آمارها حکایت از افزایش مصرف انواع مواد دخانیات و اعتیاد در میان افراد از جمله زنان دارد، معضلی که ممکن است در آینده‌ای نه چندان دور تبدیل به یک بحران جدی در کشور شود. این در حالی است که بسیاری از آسیب‌شناسان از کاهش سن اعتیاد در بین بانوان به دوره نوجوانی خبر می‌دهند، زنانی که مادر می‌شوند، نوزادانی که معتاد دیده به جهان می‌گشایند و زندگی را در لابه‌لای خماری‌ اعتیاد مشق می‌کنند. مواردی که می‌تواند زنگ خطری نه تنها برای مسئولان بلکه برای خانواده‌ها باشد، چراکه زنان نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند و به نظر می‌رسد مافیای مواد مخدر با هدف رونق بخشیدن به سرمایه خود این روزها زنان را هدف قرار داده ‌است.

حکایتی تلخ از ترک‌ اعتیاد نوزادان یک روزه!

سلامت نیوز: آمارها حکایت از افزایش مصرف انواع مواد دخانیات و اعتیاد در میان افراد از جمله زنان دارد، معضلی که ممکن است در آینده‌ای نه چندان دور تبدیل به یک بحران جدی در کشور شود. این در حالی است که بسیاری از آسیب‌شناسان از کاهش سن اعتیاد در بین بانوان به دوره نوجوانی خبر می‌دهند، زنانی که مادر می‌شوند، نوزادانی که معتاد دیده به جهان می‌گشایند و زندگی را در لابه‌لای خماری‌ اعتیاد مشق می‌کنند. مواردی که می‌تواند زنگ خطری نه تنها برای مسئولان بلکه برای خانواده‌ها باشد، چراکه زنان نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند و به نظر می‌رسد مافیای مواد مخدر با هدف رونق بخشیدن به سرمایه خود این روزها زنان را هدف قرار داده ‌است.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه سایه نوشت: هشدارهای مسئولان نیروی انتظامی در زمینه رواج مصرف شیشه در آرایشگاه‌ها و سالن‌های لاغری و مواردی از این قبیل می‌تواند خود گواهی بر این مدعا باشد. جمله من معتاد نیستم و تنها برای تفنن مصرف می‌كنم جمله‌ای است كه بارها و بارها از زبان بسیاری از افراد شنیده‌ایم و در این میان مادران بارداری كه مصرف كننده مواد مخدر هستند از این امر مستثنی نیستند و به نوعی خود را پاكیزه و فرزند در راه‌شان را مصون از تبعات و مشكلات احتمالی ناشی از مواد مخدر می‌دانند. نوزادانی که مادران آن‌ها به گروه آمفتامین‌ها معتاد هستند، آسیب زیادی می‌بینند. زایمان زودرس، شیوع سقط، عقب ماندگی رشد داخل رحمی جنین، افزایش سزارین و ناهنجاری‌های مادرزادی در بین نوزادان متولد شده از جمله عوارض اعتیاد مادران است.


شروع زندگی با درمان اعتیاد
براساس آمار به دست آمده از سوی کمیته اجتماعی شورای شهر تهران متاسفانه گزارش ولادت ۳ تا ۴ نوزاد معتاد در هر روز  گزارش می‌شود. نکته بعدی این است که در حال حاضر آمار دقیقی از ولادت نوزدان معتاد در تهران وجود ندارد و این آمار، آمار مراجعات زایمان زنان کارتن‌خواب به بیمارستان‌ها است. مادران معتاد ناخواسته پاره‌ای از وجود خود را به این عارضه مرگ‌آور مبتلا می‌کنند و این افراد بی‌دفاع را درگیر مواد افیونی می‌کنند و این كودكان از همه جا بی‌خبر از ابتدای زندگی خود را گرفتار اعتیادی می‌شوند كه از طریق مادران‌شان به آن‌ها ارث رسیده است. وارد شدن به دنیایی كه مجبورند هر لحظه طعم نامطلوب اعتیاد و نئشگی را تحمل كنند. این یعنی فاجعه‌ای باور نكردنی و دلخراش كه باید زندگی خود را با درمان اعتیاد آغاز كنند و نوزادان همراه با شیر مادر باید موادی را نیز به همراه آن و به منظور دفع مواد مخدر استفاده كنند. امان‌الله قرائی مقدم آسیب شناس، درباره نوزادان مبتلا به اعتیاد می‌گوید: در بسیاری از موارد به نوزاد معتاد، جهت خوابیدن و ساکت شدن، موادمخدر خورانیده می‌شود. وی افزود: به طورکلی یک گروه از نوزدان از مادر معتاد به دنیا می‌آیند و گرفتار در اعتیاد هستند اما گروه دوم موقع تولد، سالم‌اند و به برخی متکدیان برای تکدی‌گری، کرایه داده می‌شوند به همین علت به آن‌ها مواد، خورانده می‌شود تا طی روز بیدار نشوند. قرایی مقدم بیان كرد: در زمان حاضر این‌گونه مادران با اطلاع از اعتیاد خود باردار می‌شوند که باید در این زمینه نیز برای جلوگیری از بارداری آنان قبل از درمان، غربالگری و اقدامات پیشگیرانه به اجرا درآید. وی در ادامه می‌گوید: نوزادان معتاد، هنگام رشد و در کودکی و نوجوانی هم معتاد هستند و این‌گونه کودکان در ردیف اطفال غایب از مدرسه و در گروه کودکان کار یا خیابان قرار به شمار می‌آیند.


جور مادرم را من می‌كشم!
در سال‌های اخیر به دلیل تغییر در الگوی مصرف مواد اعتیادآور و ترکیبات جدید و متنوع كه هر روز به بازار ساقیان افزوده می‌شود متأسفانه استعمال این مواد توسط برخی از زنان باردار صورت می ‌یرد که شاید از آثار و عوارض سوء آن بر جنین بی‌اطلاع باشند. اعتیاد والدین به مواد مخدر سبب افزایش احتمال ایجاد بیماری‌های مادرزادی و سرطان در نوزادان می‌شود و در سال‌های اخیر به یك مشكل بزرگ در جامعه زنان تبدیل شده است. پریدخت نخستین داوری عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران می‌گوید: نوزادانی که مادران آن‌ها به مواد مخدر معتاد هستند، آسیب زیادی برای‌شان ایجاد می‌شود. به طور مثال نارس به دنیا می‌آیند، یا وزن و قدشان کمتر از حالت معمول است و به طورکلی احتمال ایجاد بیماری‌های مادرزادی زیادی همچون مشکلات قلبی و سرطان در نوزادانی که مادران معتاد داشته‌اند، وجود دارد. وی با اشاره به این‌که آمارهای دقیقی در کشور در مورد بیماری‌های مادرزادی و یا اعتیاد مادران باردار وجود ندارد، افزود: براساس تحقیقات جهانی حتی نوزادانی که والدین آن‌ها استعمال سیگار دارند با مشکلات مادرزادی بیشتری نسبت به سایر نوزادان همراه می‌شوند بنابراین می‌توان گفت، میان اعتیاد مادر و سلامتی نوزاد و جنین ارتباط مستقیم وجود دارد بنابراین باید والدین نسبت به این مسائل آگاهی داشته و توصیه‌های لازم برای ترک هرچه سریع‌تر مواد مخدر و بهبودی کامل رعایت کنند. وی افزود: از طرفی اعتیاد مادر موجب عدم انجام وظایف مادری می‌شود و فرزندان یک مادر معتاد از ابراز احساسات و عواطف مادری محروم بوده و به فکر رفع نیازهای عاطفی و روانی خود در بیرون خانواده می‌شوند. وی ادامه داد:همچنین به جهت ارتباط مستمر مادر با فرزندان، میزان اثرگذاری او بر افکار، اخلاق و رفتار فرزندان بیش از پدر بوده و تأثیرات منفی اعتیاد مادر بر فرزندان مضاعف است. داوری اعتیاد را یک مسئله چند وجهی دانست و گفت: بی‌شک علل و عوامل بسیاری در سلامت یک خانواده مؤثر هستند و اعتیاد یکی از مخرب‌ترین عوامل فروپاشی خانواده‌ها محسوب می‌شود بنابراین باید جهت پیشگیری از اعتیاد و مبارزه کامل و موفق با مواد مخدر به موضوع خانواده اهمیت داد و آموزش به این نهاد مهم و اساسی را در اولویت امور قرارداد. البته فرهنگ‌سازی نیز در پیشگیری از اعتیاد بسیار موثر است و دستگاه‌های مربوطه باید به آن اهمیت بیشتری دهند. چندی پیش رویکرد اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر توسط وزیر کشور و دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر مطرح شد كه امیدواریم با اجرای این طرح رفته رفته با کاهش اعتیاد در كشور روبه‌رو باشیم.


ترک‌ اعتیاد نوزادان یک روزه!
نوزاد، اعتیاد، ترک اعتیاد. قرار گرفتن این سه کلمه کنار هم، چندان باورکردنی نیست. اما آن‌چه در بیمارستان‌ها می‌گذرد، حکایت از واقعیت دیگری دارد، این‌جا نوزدانی هستند که با درد خماری متولد می‌شوند و از روزهای اول زندگی‌شان، باید سختی‌های ترک اعتیاد را تحمل کنند. این‌ها معتادهای مادرزادی هستند که مادران‌شان در دوران بارداری مواد مخدر مصرف می‌کردند. بدون آن‌که بدانند جنین‌شان هم پا به پای آن‌ها شریک دود و دم منقل‌شان است. بخش ویژه NICU بیمارستان برای ترک اعتیاد نوزادان است. دکتر حسین دلیلی، فوق تخصص نوزادان و استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران،  در زمینه اعتیاد نوزادان گفت: مواد مخدر از جفت رد می‌شوند. در واقع جنین به مواد مخدر تماس دارد و به دنیا که می‌آید دچار این سندروم می‌شود. علایم مختلفی دارد. مواردی مثل گریه غیر طبیعی، خواب زیاد، لرزش، تشنج، تحریک‌پذیری، تعریق و تب، دمای پایین بدن، خمیازه‌های زیاد، گرفتگی بینی، نفس‌های تند و اسهال و استفراغ. شدت این علایم در نوزاد بستگی به دوز مصرف مواد مخدر توسط مادر و مدت زمان استفاده دارد. میزان شدت این علایم توسط سیستم نمره‌دهی خاصی که به فینگان معروف است، بررسی می‌شود و براساس نمره‌ای که نوزاد از این بررسی می‌گیرد، درمان مشخص می‌شود. اگر مادر در زمان بارداری اقدام به ترک مواد مخدر کند، علایم ترک از همان دوره جنینی شروع می‌شود. وی ادامه داد: ۶۰ درصد از این نوزادان نیاز به دارو ندارند. با مراقبت‌های ویژه آن‌ها را ترک می‌دهیم. نور را کم می‌کنیم، پارچه‌ای دورشان می‌پیچیم و قنداقشان می‌کنیم. در واقع سعی می‌کنیم بی‌قراریشان را کم کنیم و آرام‌شان کنیم. اما ۴۰ درصد بقیه که علایم شدیدتری دارند، نیاز به دارو پیدا می‌کنند. مورفین خوراکی که به میزان خاصی به نوزاد داده می‌شود و به تدریج و روزبه‌روز میزان آن را کم می‌کنیم تا روند ترک کامل شود. داروی دیگر فنوباربیتال است که برای درمان تشنج به کار می‌رود و در مواردی از آن استفاده می‌کنیم. در طول درمان نوزاد نباید از شیر مادر تغذیه کند به خصوص اگر مادر هنوز مصرف کننده است. در واقع اگر بعد از مرخص شدن نوزاد از بیمارستان و ترک، مادر همچنان مصرف‌کننده مواد باشد و شروع به شیردهی کند، باز نوزاد معتاد خواهد شد. آن‌طور که پیداست نمی‌شود گفت که چقدر طول می‌کشد این نوزادان ترک کنند. همه چیز بستگی به میزان مصرف مواد مخدر توسط مادر دارد و بدن نوزاد. مسئله اینجاست که این نوزادان فقط مشکل ترک اعتیاد ندارند و بیشتر اوقات چند مشکل جسمی آن‌ها را در بیمارستان و بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان نگه می‌دارد. البته این پایان راه نیست. زیرا این نوزادان نسبت به دیگر نوزادان و در آینده نسبت به کودکان دیگر آسیب پذیرترند. دکتر دلیلی گفت: این نوزادان در آینده دچار تاخیر تکاملی می‌شوند و از لحاظ نورولوژی مشکلاتی پیدا می‌کنند. اختلالات ذهنی، مشکلاتی در زمینه برقراری ارتباط اجتماعی و ناتوانی در حل مسئله، در زندگی آینده این نوزادان دیده می‌شود. در واقع نوزادانی پرخطر هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha