عضو شورای طبقه بندی بازی های رایانه ای گفت: برای استفاده از رسانه ای مانند اینترنت برنامه و شناخت درستی باید وجود داشته باشد و اگر چنین نباشد، مغلوب آن رسانه خواهیم شد که این اتفاق در جامعه ما افتاده است.

سلامت نیوز:عضو شورای طبقه بندی بازی های رایانه ای گفت: برای استفاده از رسانه ای مانند اینترنت برنامه و شناخت درستی باید وجود داشته باشد و اگر چنین نباشد، مغلوب آن رسانه خواهیم شد که این اتفاق در جامعه ما افتاده است.

به گزارش سلامت نیوز، برنامه "گفت‌وگوی اجتماعی" رادیو گفت‌وگو، با موضوع اوقات فراغت در فضای مجازی و با حضور حجت الاسلام والمسلمین محمد رضا دورانی عضو شورای طبقه بندی بازی های رایانه ای و مشاور فضای مجازی، سرگرد حمید کیانی سرپرست اداره تشخیص جرایم سایبری پلیس فتا و مهندس بابک کرباسی کارشناس فضای مجازی و متخصص و تولید کننده بازی های رایانه ای روانه آنتن شد.


حجت الاسلام والمسلمین محمد رضا دورانی با اشتباه خواندن این موضوع که اوقات فراغت فقط مختص تابستان و روزهای تعطیل است، اظهار داشت: هر ساعت از شبانه روز که فراغتی ایجاد شود، این عنوان برای آن اطلاق می شود. یکی از راه های پر کردن اوقات فراغت که گاهی کارهای اصلی را هم تحت شعاع قرار داده است، استفاده از فضای مجازی است.


وی ادامه داد: کسی که نمی داند در اینترنت دنبال چه چیزی می گردد، در حقیقت به دنبال همه چیز است. به دلیل جذابیت بسیار زیاد و ارائه پر زرق و برق اطلاعات در رسانه، هر شخصی که بدون هدف وارد آن شود، ساعت ها در آن فضا درگیر می شود.


وی با تشبیه فضای مجازی به جارو برقی که ذهن انسان را درگیر خودش می کند، بیان داشت: ذهن انسان انواع و اقسام اطلاعات را در این فضا جذب می کند، اطلاعاتی که مشخص نیست چه تاثیری بر تفکر و سبک زندگی این فرد می گذارد. تفکر خیلی از افراد این است که در جامعه دینی می توان رسانه های کارآمد را در خدمت خودمان در بیاوریم و آن شکلی که دلمان می خواهد از آن استفاده کنیم.


عضو شورای طبقه بندی بازی های رایانه ای خاطرنشان کرد: در جامعه امروز شاهد غلبه سبک زندگی اینترنتی و شهروندان اینترنتی هستیم. در واقع در جامعه ایرانی نسبت به اینترنت یک گارد باز وجود دارد و قدم اول آسیب از این بخش شروع می شود.


حجت الاسلام والمسلمین دورانی با تاکید بر اینکه تکنولوژی جدید را باید با لوازم فرهنگی آن پذیرفت، اظهار داشت: در مدرنیته هنگامی که فردی وارد جامعه ای می شود، قاعدتا مدرنیته می تواند بر سبک زندگی آن فرد تاثیر بگذارد، یعنی نمی شود، ابزار را پذیرفت ولی تاثیرات فرهنگی آن را نپذیرفت. وقتی نوجوان زمانی را به فضای مجازی اختصاص می دهد، شیوه زندگی او از حالت تحرکی به حالت بی تحرکی تبدیل می شود.


این مشاور فضای مجازی عنوان داشت: متاسفانه بخش زیادی از اوقات غیر فراغت و حتی اوقات کارشان به فضای مجازی اختصاص یافته است.
وی تصریح کرد: برای استفاده از رسانه ای مانند اینترنت برنامه و شناخت درستی باید وجود داشته باشد و اگر چنین نباشد، مغلوب آن رسانه خواهیم شد که این اتفاق در جامعه ما افتاده است. در حقیقت تحت تاثیر آن فضای مجازی زندگی انسان دچار تغییر می شود این در حالی است که هیچ کس بدون پذیرفتن هویت خودش، نمی تواند به یک سبک زندگی صحیح دست پیدا کند.
در ادامه مهندس بابک کرباسی با تصریح بر اینکه اگر استفاده از پلتفرم های بازی های رایانه ای را ذاتا آسیب یا تهدید ببینیم، یک ایراد است، اظهار داشت: مشکلی که در جامعه وجود دارد مصرف گرایی چشم بسته بودن است یعنی در جامعه به دلیل اختلاف سطح سوادی که میان خانواده ها و کودک  نوجوان وجود دارد و خانواده از این حوزه اطلاعات زیادی ندارند، مدیریت این بخش به دست خود کودکان و نوجوانان افتاده است.
وی افزود: در واقع بیشترین اختلاف و مشکلاتی که این حوزه ایجاد می کند به دلیل اختلاف سطح سواد دیجیتالی و یا سطح سواد رسانه ای خانواده ها است که در این حوزه به وجود آمده است.
متخصص و تولید کننده بازی های رایانه ای اضافه کرد: اگر بازی و سرگرمی های امروزی را بخواهیم با حجم اوقات فراغت و یا سرگرمی هایی که در دو نسل قبل وجود داشت را مقایسه کنیم، به اختلافات زیادی پی می بریم. به عنوان مثال خود بنده در بچگی، یکی از علایقم بازی سنگ بازی بود که به هم در کوچه سنگ پرتاب کنیم! که خانواده ها جلوی آن را می گرفتند، اما نمی گفتند اصلا در کوچه بازی نکن، بلکه می گفتند این نوع بازی را انجام نده.


کرباسی با اشاره به بازی های رایانه ای امروزی اظهار داشت: همان وضعیتی که در کودکی ما وجود داشت، امروزه به دنیای مجازی رفته است ولی الان هم این بازی ها در سبک و دسته بندی های مختلف ارائه می شوند ولی به دلیل عدم آگاهی بسیاری از خانواده ها، بچه ها به راحتی این بازی ها را انجام می دهند که این مسئله تبدیل به مشکل می شود.
این کارشناس فضای مجازی در پاسخ به این سوال که آیا این موضوع تبدیل به تهدید شده است یا در حال تبدیل به یک تهدید است، بیان داشت: در حوزه سرگرمی خیلی شرایط را سیاه نمی بینم و بر اساس اطلاعاتی که دارم باید بگویم این حوزه تهدید نیست، هر چند که می تواند به تهدید تبدیل شود. هنر به این است که به کمک مسئولین با بالا بردن سطح سواد، همین تهدید اندک را هم به فرصت تبدیل کنیم.


در ادامه سرگرد حمید کیانی نکته مهم را طرز استفاده ما از داشته ها دانست و عنوان داشت: البته بدون شک تکنولوژی بر حوزه های فرهنگی و اجتماعی تاثیرات زیادی داشته است و گاهی اوقات می بینیم این فناوری ها بعضی از سنت های قدیمی مان را دارد تغییر می دهد.
سرپرست اداره تشخیص جرایم سایبری پلیس فتا ادامه داد: در سال 2015 تکنولوژی علاوه بر اینکه به ترجمه متون پرداخته است، به ترجمه گفتاری نیز پرداخته است یعنی انتقالی از وب سه به وب چهار در حال رخ دادن است.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha