یکشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۰
کد خبر: 173789

چه تابستان باشد، چه زمستان، چه در محیط آلوده زندگی کنید و چه در محیطی استریل، بیماری در کمین شماست. حتی اگر آنقدر محتاط باشید كه نگذارید هیچ عامل بیماری‌زایی از بیرون وارد بدنتان شود، باز ممكن است بیماری از درونی‌ترین بخش‌های بدن شما، یعنی سلول‌هایتان شروع به رشد و توسعه كند. در این بین، سیستم ایمنی بدن شما به‌عنوان اصلی‌ترین سپر دفاعی كه در مقابل بیماری‌ها دارید به كارتان می‌آید. اما اگر همین سپر دفاعی را از دست بدهید چه؟ چطور می‌توان سیستم ایمنی بدن را تقویت كرد؟ سیما تاجدینی، كار‌شناس ارشد تغذیه به سؤالات ما در این‌باره پاسخ می‌دهد.

خوراکی هایی برای تقویت سیستم ایمنی بدن

سلامت نیوز: چه تابستان باشد، چه زمستان، چه در محیط آلوده زندگی کنید و چه در محیطی استریل، بیماری در کمین شماست. حتی اگر آنقدر محتاط باشید كه نگذارید هیچ عامل بیماری‌زایی از بیرون وارد بدنتان شود، باز ممكن است بیماری از درونی‌ترین بخش‌های بدن شما، یعنی سلول‌هایتان شروع به رشد و توسعه كند. در این بین، سیستم ایمنی بدن شما به‌عنوان اصلی‌ترین سپر دفاعی كه در مقابل بیماری‌ها دارید به كارتان می‌آید. اما اگر همین سپر دفاعی را از دست بدهید چه؟ چطور می‌توان سیستم ایمنی بدن را تقویت كرد؟ سیما تاجدینی، كار‌شناس ارشد تغذیه به سؤالات ما در این‌باره پاسخ می‌دهد.

    آنتی‌اكسیدان در میان است

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین، تقریبا هر جا كه صحبت از بالا بردن سیستم ایمنی بدن می‌شود، پای آنتی‌اكسیدان در میان است. آنتی‌اكسیدان‌ها، مؤثر‌ترین ماده غذایی در بالا بردن ایمنی بدن هستند كه از تشكیل رادیكال‌های آزاد در سلول‌ها جلوگیری می‌كنند و مانع از ابتلا به طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها می‌شوند. كاری كه آنتی‌اكسیدان‌ها در بدن انجام می‌دهند، جارو كردن رادیكال‌های آزاد است. اگر بخواهیم به بیان ساده بگوییم، اینطور است كه در بدن ما مولكول‌های مضری به نام رادیكال آزاد وجود دارد كه فعل و انفعال‌های شیمیایی بسیاری حول آنها صورت می‌گیرد و سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌كند. رادیكال‌های آزاد باعث بروز سرطان، بیماری قلبی، آلزایمر، دیابت، ضعف ماهیچه، تخریب DNA و... می‌شوند و به همین دلیل است كه ما نیاز به خوردن آنتی‌اكسیدان داریم تا با آنها مقابله كنیم.

    آنتی‌اكسیدان از كجا بیاوریم؟

آنتی‌اكسیدان‌ها را در كدام منابع غذایی می‌توان پیدا كرد؟ آنطور كه كارشناس تغذیه ما می‌گوید، آنتی‌اكسیدان‌ها در گیاهان سبز، میوه‌های تازه، آجیل و... پیدا می‌شوند. مرغوب‌ترین آنتی‌اكسیدان‌ها ویتامین‌های E، C، A و بتاكاروتن هستند. بنابراین هرچیزی كه این ویتامین‌ها و مواد معدنی را در خود داشته باشد، یك ایمن‌كننده قوی بدن به‌حساب می‌آید.

1- ویتامین A و كاروتنوئید‌ها: این دو، از اصلی‌ترین آنتی‌اكسیدان‌ها هستند كه آنها را باید در جگر، كدو، كلم‌بروكلی، گوجه‌فرنگی، كلم، كاهو، شاهی و طالبی پیدا كنید. ویتامین A بین میوه‌جات بیش از همه در گیلاس، موز، خرما، هلو و زردآلو وجود دارد.

5 ستاره‌ها: در میان مواد غذایی كه ویتامین A دارند، هویج سرآمد است. در هویج ماده‌ای به نام كاروتن وجود دارد كه بدن آن را تبدیل به ویتامین A می‌كند. بعد از هویج، اسفناج و شلغم سرشار از ویتامین A هستند. میان منابع غیرگیاهی هم بیشترین ویتامین A را باید در روغن ماهی، جگر بوقلمون و جگر گاو پیدا كنید.

2- ویتامینC: این ویتامین فقط برای درمان سرماخوردگی شما مؤثر نیست. ویتامین C هم یك آنتی‌اكسیدان قوی است كه سیستم ایمنی بدن شما را قوی می‌كند و برای جنگ با بیماری‌ها باید سراغشان بروید. اسفناج، مركبات، فلفل دلمه‌ای، كلم‌بروكلی، گوجه‌فرنگی و كیوی از منابع خوب این ویتامین هستند. البته باید بدانید كه نگهداری طولانی‌مدت این مواد غذایی در یخچال، پختن، گرمای هوا، نور و دخانیات باعث ازبین رفتن این ویتامین می‌شود. پس اگر قرار است آنتی‌اكسیدان را از ویتامینC دریافت كنید، بیشتر مراقب سلامت موادی كه می‌خورید باشید.

5 ستاره‌ها: میان مواد غذایی دارای ویتامین C، لقب 5ستاره به فلفل قرمز تعلق می‌گیرد. ویتامین C فلفل قرمز 3‌برابر پرتقال است. رتبه‌ بعدی به كیوی تعلق می‌گیرد كه ۲ برابر پرتقال و ۶ برابر لیموترش ویتامینC دارد.

3- ویتامینE: نام ویتامین E را با جوانسازی پوست شنیده‌اید. درست است، این ویتامین مانع از تخریب سلول‌های پوست می‌شود، خاصیت آنتی‌اكسیدانی دارد و به تقویت سیستم ایمنی شما كمك می‌كند. برای دریافت ویتامینE باید هر روز مقداری آجیل بخورید و در برنامه غذایی‌تان جای ویژه‌ای برای حبوبات و غلات كامل، سبوس، كنجد و تخمه و روغن‌زیتون باز كنید.

5 ستاره‌ها: تخمه آفتابگردان بیشترین میزان ویتامین E را دارد. بعد از آن بادام، گردو و روغن‌زیتون هستند.

4- سلنیوم: سلنیوم‌ها به پروتئین‌سازی‌، باروری و البته دفع رادیكال‌های آزاد و بهبود مقاومت و ایمنی بدن كمك می‌كنند. سلنیوم یك ماده معدنی است كه در ماهی، گوشت قرمز، تخم‌مرغ، حبوبات، مرغ و لبنیات وجود دارد. در سیر، گردو، جوانه گندم و آجیل‌ها هم مقادیر قابل‌توجهی سلنیوم پیدا می‌شود. اما شاید جالب باشد كه بدانید میزان سلنیوم موجود در گیاهان، بستگی به میزان سلنیوم موجود در خاكی دارد كه در آن رشد كرده‌اند.

5 ستاره‌ها:گردوی برزیلی در دنیا به‌عنوان غنی‌ترین ماده از سلنیوم شناخته شده اما این گردو كمتر در ایران پیدا می‌شود. بنابراین بهتر است شما به سراغ دومین ماده غذایی ۵ستاره بروید: جگر! در هر ۱۰۰ گرم از جگر بره حدود ۱۱۶ میكروگرم سلنیوم وجود دارد. بعد از جگر نوبت به سبوس، جوانه گندم و خاویار می‌رسد.

    طب سنتی چه می‌گوید؟

پزشكان امروز، اگرچه خوردن برخی خوراكی‌ها را برای سالم‌تر ماندن توصیه می‌كنند اما از نگاه طب سنتی، تغذیه مناسب به‌تنهایی نمی‌تواند باعث حفظ سلامت بدن و مقاومت در برابر بیماری‌ها شود بلكه عواملی مثل آب و هوا، تعادل بین خواب و بیداری، ورزش، تعادل موادجذبی و دفعی بدن و وضعیت روانی فرد هم در حفظ سلامتی او مؤثرند. این عوامل، اصول حفظ تندرستی هستند كه در طب سنتی ایران به اصول حفظ‌الصحه معروفند و می‌توانند طبیعت بدن انسان را تقویت كرده و كمك كنند تا درصورت ورود عامل بیماری‌زا بتواند با آن دست‌وپنجه نرم كرده و از میدان به درش كند. جالب است بدانید ابوعلی سینا مهم‌ترین عامل حفظ سلامتی را ورزش و مهم‌ترین راه درمان بیماری را اصلاح تغذیه می‌داند. دكتر مهشید چایچی، دستیار طب سنتی می‌گوید: سیستم ایمنی در طب سنتی، با عنوان «طبیعت مدبره» نام برده شده است كه می‌تواند باعث حفظ سلامتی، پیشگیری از بیماری یا دفع آن شود. آنچه طبیعت مدبره بدن را تقویت می‌كند، سبك زندگی هماهنگ با طبع بدن است؛ یعنی برای حفظ سلامتی لازم است ابتدا طبع خود را بشناسیم و براساس سردی و گرمی یا خشكی و تری عمل كنیم. در واقع نمی‌توان توصیه‌های كلی زیادی در این‌باره داشت و بهتر است برای هر نوع طبعی، نسخه مناسب خودش را بپیچیم. دكتر چایچی می‌گوید: در منابع طب سنتی گفته شده كه باید به طبیعت مدبره كه یك قوه هوشمند است، فرصت دهیم تا به شیوه خودش بدن را از بیماری حفظ كند؛ مثلا اگر سرما می‌خوریم، بلافاصله جلوی علائم سرماخوردگی مثل تب، آبریزش بینی، اسهال، سرفه و عطسه را نگیریم چون اینها شیوه‌های طبیعی بدن برای دفع بیماری هستند و اگر با مداخله دارو، سعی در حذف علائم داشته باشیم، عامل بیماری به‌طور پنهان در بدن ما باقی می‌ماند و در زمانی كه طبیعت مدبره به‌علت رعایت نكردن سبك صحیح زندگی ضعیف شود، دوباره به‌صورت بیماری بروز پیدا می‌كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha