حاضر در تجمع از سوی پلیس ضدشورش بازداشت شدند که البته واکنش تند نظام پزشکی را نسبت به این اقدام وزارت بهداشت به دنبال داشت و این سازمان با صدور بیانیه ای از برخورد قهری وزارت بهداشت با رادیولوژیست ها انتقاد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • وحید ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۴
    2 5
    دیشب مطب سونوگرافی بودم..دکتر از صبح 70 نفر رو ویزیت کرد... اگر میانگین هر ویزیت 150 هزار تومن باشه...حساب کنین ایشون در ماه چه درآمد نجومی خواهد داشت...
  • علوی ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۴
    4 0
    ممنون .مقاله خوبی بود ...
  • امیرعلی ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۴
    6 0
    همسر بنده بیمار خانم دکتر .....هستند.از ابتدای بارداری تاکنون که ابتدای ماه پنجم میباشد تعداد 11 بار سونوگرافی در مطب انجام گردیده است. به عبارتی هر دو هفته یکبار. چنانچه انجام این عمل مغایر با استانداردهای پزشکی می باشد. مراتب را پیگیری نماییم.