دانشیار گروه زنان دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی، اظهارداشت: ابتلا به سرطان دهانه رحم با تعدد ازدواج ها و رفتار جنسی، سن ازدواج و مصرف سیگار و قلیان، ارتباط دارد.

سلامت نیوز:دانشیار گروه زنان دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی، اظهارداشت: ابتلا به سرطان دهانه رحم با تعدد ازدواج ها و رفتار جنسی، سن ازدواج و مصرف سیگار و قلیان، ارتباط دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، دكتر فرح فرزانه اظهارداشت: سرطان رحم مانند سرطان دهانه رحم اگر به موقع تشخیص داده شود، درمان قطعی می شود به این صورت كه با خارج كردن رحم، بیمار یك طول عمر معمولی خواهد داشت و بیماری دیگر عود نمی كند.


وی افزود: سرطان رحم را می توان در مراحل اولیه و با تغییر وضعیت رگل ماهیانه (پریود) تشخیص داد به این صورت كه اگر فردی با خونریزی های نامنظم یا لكه بینی به پزشك مراجعه كرد، می توان با یك بیوبسی گرفتن از داخل رحم كه بسیار كار ساده ای است، بیماری را به موقع تشخیص داد.


دبیر علمی اولین كنگره بین المللی چالش های بالینی در زنان، مامایی و نازایی در مورد حفظ باروری در سرطان رحم بیان كرد : بیمارانی كه مبتلا به سرطان رحم می شوند و مایل به حفظ باروری خود هستند، نیز اگر زود مراجعه كند و در مراحل بسیار اولیه تشخیص سرطان داده شود، می توان با دارو بیماری را به مدت سه ماه كنترل كرد.


فرزانه ادامه داد : اگر سرطان به این دارو جواب داد، دیگر بیمار نیازی به خارج كردن رحم ندارد. بنابراین به او فرصت داده می شود تا بارداری اش صورت بگیرد و پس از تولد فرزند اقدام به خارج كردن رحم كرد.


وی گفت : البته در علم نازایی، حتی در صورت خارج كردن رحم، می توان برای حفظ بارداری اگر تخمدان های آنها سالم باشد، از رحم اجاره ای استفاده و یا جنین، تخمك و یا بافت تخمدان را فیریز كرد. بنابراین علاوه بر اینكه سرطان رحم و دهانه رحم را می توان در مراحل اولیه تشخیص داد، می توان با انجام اقداماتی باروری بیمار را حفظ كرد و فقط نیاز به افزایش سطح آگاهی عموم مردم دارد.


فرزانه تاكید كرد : در رابطه با سرطان تخمدان در ایران نیز مانند پیشرفته ترین مراكز دنیا نمی توان این بیماری را در مراحل اولیه تشخیص داد و در مراحل پیشرفته تشخیص داده می شود كه در اكثر موارد به صورت اتفاقی و تصادفی است.


وی خاطر نشان كرد: به هر صورت اگر این بیماری در مراحل اولیه تشخیص داده شود، حتی می توان یك تخمدان را خارج و تخمدان دیگر را حفظ كرد تا فرد باروری خود را از دست ندهد.


فرزانه گفت: اگر بتوان كاری كرد كه سرطان های رحم، دهانه رحم و تخمدان بروز نیابد، كه بسیار عالی است كه البته در مورد سرطان دهانه رحم این اتفاق در كشورهای پیشرفته دنیا در حال جریان است اما حتی درصورتی كه نتوان از بروز این بیماری پیشگیری كرد، می توان در مراحل اولیه آن را تشخیص داد و كنترل و درمان و حتی باروری بیمار را حفظ كرد.


فلوشیپ آنكولوژی زنان در مورد سرطان دهانه رحم به دلیل اینكه توانسته است علل بروز آن را كنترل كنند، انتظار می رود كه تا ۱۰ سال آینده شمار مبتلایان به آن كاهش یابد.


فرزانه ادامه داد: سرطان دهانه رحم با تعدد ازدواج ها و رفتارهای جنسی، سن ازدواج (اگر زیر ۱۶ سال باشد، خطر ابتلا 2 برابر است) و با سیگار و قلیان (احتمال ابتلا به آن ۱۴ برابر می شود) در ارتباط است و مربوط به سن خاصی نیست و می توان با اصلاح رفتارها از بروز آن پیشگیری كرد.


وی در مورد علائم این بیماری گفت: لكه بینی های بعد از نزدیكی، زخم های مقاوم دهانه رحم كه بعد از ۶ ماه تا یک سال برطرف نشده باشد، ترشحات واژینال مزمن از جمله علائم این بیماری است.


فرزانه اظهار داشت : در رابطه با سرطان رحم نیز توصیه می شود زنانی كه هنوز یائسه نشده اند، هر خونریزی غیرطبیعی كه پیدا می كنند و یا تغییری در پریودهای ماهانه خود مشاهده می كنند، حتما به پزشك مراجعه كنند. این سرطان را با انجام بررسی های لازم می توان در مراحل اولیه تشخیص داد و كنترل كرد.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha