دوشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۱:۱۸
کد خبر: 17382

یک فوق تخصص خون و آنکولوژی، تاکید کرد: بیماران تحت شیمی درمانی باید نظافت را رعایت کنند، هر روز دوش بگیرند، دستهایشان را مکررا بشویند، از مصرف غذاهای داغ و پرادویه بپرهیزیند؛ زیرا باعث تحریک دستگاه گوارش شده و همین امر به آنها صدمه می‌زند.

دکتر سید رضا صفایی، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت وگو با ایسنا، درباره عوارض شیمی درمانی در بیماران سرطان گفت: این روش ممکن است عوارض متعددی چون تهوع و استفراغ، ریزش مو و بیماری‌های عفونی به همراه داشته باشد.

وی افزود: استفاده از بعضی داروهای خاص شیمیایی برای درمان هر نوع بیماری را شیمی درمانی می‌گویند. این داروهای خاص ناحیه بیماری را بدون صدمه به بافتهای مجاور آن از بین می‌برند.

این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه افزود: شیمی درمانی با داروهای شیمیایی معمولا همراه دیگر روش‌های درمانی سرطان از قبیل پرتودرمانی یا عمل جراحی استفاده می‌شود.

دکتر صفایی ادامه داد: شیمی درمانی یکی از پایه‌های درمان سرطان محسوب می‌شود، بعضی از سرطانها با درمانهای دارویی درمان می‌شوند اما بعضی سرطانها از قبیل سرطان پوست که به داروها پاسخ نمی‌دهند باید شیمی درمانی شوند.

این فوق تخصص آنکولوژی افزود: ازعوارض ناشی از شیمی درمانی می‌توان به تهوع، استفراغ، اختلالات خونی، پوستی، متابولیک،عصبی، گوارشی، عفونی، ریزش مو، زخم و عفونت زبان و دهان اشاره كرد.

وی همچنین تصریح کرد: در شیمی درمانی افراد مسن باید از داروهای خاص استفاده شده و با توجه به حال عمومی بیمار تجویز شود. مثلاً در افرادی که شیمی درمانی با دوز بالاتری انجام می‌شود عوارض برگشت ناپذیری بر روی سلولهای طبیعی ایجاد می‌شود که احتمال مرگ را هم افزایش می‌دهد. بنابراین باید دقت بیشتری صورت گیرد.

دکتر صفایی افزود: این افراد باید از مواجهه با خاک و گرد و غبار دوری کرده؛ به علاوه توصیه می‌شود در هنگام عیادت از این بیماران، از بردن گلهای طبیعی پرهیز کنید؛ زیرا در خاک میکروبهایی وجود دارد که عفونت‌هایی را در بدن افراد تحت شیمی درمانی و یا سرطانی تشدید و حال آنها را وخیم‌تر می‌کند.

وی در پایان تاکید کرد: آنتی اکسیدانها موادی هستند که بافتها را از صدمه ناشی از برخی مواد سرطان‌زا محافظت و مانع از بروز سرطان می‌شوند، ویتامین‌های «ای و سی» که در سبزیجات و میوه‌ها بیشتر یافت می‌شوند هم جزء آنتی اکسیدانها هستند. بنابراین افرادی که بیشتر میوه و سبزیجات مصرف می‌کنند کمتر به سرطان مبتلا می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha