یک استاد دانشگاه با بیان اینکه تنها 10 تا 15 درصدآسیب‌ها توسط تکنولوژی ایجاد می‌شوند، گفت: مابقی آسیب‌ها توسط تکنولوژی تشدید و تسهیل می‌شوند.

سلامت نیوز:یک استاد دانشگاه با بیان اینکه تنها 10 تا 15 درصدآسیب‌ها توسط تکنولوژی ایجاد می‌شوند، گفت: مابقی آسیب‌ها توسط تکنولوژی تشدید و تسهیل می‌شوند.


به گزارش  سلامت نیوز به نقل از ایلنا، مهدی منتظرالقائم در نشست سلسله‌ نشست‌های گفتگوی اجتماعی با موضوع فضای مجازی و آسیب‌های اجتماعی نوپدید که در وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی برگزار شد با بیان اینکه انسان حیوانی است ناطق و به واسطه قوه ناطقه از سایر حیوانات متمایز می‌شود، گفت: قوه نطق به معنای ادراک در جهان بیرونی بوده و انسان می‌تواند جهان بیرون را تجربه و ادراک کرده و از واقعیت انتزاعی در ذهن بیافریند و آن را در قالب خلاقیت و نوآوری به سایرین عرضه کند.


وی با تاکید براینکه تمام انسانیت در طول تاریخ در بستری از ارتباطات شکل گرفته و انسان حیوانی ارتباط‌‌گر است، ادامه داد: قاعده بشریت مبتنی بر ارتباط انسان با انسان است و هر تکنولوژی یک جهت‌گیری از قبل تعریف شده دارد.


منتظرالقائم با اشاره به اینکه برخی تکنولوژی‌ها ماندگاری زمانی دارند و برخی مانع مکان را تحت تاثیر قرار می‌دهند اظهار کرد: مانع مکان روابط بین نسلی بین جنسیتی و فرهنگ را تحت تاثیر قرار می‌دهد.


این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: هرتکنولوژی ظرفیت بالقوه‌ای دارد که ممکن است؛ مخترعین تکنولوژی مذکور آن ظرفیت را کشف نکرده از تبعات آن خبر نداشته باشند و ندانند که بهره‌برداران از این تکنولوژی آن را در خدمت کدام هدف قرار می‌دهند.


جامعه باید ظرفیت تکنولوژی را شناسایی کند


وی با اشاره به بازی انسان و تکنولوژی اظهار کرد: در طول زمان به محض آنکه انسان سعی کرده، ظرفیت تکنولوژی زمان خود را یاد بگیرد وخوبی‌ها و بدی‌های آن را شناسایی و کنترل کند تکنولوژی جدیدی آمده و مصرف کننده را به شکل جدیدتری تعریف کرده است.


منتظرالقائم خاطر نشان کرد: هر جامعه‌ای که بتواند بیش از دریافت تکنولوژی حین دریافت آن و پس از دریافت تکنولوژی آمادگی بیشتری برای دریافت کنترل شده آن در زمینه‌های مختلف داشته باشد و بتواند آن را مهار کند در این حوزه موفق‌تر است.


این جامعه‌شناس افزود: جامعه‌ای که بتواند حین اخذ تکنولوژی از طریق هم‌افزایی و دانش حاصل از تجربه سریعتر عمل کرده و تجربه را تبدیل به دستورالعمل کند و بین مردم توزیع کند و پس از اخذ تکنولوژی نیز نحوه تنیدن در جامعه را به صورت برنامه‌ریزی شده سرانجام دهد می‌تواند از جنبه‌های آن استفاده بیشتر کرده وکمتر مبتلابه جنبه‌های منفی آن شود.


وی با تاکید براینکه هرچه تکنولوژی حالت انقلابی‌تر داشته باشد وضعیت اثرگذاری درجهان‌های اجتماعی را بیشتر دارد تاکید کرد: نیاز است که کل جامعه در عرصه‌های مختلف بتواند ظرفیت تکنولوژی را شناسایی کرده و از طریق تقسیم وظایف بتواند برخورد مناسبی با این فضا انجام دهد.


منتظرالقائم خاطر نشان کرد: هر کشوری که فرهنگ، روابط اجتماعی، روابط بین جنسیتی واعتماد اجتماعی آن در سطح مطلوب‌تری قرار داشته باشد آمادگی بیشتری برای کسب تکنولوژی دارد و می‌تواند گرفتار تبعات و آثار منفی آن نشود و هر جامعه‌ای که آمادگی کمتری داشته باشد ورود تکنولوژی به آن آثار عمیق‌تری در زندگی فرهنگی و اجتماعی آن جامعه داشته می‌تواند به آسیب‌ها و بحران‌های آن دامن زند.


این استاد دانشگاه با تاکید براینکه تغییر در جامعه تابع قوانین است و تکنولوژی عامل تغییر است خاطر نشان کرد: ما تغییرات و تکامل تاریخی بشر را از طریق تکنولوژی شاهد بوده‌ایم و اگر امروز آموزش و پرورش، صنعت و ... داریم در طول زمان ایجاد شده است.


منتظرالقائم با اشاره به اینکه با جهانی جدید روبرو هستیم که از ابعاد مختلف سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، زیست فردی روابط، بین نسلی ، دینی، زبانی و ... در شرف فشار برای تغییر قرار دارد اضافه کرد: از سوی دیگر نیاز داریم که چارچوب‌های هویت دینی، ملی و فرهنگی خود را حفظ کنیم تا بتوانیم از این طوفان با درایت بیشتری به سمت آینده حرکت کنیم.


منتظرالقائم خاطر نشان کرد: تغییر در جهان اجتماعی سیاسی و فرهنگی لاجرم اتفاق می افتد و اگر در برابر آن مقاومت کنیم یا اصلا مقاومت نکنیم هر دو افراطی بوده و مشکل ساز است.


این استاددانشگاه با بیان اینکه سیاست گذاری کلان باید به سمت گفت وگو میان رویکردهای مختلف باشد بیان کرد: باید کمیت و کفیت اثرگذاری این تکنولوژی ها را ارزیابی کنیم.


این جامعه شناس با تاکید بر اینکه تکنولوژی ها آمده اند بمانند و در اینده زندگی ما عاری از تکنولوژی نبوده و حتی پیش از امروز و دیروز با آن سرکار خواهیم داشت گفت: باید نحوه اثرگذاری تکنولوژی بر رفتار و روابط اجتماعی را بررسی کنیم.


منتظرالقائم با بیان اینکه معتقدم شبکه‌های اجتماعی مجازی در ایران فاجعه به بار می آورند ادامه داد: من شبکه اجتماعی را به معنای ابزار مقصر نمی دانم و منظور از فضای مجازی تنها وایبر و امثال آن نیست بلکه شبکه اجتماعی به معنای گروهی از افراد انسانی است که با استفاده از یک اپلیکیشن گروهی ایجاد کرده و به تبادل اطلاعات و تعامل می پردازند.


این  استاد دانشگاه با بیان اینکه تنها 10 تا 15 درصدآسیب‌ها توسط تکنولوژی ایجاد می‌شوند ادامه داد: مابقی آسیب‌ها توسط تکنولوژی تشدید و تسهیل می‌شوند و اگر تکنولوژی چیزی را تشدید یا تسهیل می کند شروع آن آسیب در جهان اجتماعی بوده است.


وی با یادآوری این که ما در مقابل صفحات اجتماعی همچون فیس بوک مرتکب اشتباه استراتژیک شدیم اضافه کرد:اگر در آن زمان اجازه می دادیم نخبگان ما وارد این صفحات شوند جوانان و نخبگان در کنار هم قرار می گرفتند و فضای مجازی در اختیار جوانانی که درصدی از آنها اعلام استقلال از مسایل شرعی ، ملی ، فرهنگی و ... می‌کنند قرار نمی‌گرفت ما این جوانان را به سمت افراط سوق دادیم.


منتظرالقائم ادامه داد: اگر نخبگان را در فضای مجازی نگه می داشتیم و حق کپی رایت را رعات می کردیم و اجازه می دادیم افراد بتوانند از طریق ارسال مطالب در وبلاگ ها ارتزاق کنند امروز با چنین مشکلاتی مواجه نمی شدیم.


وی با بیان اینکه برای برخورد با آسیب‌های تکنولوژی باید از لایه های زیرین تر شروع کنیم و ضروری است به گفت وگوی ملی و هم افزایی ملی برگردیم تاکید کرد: تقلیل گرایی در این مباحث آسیب اصلی است و این که هنوز واردتعریف درست فضای مجازی نشده‌ایم نیز نوعی آسیب است .


لزوم جرم‌زدایی از حوزه‌ آسیب‌های تکنولوژی


منتظرالقائم در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه در حوزه آسیب های تکنولوژی باید جرم زدایی کنیم گفت: ضمن آنکه باید جرایم جدید با خصلت بازدارنده تعریف شوند باید از جرایم قدیم در فضای جدید دور شویم .


وی اظهار کرد: باید رابطه انسان را در بسترهای مختلف تعریف کنیم و زبان گفت و گو در خصوص این مسایل را مقداری بازکنیم.
 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha