نوروز نزدیك است ، سال نو را تبریك می‌گوییم.

توصیه‌هایی ساده اما ضروری درباره "تغذیه" برای ایام نوروز

نمی‌خواهیم در این روزهایی كه همه برای نوروز و آمدن بهار خود را آماده می‌كنیم باز از ضررهای زیاده‌روی در مصرف شیرینی و شكلات بگوییم ولی برای توصیه‌هایی ساده، اما ضروری با دكتر "ربابه شیخ‌الاسلام " متخصص اپیدمیولوژی تغذیه و عضو هیات علمی وزارت بهداشت گفت و گویی كردیم كه برای حفظ سلامتتان خواندنی است ، بخوانید:

* توصیه‌هایی ساده برای پذیرایی از میهمانانمان :
میز پذیرایی عید را با میوه ها، شیرینی‌های كوچك ، آجیل كم نمك ، قطعات كوچك از میوه‌های خشك شده یا برگه‌ها تزیین كنید.

از پذیرایی با شیرینی‌های تر و چرب ،شكلات ها، شیرینی‌های بزرگ و كیك بپرهیزید.

از میهمانانتان با چای كمرنگ و در استكان یا فنجان‌های كوچك پذیرایی كنید، بهتر است به جای قند از كشمش یا توت خشك یا خرما استفاده كنید اگر چاق هستید یاد بگیرید كه چای را تلخ بنوشید.

اگر میهمانتان را دوست دارید خیلی به او تعارف نكنید، بعضی افراد به خصوص افراد میانسال و سالمند ممكن است رژیم‌های خاصی داشته باشند و تعارف بیش از حد آنان را مجبور به مصرف خوردنی‌هایی می‌كند كه برایشان مضر است.

كودكان هم باید حدی را در مصرف مواد شیرین رعایت كنند كه دچار مشكل نشوند ، فرصت زیبای نوروز برای دیدار، شادباش گفتن روز و سال نو ، آرزوی سلامتی و بهروزی كردن ،خوبی‌ها و خاطره‌های خوب را به یاد آوردن و چشم پوشی از دلگیری‌ها و به فراموشی سپردن دلتنگی‌ها است.


* سالادهای خوشمزه درست كنید:
اگر در این ایام به دلیل دید و بازدید ها، فرصت پختن غذا ندارید از غذاهای حاضری ، كم چرب همراه با انواع سالاد استفاده كنید.

می‌توانید برای یك هفته، سبزیجات شسته شده را به طور مناسبی در یخچال نگهداری كنید و هر شب با آنها برای خود و خانواده سالادهای خوشمزه درست كنید.

كاهو، كرفس، هویج، انواع كلم ، انواع فلفل‌های دلمه‌ای، خیار،گوجه- فرنگی، گل كلم از دوستان همیشگی "سلامت" هستند.

به خصوص اگر "سس سالاد" را خودتان با روغن زیتون ،ماست ،سبزیهای خشك- معطر و ادویه‌ای كه دوست دارید درست كنید.

خانم دكتر شیخ‌الاسلام كه مدیر "موسسه تغذیه،سلامت و توسعه" نیز هست می گوید: اگر گاهی با توجه به سلیقه و ذایقه اعضای خانواده تن ماهی و یا انواع حبوبات پخته، كشمش شسته شده، پنیر رنده شده را به این سالاد اضافه كنید غذای سالم و كاملی خورده‌اید و همه سلولهایتان را راضی كرده‌اید.


* اگر در این ایام به مسافرت می‌روید:
- خوردن غذاهای چرب، سرخ شده، شیرینی ها، شكلات و خامه را محدود كنید تا حد ممكن به جای مصرف غذاهای سرخ شده، از غذاهای آب پز، كبابی و تنوری استفاده كنید.

- برای جلوگیری از كم آبی و یبوست، مقادیر مناسبی آب همراه داشته باشید و همه همراهان را هم به نوشیدن آن توصیه كنید.

- در مورد آب آشامیدنی در صورت امكان از آب معدنی استفاده شود و در غیر این صورت به بهداشت پارچ و لیوان‌ها توجه كنید.

- میوه‌ها و سبزیهایی مثل هویج ، گوجه فرنگی، ساقه كرفس ، در طول مسافرت بهترین دوستان سلامت شما هستند، چون حاوی آب و املاح و ویتامین‌های مورد نیاز بدن هستند. درخانه آنها را تهیه ،پاك و و خوب خوب بشویید و در ظروف مناسب دربسته با خودتان ببرید.

- آب بهترین نوشیدنی است ولی اگر می‌خواهید نوشیدنی دیگری سر میز باشد بهتر است به جای نوشابه، از دوغ كم نمك و نوشیدنی‌های كم كالری استفاده كنید. اگر چاق نیستید ماء‌الشعیر هم جانشین خوبی است.

- در طول سفر لبنیات دوست استخوانهایتان را فراموش نكنید و روزانه حدود ‪ ۲‬تا ‪ ۳‬لیوان شیر كم چرب یا ماست استفاده كنید.

- تا حد امكان از مصرف سوسیس وكالباس بپرهیزید.


* برای حفظ ایمنی غذا و پیشگیری از انواع مسمومیت ها:
- غذای مورد مصرف باید كاملا پخته شود، ممكن است با توجه به مدت تعطیلات و احتمالا تعجیل در ساعت حركت در تهیه غذا كوتاهی شود، به گونه‌ای كه غذا به ویژه گوشت‌ها به طور كامل پخته نشده باشد كه همین سبب آلودگی و فساد آن بشود.

- از ظاهر گوشت می‌توان به میزان پخت آن پی برد ، به عنوان مثال رنگ گوشت پخته باید قهوه‌ای باشد، ولی اكثر مواقع مغز(درون) كباب كوبیده یا برگ ، قرمز رنگ است. مردم فكر می‌كنند چون گوشت روی شعله مستقیم قرار گرفته، بنابراین قسمت درونی آن پخته می‌شود ولی چنین تفكری اشتباه است.

- بارها دیده شده كه روی (سطح) كباب به حالت سوخته در آمده اما درون آن همچنان نپخته مانده است. در چنین مواردی باید گوشت را دوباره روی آتش قرار داد تا به اصطلاح مغز پخت شود.

- همچنین ماهی زمانی پخته است كه گوشت آن به صورت لایه لایه در آید. در مورد پخت مرغ آب پز، وقتی آب مرغ شفاف و گوشت مرغ سفید شود مرغ پخته و آماده شده است.

- این روزها از خوردن گوشت پرندگان وحشی صرف نظر كنید.

- در صورت مصرف غذاهای كنسروی قبل از مصرف از سلامت آن‌ها اطمینان حاصل كنید، در صورت مشاهده برآمدگی و فرورفتگی از مصرف آن‌ها خودداری كنید. قبل از مصرف حتما آن‌ها را ‪ ۲۰‬دقیقه بجوشانید.

- اگر نمی‌توانید سبزی هارا ضد عفونی كنید بهتر است آنها را آب پز كرده و مصرف كنید.

- به رستوران‌های معتبر كه اصول بهداشتی بیشتر در آن‌ها رعایت شده است مراجعه كنید. وضعیت بهداشت سالن، دستشویی ها، كارگران و ... تا حدی می‌تواند معیار ارزیابی سطح بهداشت رستوران باشد.

- در صورت امكان، لوازم شخصی مانند قاشق، چنگال و لیوان مخصوص خود را همراه داشته باشید.

- از مصرف بعضی از مواد غذایی مانند سالاد الویه، همبرگر، كباب كوبیده، پیاز در مكان‌هایی كه قابل اطمینان نیستند، خودداری كنید.

- هنگام خرید آجیل ، به تازگی آن توجه كنید تا حد امكان از فروشگاههای معتبر كه اجناس با كیفیت مرغوب و تازه عرضه می‌كنند خرید كنید.

- از خرید خشكباری كه علایم كپك زدگی در آن‌ها مشاهده می‌شود و یا كهنه به نظر می‌رسند خودداری كنید. بهتر است انواع كم نمك را انتخاب كنید.


* در این ایام ورزش كنید:
- برای پیشگیری از اضافه وزن و شادابی بیشتر در این ایام بیش از سایر مواقع ورزش و تحرك بدنی داشته باشید.

از فرصت طلایی نوروز برای با هم بودن بیشتر، ورزش‌های دسته جمعی خانوادگی ، راهپیمایی ،كوهپیمایی ، استفاده از طبیعت در كنار خانواده ، و برقراری ارتباط صمیمانه‌تر، استفاده كنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha