رییس مركز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت از طرح ثبت موارد انفاركتوس قلبی در كشور طی سال جاری خبر داد و گفت: با اجرای این طرح، در گام نخست موارد سكته‌های قلبی در سی سی یوهای كل كشور و در گام بعدی در اورژانس‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد.

دكتر حسن آقاجانی در گفت‌وگو با ایسنا، با اعلام این خبر گفت: این امر بر اساس پرسشنامه‌ تدوین شده توسط گروه تخصصی صورت می‌گیرد و در حال حاضر مراحل پایانی خود را می‌گذراند.

وی با بیان این كه اجرای این طرح كمك می‌كند تا اطلاعات دقیقی از وضعیت سكته‌های قلبی كشور به دست آید، ادامه داد: به این ترتیب می‌توان نقایص درمانی به كار گرفته شده در این موارد را شناسایی و برطرف كرد. همچنین به دنبال اجرای این طرح می‌توان بر اساس پیشرفت‌های روز دنیا، برنامه‌ریزی‌های لازم برای سكته‌های قلبی را انجام داد.

رییس مركز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت با اشاره به طرح غربالگری زردی و اجباری شدن غربالگری كم كاری مادرزادی تیرویید در كشور، ادامه داد: تشخیص به موقع كم كاری مادرزادی تیرویید در نوزادان، درمان مؤثری را به دنبال دارد.

وی ادامه داد: در برنامه‌ غربالگری كم كاری مادرزادی تیرویید نوزادان از هر نوزاد در روز سوم تا پنجم پس از تولد، نمونه خون پاشنه پا گرفته می‌شود و در صورت مثبت بودن نتایج آزمایش، نوزاد برای انجام آزمایش‌های تكمیلی‌ فرا خوانده می‌شود.

دكتر آقاجانی، عقب ماندگی ذهنی و مشكلات جسمی و شنوایی را از عوارض كم كاری مادرزادی تیرویید در نوزادان دانست و افزود: این طرح از برنامه‌های بسیار موفق بوده كه اكنون هم در حال اجراست و اكنون بیش از 93 درصد نوزادان متولد شده در كل كشور تحت پوشش این برنامه هستند.

رییس مركز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت با اشاره به طرحی مربوط به غربالگری كم شنوایی نوزادان كشور نیز گفت: این طرح از جمله برنامه‌های مشترك با سازمان بهزیستی است كه اقدامات مربوط به آن در اداره ژنتیك وزارتخانه در حال انجام است، اما هنوز به صورت یك برنامه كشوری درنیامده است. به منظور اختصاص منابع به این طرح نیز اقداماتی در دست انجام است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha