آنطور كه پژوهشگران معاونت فرهنگی و اجتماعی منطقه 6 تهران می‌گویند میانگین سن ازدواج در پایتخت به 40 سال رسیده است. این میانگین هشدار‌دهنده در حالی به تازگی اعلام شده است كه در سال‌های اخیر همواره شاهد افزایش طلاق و كاهش ازدواج بوده‌ایم. به همین ترتیب سن ازدواج نیز در ایران بالا رفته و به نقطه هشدار‌دهنده‌ای رسیده است.

چرا میل به ازدواج در جوانان كمتر شده است؟

سلامت نیوز: آنطور كه پژوهشگران معاونت فرهنگی و اجتماعی منطقه 6 تهران می‌گویند میانگین سن ازدواج در پایتخت به 40 سال رسیده است. این میانگین هشدار‌دهنده در حالی به تازگی اعلام شده است كه در سال‌های اخیر همواره شاهد افزایش طلاق و كاهش ازدواج بوده‌ایم. به همین ترتیب سن ازدواج نیز در ایران بالا رفته و به نقطه هشدار‌دهنده‌ای رسیده است.
 

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه آرمان نوشت: بالا رفتن سن ازدواج و به همان نسبت كاهش ازدواج و البته افزایش طلاق مساله جدیدی نیست و این روند كاهش ازدواج‌ها و افزایش طلاق‌ها مقارن با رشد جامعه شهری در ایران همیشه رخ می‌داده است. حتی اینكه طی سال‌های اخیر مخصوصا ده سال اخیر سرعت طلاق‌ها بیشتر شده و رغبت به ازدواج نیز كمتر شده و حتی رنگ باخته است هم مساله‌ای است كه ظرف این دو، سه سال اخیر حداقل به عنوان یك هشدار جدی از سوی مسئولان مختلف بارها مطرح و حتی موشكافی شده است. نكته قابل تامل در تمام این آمارها این است كه بین مناطق شهری و روستایی از حیث میزان طلاق و ازدواج تفاوت‌های چشمگیری وجود داشته و این امر باعث شده معضل افزایش طلاق و كاهش ازدواج بیشتر در مناطق شهری مهم جلوه كند. با این وجود حتی در شهرها هم نمی‌توان گفت در ازدواج و طلاق افراد از الگوی واحدی تبعیت می‌كنند. در كلان‌شهرهای ایران و مخصوصا پایتخت ایران، بسته به اینكه افراد متعلق به كدام طبقه اجتماعی باشند الگوی ازدواج و طلاق متفاوت است.

ازدواج در 40 سالگی

میانگین سن ازدواج در قلب پایتخت چند درصد بالاتر از مناطق دیگر است، این درحالی است كه طبق یافته‌های پژوهشگران معاونت اجتماعی و فرهنگی منطقه شش تهران میانگین سنی 35 تا 40 سال را نشان می‌دهد. پژوهشگران معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه شش پس از ماه‌ها تحقیق و مطالعه از گروه‌های مختلف عنوان می‌كنند با توجه به شرایط فرهنگی، اجتماعی، شهری منطقه، میانگین سن ازدواج در منطقه شش نسبت به مناطق دیگر چند پله بالاتر است و شاید هم نادر. پژوهشگر معاونت امور اجتماعی و فرهنگی منطقه شش با بیان این خبر گفت: در زمینه میانگین سن ازدواج در مناطق مختلف شهر تهران الگو و یافته‌های متفاوتی وجود دارد. هر چند گفته می‌شود میانگین سن ازدواج در پایتخت بین 30 تا 35 سال است، اما یافته‌های پژوهشگران معاونت امور اجتماعی و فرهنگی منطقه شش نشان می‌دهد، میانگین سن ازدواج در منطقه ما چند سال بالاتر است یعنی بین 35 تا 40 سال، حتی استثناهایی در این زمینه وجود دارد كه در مناطق دیگر شهر تهران كمتر دیده می‌شود. به گزارش ایسنا، مهدی عابدی، تاكید كرد: پژوهش و مطالعات اجتماعی برای افزایش نگرانی خانواده‌ها نیست، بلكه زنگ هشداری است تا برای رفع اینگونه مسائل چاره‌ای اندیشیده شود.

از هر سه ازدواج یكی منجر به طلاق می‌شود

آخرین آمارهایی كه در زمینه سن ازدواج و میزان طلاق در كشور مطرح شده به ابتدای آذر امسال برمی‌گردد كه مدیركل ثبت احوال استان تهران، از افزایش شش درصدی طلاق طی هفت ماهه امسال خبر داد. بر اساس اظهارات محمدمهدی اعلایی، متوسط سن زوج در هنگام ازدواج ۳۰ سال و متوسط سن زوجه ۲۶ سال در پایگاه اطلاعات ثبت احوال تهران به ثبت رسیده است. او با اشاره به اینكه آمار طلاق نیز نسبت به سال گذشته 56/5 درصد افزایش داشته است، افزود: از هر سه ازدواج یكی منجر به طلاق می‌شود.

تاثیر طبقه اجتماعی در طلاق

با این وجود بسیار ساده انگارانه است اگر بخواهیم تصور كنیم در تهران و سایر شهرها همه افراد از الگوی یكسانی تبعیت می‌كنند و برای مثال میل به طلاق و ازدواج در میان همه جوانان به یك نحو است. بررسی‌ها نشان می‌دهد در بحث طلاق و ازدواج طبقه افراد مهم‌ترین عاملی است كه آنها را تشویق به تصمیم‌گیری می‌كند. طبقه در جامعه‌شناسی اصطلاحی است كه تنها بر رتبه اقتصادی افراد دلالت ندارد بلكه طبقه اجتماعی به معنای پایگاه و رتبه اجتماعی افراد و طبقه فرهنگی به معنای درجه تحصیلات و سواد نیز در این واژه طبقه مستتر است. با این وجود زمانی كه می‌خواهیم درباره تاثیرپذیری طلاق و ازدواج از طبقه اقتصادی یا اجتماعی افراد بحث می‌كنیم ناخودآگاه ذهن‌ها به سمت وضعیت معیشت و رفاه اقتصادی می‌رود در درحالی كه طبقه اجتماعی در این مقوله بیش از طبقه اقتصادی تاثیرگذار است. بر اساس بررسی‌هایی كه اخیرا در كشور انجام شده افراد طبقه متوسط اقتصادی بیش از طبقات پایین و بالای جامعه كه شامل اعیان و فقرا هستند میل به دیر ازدواج كردن دارند و به همین نسبت میل به طلاق نیز در صورت ازدواج در این طبقات بیشتر است اما دلیل؟ طبقات متوسط اقتصادی در تمام جوامع طبقات متوسط به بالای فرهنگی و اجتماعی هستند كه حتی ممكن است از طبقات بالای اقتصادی نیز از نظر سواد و تحصیلات در وضعیت بهتری باشند. با این تفاسیر می‌توان گفت سواد و تحصیلات عاملی است كه باعث شده میل به ازدواج در جوانان كمتر شده یا به تاخیر بیفتد و در مقابل خودكفایی مالی باعث شده طلاق درباره اینها با سهولت بیشتری در مقایسه با طبقات بالای اقتصادی رخ دهد. برخلاف تصور همه در طبقات بالای اقتصادی و بین مرفه‌ها میل به طلاق كمتر از طبقه متوسط است و دلیل آن هم سطح زندگی بالا و تناسب موقعیت با امكاناتی است كه برخی زنان حاضر نیستند به راحتی آن را از دست بدهند. با این تفاسیر باید گفت طبقه اجتماعی افراد مهم‌ترین فاكتور در زمینه ازدواج و طلاق است.

دلیل تاخیر ازدواج

یك جامعه شناس در واكنش به خبر افزایش سن ازدواج در منطقه شش تهران به «آرمان» می‌گوید: منطقه شش تهران یعنی حوالی طالقانی و انقلاب، مناطقی كه به هیچ‌وجه اعیان نشین نیستند و جزو طبقات متوسط یا متوسط روبه بالای اقتصادی محسوب می‌شوند با این وجود از نظر رتبه اجتماعی و سطح تحصیلات در مقایسه با مناطق شمال یا جنوب شهر در رتبه بالایی قرار دارند. امان‌ا... قرایی‌مقدم با تایید اینكه سن ازدواج در این مناطق شهر به 40 سال هم رسیده است، می‌گوید: این را ما سال‌ها قبل پیش بینی كرده بودیم. وقتی جامعه ایران هم مانند سایر جوامع در تلاطم سنت و مدرنیته گرفتار شد تبعات این سردرگمی بین سنت و تجدد را در همه مناسبات اجتماعی شاهد بودیم. این جامعه‌شناس می‌افزاید: در افرادی كه سنتی فكر می‌كنند میل به ازدواج بیشتر است و این افراد كمتر طلاق می‌گیرند، در حالی كه در میان افرادی كه مدرن فكر و زندگی می‌كنند ازدواج با تاخیر انجام می‌شود و در صورت كمترین ناملایمتی این ازدواج به شكست می‌انجامد! این جامعه‌شناس عنوان می‌كند: چند عامل اصلی در ایران باعث شد ازدواج حداقل 10 سال به تاخیر بیفتد كه نخستین این عوامل دانشگاه بود. قرایی‌مقدم می‌گوید: دانشگاه رفتن جوانان هم از نظر كیفی باعث شد حداقل چهار سال سن ازدواج به تاخیر بیفتد در حالی كه سطح توقعات جوانان هم با این كار بالا رفت. او عوامل دیگر را به‌ترتیب سربازی و یافتن شغل می‌داند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha